  • Data: 2021-06-29 18:50:59
    Temat: Re: COB z telefonu
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Piotr Gałka napisał:

    > Tego nie wiedziałem. Sądziłem, że co jakiś czas robią próbę i wyszukują
    > optymalny punkt pracy i nie miałem bladego pojęcia gdzie w praktyce go
    > znajdują.

    Mogą próbować i optymalizować, ale wiadomo, że to co znajdą, będzie
    w okolicach 30 V (0,5 V na ogniwo). Parametry podawane w katalogu
    mogą wyglądać mniej więcej tak (dla maksymalnego oświetlenia):

    Napięcie otwartego obwodu: 38,0 V
    Napięcie optymalne: 30,0 V
    Prąd przy napięciu optymalnym: 8,0 A
    Prąd zwarcia: 8,2 A

    Widać, że największą moc da się pobrać obciążając źródło tak, by
    napięcie spadło na nim z 38 do 30 woltów. Przy mniejszym obciążeniu
    panel zachowuje się jak typowe nieidealne źródło napięcia (bateria
    jakaś na przykład). A przy większym prąd już prawie nie wzrasta,
    za to napięcie szybko spada aż do zera. Mocy wtedy niewiele.

    > Jeśli praktyka pokazuje, że optymalne odbieranie energii jest przy
    > napięciu 30V to znaczy, że należy zrobić obciążenie o ch-ce diody Zenera.
    > Połączone w szereg diody będą dość odległe od 'Zenera'. Jak przy 10A
    > będzie 30V to przy 1A spodziewałbym się np 20V (ale to jest strzał).

    Złącze powinno zacząć przewodzić przy 0,6 V, a spadek na obciążonej
    diodzie wzrasta do 0,7 V -- tak to pamiętam z dawnych czasów. To podobna
    charakterystyka do fotodiody w panelu -- wytwarzana jest różnica
    potencjałów 0,6 V, która pod obciążeniem spada też o 0,1 V, do 0,5 V.

    > To jest chyba zbyt uproszczony model jak dla dużego rozrzutu prądu.
    > Sądzę, że przy mniejszym prądzie ch-ka będzie bardziej logarytmiczna
    > a nie liniowa.

    Rozrzut prądu nie jest bardzo duży, powiedzmy rząd wielkości. Jeśli
    panel dostarcza mniej niż 10% mocy maksymalnej, to przestaje kogokolwiek
    interesować.

    --
    Jarek