eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaelektroniczny zapłon w silniku 4-cylindrowym. › Re: elektroniczny zapłon w silniku 4-cylindrowym.
  • Data: 2015-11-17 15:05:51
    Temat: Re: elektroniczny zapłon w silniku 4-cylindrowym.
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Hello ToTylkoJa,

    Tuesday, November 17, 2015, 2:16:42 PM, you wrote:

    > Czy są tu jacyś ludzie mający pojęcie o elektronice w samochodzie a
    > konkretnie o sposobie działania zapłonu i zechcieli by mnie oświecić. W
    > starym rozwiązaniu był przerywacz, cewka zapłonowa i rozdzielacz na 4
    > cylindry. W elektronicznym rozwiązaniu mamy dwie cewki z podwójnym
    > wyjściem obsługującą cylindry parami np 1-4 i 2-3. Za przerywacz robi
    > czujnik położenia wału (angielska chyba CPS) z elektroniką która
    > odpowiednio obrabia ten sygnał. Ale co robi za rozdzielacz. Co decyduje
    > która para cylindrów dostaje iskrę. W znalezionych opisach sposobu
    > działania zapłonu pojawia się czujnik położenia wałków rozrządu. Taki
    > czujnik rzeczywiście może decydować która para ma dostać iskrę. Ale co
    > jeśli takiego czujnika nie ma?
    > Problem ten zainteresował mnie po wymianie wałków i ustawieniu rozrządu w
    > nubirze. O ile czujnik CPS zlokalizowałem, to nie widać żadnych przewodów,
    > czujników czegokolwiek przy kołach zębatych rozrządu. I tu moje
    > umiejętności się kończą w żaden sposób nie mogę wymyślić skąd elektronika
    > (ECM) wie do którego cylindra podać iskrę. Nawet uproszczenie problemu i
    > podawanie iskry na pary cylindrów (1-4 i 2-3) nie mówi jak ECM wylicza
    > która para ma mieć właśnie zapłon. Według mnie z ciągu impulsów z CPS można
    > jedynie zorientować się że wał jest w jakimś położeniu skrajnym np. właśnie
    > ma być iskra, ale cały czas nie wiem która para ma dostać iskrę. Świadomie
    > pomijam kwestię przyspieszania zapłonu bo na tym etapie jest bez znaczenia.
    > I jak czy ktoś wyjaśni mi problem ?

    A co tu wyjaśniać? Jeśli iskra jest wywoływana parami a czujnik wału
    uznaje kąt zero dla GPZ cylindrów 1 i 4, to cewkę dla 1.4 odpala się
    tuż przed GPZ a dla 2 i 3 tuż przed 180 stopniami od GPZ. I tyle.

    Jak wyznaczyć 180 stopni? Tarcza dla czujnika ma zęby i trzeba je
    liczyć. Dla GPZ są inne zęby, żeby właściwie zarejestrować GPZ.

    Problem byłby przy 4 cewkach, choć i te można odpalać parami - szkoda
    tylko energii na to.

    --
    Best regards,
    RoMan
    Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: