  • 1. Data: 2024-06-23 22:48:29
    Temat: HDMI
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Już drugi raz uwaliłem płytę główną w swoim Samsungu podłączając TV do
    grafiki w komputerze po HDMI. Wysiadają tylko wejścia HDMI - LAN, wifi
    czy antena działają dalej. Zdarzyło się komuś coś takiego? Jakieś
    hipotezy? Qrna, 3 raz nie podłączę, mam uraz :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 2. Data: 2024-06-23 23:22:57
    Temat: Re: HDMI
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:1l06lxtsrx0ac$.1lk31njr1ufsc.dlg@40tude.net>
    user Jacek Maciejewski pisze tak:

> [...]
    > LAN, wifi czy antena działają dalej. Zdarzyło się komuś coś
    > takiego? Jakieś hipotezy? Qrna, 3 raz nie podłączę, mam uraz :)

    Nie zdarzyło się ale jestem na to psychiatrycznie przygotowany.
    Na razie pokonuję lenistwo i najpierw kabel HDMI a potem wtyczki do
    kontaktów. Laptop z baterii podłaczam na wetknietym tv do sieci.

    Bonus. Mój Samsung ma zjebane debilne profile urzadzen wiec tv bez 230v
    nie wykryje wyciagnietej wtyczki HDMI i nie zrujnuje profilu.

    higiena podłaczania

    coś ci płynie po tych hdmi i PE.

    --
    Piter

    # kradno ale sie dzielo

  • 3. Data: 2024-06-23 23:47:51
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 23.06.2024 23:22, PiteR wrote:

    > coś ci płynie po tych hdmi i PE.

    Samsung nie ma PE - wtyczka ósemka.
    I tu może być problem - ładunki albo potencjał od anteny, filtra EMI itp.
    Trzeba najpierw połączyć masy urządzeń, potem wtykać HDMI.
    Wtyczka HDMI powinna najpierw połączyć masę, ale z tym może być różnie,
    różnej jakości są też kable.
    Mnie kiedyś padła na szczęście tylko przejściówka DVI-HDMI. Chciałem
    kupić podobną w sklepie. ale pan powiedział, że nie mają tych
    przejściówek, bo się palą(?!), mają kable - i taki kabel kupiłem.

    --
    Mirek

  • 4. Data: 2024-06-24 07:36:04
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:v5a567$nf$1@news.chmurka.net>
    user Mirek pisze tak:

    > Samsung nie ma PE - wtyczka ósemka.

    :)

> [...]
    > HDMI. Wtyczka HDMI powinna najpierw połączyć masę, ale z tym może
    > być różnie, różnej jakości są też kable.

    może ten kabel nie ma przejścia obudów hdmi ;)

    imho coś wypływa z PE kompa do telewizora który jest pływający
    lub PE anteny jest mocno różne od PE kompa.

    --
    Piter

    # kradno ale sie dzielo

  • 5. Data: 2024-06-24 08:08:38
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 24 Jun 2024 06:36:04 +0100, PiteR napisał(a):

    > imho coś wypływa z PE kompa do telewizora który jest pływający
    > lub PE anteny jest mocno różne od PE kompa.

    TV ma wtyczkę ósemkę, bez PE, komp wiadomo, zerowany. TV działa tylko z
    dekoderem UPC, podłączonym po HDMI i tu się nic nie dzieje. Ale, gdy z
    pomocą LAVO3 (który jest świetny do tego, dotyka się palcem wolnej
    końcówki) sprawdziłem obecność napięcia na masie gniazd HDMI w TV,
    wykryłem wychylenie wskazówki o jakiś milimetr na najniższych zakresach
    napięcia zmiennego, bez względu na zakres. I to przy obu położeniach
    wtyczki sieciowej w gnieździe. Wskazuje to na zwykłą obecność filtru p.
    zakł. na zasilaniu, z jego pojemnościami. Czyli wsio normalno...
    Na masie kompa tego efektu nie ma, skrzynka jest prawidłowo uzerowana.
    To wskazuje na różnicę napięć między masami tych urządzeń rzędu 110V
    przez niedużą pojemność, prawdopodobnie jeden do kilku nF. Ale przecież
    jak wtykasz wtyczkę HDMI, masy kontaktują dużo wcześniej niż styki
    sygnałowe i to napięcie znika. A do cholery, wejścia sygnałowe powinny
    być odporne na takie przeciążenie. Medal z kartofla dla
    konstrukcjonisty. Jakby głowica antenowa wysiadała przy każdym piorunie
    w okolicy to nikt by nie kupił telewizora. A z kabla antenowego potrafią
    strzelać iskry na kilka cm jak piorun a na kilka mm jak tylko większa
    chmurka.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 6. Data: 2024-06-24 08:56:34
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

> [...]
    > czy antena działają dalej. Zdarzyło się komuś coś takiego? Jakieś
    > hipotezy? Qrna, 3 raz nie podłączę, mam uraz :)

    Podłączałeś pierwszy raz i uwaliło, czy wielokrotnie i się zdarzyło?

    Robert

  • 7. Data: 2024-06-24 09:07:50
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 24 Jun 2024 08:56:34 +0200, Robert Wańkowski napisał(a):

    > Podłączałeś pierwszy raz i uwaliło, czy wielokrotnie i się zdarzyło?

    Pierwsza płyta wytrzymała jakiś rok wtykania i wyciągania. Nawet bym nie
    pomyślał że coś może się dziać. Druga może kilka podejść. W każdym razie
    nie było tak że płyta padała od pierwszego wetknięcia.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 8. Data: 2024-06-24 12:24:04
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 23 Jun 2024 22:48:29 +0200, Jacek Maciejewski wrote:
    > Już drugi raz uwaliłem płytę główną w swoim Samsungu podłączając TV do
    > grafiki w komputerze po HDMI.

    Komputer stacjonarny?
    Komputerowi nic

    > Wysiadają tylko wejścia HDMI - LAN, wifi
    > czy antena działają dalej. Zdarzyło się komuś coś takiego? Jakieś
    > hipotezy? Qrna, 3 raz nie podłączę, mam uraz :)

    Ja akurat rzadko, ale ludzie podpinają czesto, to nie są jakieś częste
    usterki:

    -cos w zasilaczacz masz, ze masz duże napięcie między masami,
    -przez kabel antenowy do masy TV napięcie trafia,
    -dywan/kapcie/krzesło/sweter/koszula powodująca iskry.

    -nie ma tam czegoś, zeby najpierw się masy łączyły?
    może tv lub komp ma jakies gniazdka nieprzepisowe/zużyte, albo kabel
    ma druciki urwane?
    W HDMI powinny chyba najpierw te metalowe obudowy/zewnętrzne strony
    wtyków się łączyc.

    J.

  • 9. Data: 2024-06-24 16:46:37
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Jacek Maciejewski <j...@g...pl> wrote:

> [...]
    > czy antena działają dalej. Zdarzyło się komuś coś takiego? Jakieś
    > hipotezy? Qrna, 3 raz nie podłączę, mam uraz :)

    Nie, ale zdarzyło mi się uwalenie eurozłącza w magnetowidzie ~25 lat temu
    przez podłączenie do komputera (wyjście audio, chciałem zgrać audio z
    kasety).

    Magnetowid był podłączony do anteny (AZART), nie uziemiony (wtyczka
    ósemka), więc masa magnetowidu była na poziomie masy z AZART.

    Komputer raczej nie był uziemiony, ale głowy już teraz nie dam. Może był.
    A może wystarczyło napięcie na masie komputera z filtra w zasilaczu, który
    powinien być uziemiony, ale nie był.

    Podłączałem na krótko (kabelkami), najpierw gorącą żyłę (nie myśląc wiele
    przy tym). Poszły iskry, poszedł jakiś scalak w magnetowidzie.

    Potem sprawdzałem łącząc masę AZART z kaloryferem. Szły iskry, było tam
    napięcie (ok. 100 V), nie pamiętam czy płynął jakiś sensowny prąd. Ale
    widocznie wystarczyło.

    Więc zakładam, że u ciebie jest to samo. Komputer swoje, telewizor swoje
    (przez np. kablówkę). HDMI niby jest tak zrobione, żeby masa łączyła
    najpierw, ale może przy wkładaniu na chwilę przerywa, i ta chwila
    wystarczy.

    --
    Leci sobie nietoperz, leci, leci, leci i nagle sruuu... przypierdzielił
    w drzewo. Osunął się na dół po konarach, otrzepał swoje skrzydełka i

  • 10. Data: 2024-06-24 16:47:45
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Mirek <m...@n...dev> wrote:

    > Mnie kiedyś padła na szczęście tylko przejściówka DVI-HDMI. Chciałem
    > kupić podobną w sklepie. ale pan powiedział, że nie mają tych
    > przejściówek, bo się palą(?!), mają kable - i taki kabel kupiłem.

    Dziwne. Co tam może paść? To jest przecież (chyba?) tylko połączenie
    żył, bez żadnej elektroniki.

    --
    Jeśli dziewczyna w trakcie kłótni z tobą wyciągnie nóż, ty wyciągnij masło
    i chleb. Jej kobiecy instynkt weźmie nad nią górę i zrobi ci kanapkę.