    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: COB z telefonu
    Date: Mon, 28 Jun 2021 18:29:15 +0200

    Pan Piotr Gałka napisał:

    > Trochę wygląda to tak, jakbyś podał link do diod prostowniczych
    > i zapytał, czy którąś można zasilić napięciem a nie prądem :)

    To z pozoru głupie pytanie może mieć sens, niedawno się nad czymś
    podobnym zastanawiałem. Przy obecnych cenach użycie fotowoltaiki
    off-grid do podgrzewania wody może być ekonomicznie konkurencyjne
    w stosunku do kolektorów z glikolem. Nie da się tego obciążyć
    wprost grzałką, potrzebny jest regulator, który utrzyma na panelu
    właściwe optymalne napięcie pracy (ok. 30 V), a prądu w grzałkę
    puści tyle, ile w aktualnych warunkach ogniwa wytwarzają. Takie
    regulatory są już produkowane, nie trzeba rzeźbić samemu, i nie
    są nawest specjalnie drogie. Zwłaszcza w porównaniu z falownikiem
    on-grid.

    Ale pomyślałem sobie, żeby zrobić to jeszcze prościej. Zamiast
    oporowej (omowej) grzałki obciążyć panel czymś o podobniej
    charakterystyce, czyli łańcuchem diod prostowniczych. Dioda
    10 A (maksymalnie tylu można się spodziewać) kosztuje grosze,
    połączone w szereg umieszczamy w rurce, jak spiralę grzejną,
    i bach to do boilera. W takich warunkach diody powinny dobrze
    oddawać ciepło. Jest w tym sens, czy go nie ma?

    --
    Jarek