    From: ToTylkoJa <m...@n...chce.tego.poczta.fm>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: elektroniczny zapłon w silniku 4-cylindrowym.
    Date: Tue, 17 Nov 2015 14:16:42 +0100

    Witam
    Czy są tu jacyś ludzie mający pojęcie o elektronice w samochodzie a
    konkretnie o sposobie działania zapłonu i zechcieli by mnie oświecić. W
    starym rozwiązaniu był przerywacz, cewka zapłonowa i rozdzielacz na 4
    cylindry. W elektronicznym rozwiązaniu mamy dwie cewki z podwójnym
    wyjściem obsługującą cylindry parami np 1-4 i 2-3. Za przerywacz robi
    czujnik położenia wału (angielska chyba CPS) z elektroniką która
    odpowiednio obrabia ten sygnał. Ale co robi za rozdzielacz. Co decyduje
    która para cylindrów dostaje iskrę. W znalezionych opisach sposobu
    działania zapłonu pojawia się czujnik położenia wałków rozrządu. Taki
    czujnik rzeczywiście może decydować która para ma dostać iskrę. Ale co
    jeśli takiego czujnika nie ma?
    Problem ten zainteresował mnie po wymianie wałków i ustawieniu rozrządu w
    nubirze. O ile czujnik CPS zlokalizowałem, to nie widać żadnych przewodów,
    czujników czegokolwiek przy kołach zębatych rozrządu. I tu moje
    umiejętności się kończą w żaden sposób nie mogę wymyślić skąd elektronika
    (ECM) wie do którego cylindra podać iskrę. Nawet uproszczenie problemu i
    podawanie iskry na pary cylindrów (1-4 i 2-3) nie mówi jak ECM wylicza
    która para ma mieć właśnie zapłon. Według mnie z ciągu impulsów z CPS można
    jedynie zorientować się że wał jest w jakimś położeniu skrajnym np. właśnie
    ma być iskra, ale cały czas nie wiem która para ma dostać iskrę. Świadomie
    pomijam kwestię przyspieszania zapłonu bo na tym etapie jest bez znaczenia.
    I jak czy ktoś wyjaśni mi problem ?

    MArek