  • Data: 2021-06-29 16:46:03
    Temat: Re: COB z telefonu
    Od: Desoft <b...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Tu nie chodzi o bezpieczeństwo (ogniw słonecznych) -- nie da się ich
    > zniszczyć, nawet robiąc zwarcie na wyjściu. Charakterystykę mają taką,
    > że już przy niewielkim przeciążeniu oddawana moc wielokrotnie spada.
    > Chodzi więc o to, by wydusić z nich zawsze tyle prądu, ile aktualnie
    > daje im słoneczko (oczywiście razy efektywność). Przy maksymalnym
    > oświetleniu może to być napięcie 30 V i prąd 10 A. Obciążamy to
    > grzałką 3 omy -- i szafa gra. Ale jeśli chmmurka przysłoni światło

    Jak gra?
    Przecież sprawność wynosi 50% a dokładnie tyle powinna wynosić.
    W tym punkcie jest oddawane najwięcej energii do obciążenia.
    A że słońce raz mniej, raz więcej, to nie ma stałego punktu - stałego
    obciążenia.

> [...]
    > (zawór jednokierunkowy), źródło napięciowe (ok. 0,6 V, ale łącząc w
    > szereg wiele diod, możemy mieć ile chcemy) i rezystancja (niewielka).
    > Jeśli podłączymy toto do zewnętrznego źródła napięciowego, którego
    > SEM jest mniejsza od SEM źródła ze schematu zastępczego, to żadem
    > prąd nie popłynie. Tego na tej grupie nie trzeba tłumaczyć. Ale
    > jeśli SEM źródła będzie o jeden wolt większa, to popłynie prąd,
    > a na szeregowej rezystancji wydzieli się energia -- tego chcemy.
    > Nie chcemy, by napięcie na zaciskach spadło poniżej zadanej wartości

    Czyli potrzebne Ci Volty, Ampery Cię nie interesują?

    > Pytanie dotyczy sensu *praktycznego*. Czy taka dioda lubi być stale
    > obciążana prądem bliskim maksymalnego? Czy dobrze się z niej odprowadza
    > ciepło? Jak pracuje w temperaturze ok. 60°C (zamiast katalogowej 40°C)?
    > A może jeszcze coś, o czym nie pomyślałem?

    Diody są odporne.

    Szacujesz, że sprawność układu diodowego będzie bliska 50%?
    Szczególnie w niekorzystnych warunkach?

    > Jak tu wielokrotnie pisano, ma sens użycie 32-bitowego mikrokontrolera
    > do migania diodą. Stosowane obecnie regulatory też mają sens, do nich
    > się podłącza zwykłą grzałkę -- i są w stanie wydoić w zasadzie wszystko,
    > co z panela wydoić się da. Ja tu opisałem druciarstwo, wymagające
    > wystrugania grzałki z circa trzystu diod. Koszt diod mniej niż stówa,
    > czyli coś jak grzałka z drutu, ale robić by mi się tego nie chciało.
    > Ale może Chińczyk by się za biznes zabrał. Ja tu tylko pytam o opinię
    > P.T. Koleżeństwa na temat sensowności idei.

    Raczej dałbym zamiast diód tranzystory.
    Ale ryzyko awarii większe niż kawałka drutu.

    --
    Desoft