  • 1. Data: 2015-11-17 14:16:42
    Temat: elektroniczny zapłon w silniku 4-cylindrowym.
    Od: ToTylkoJa <m...@n...chce.tego.poczta.fm>

    Witam
    Czy są tu jacyś ludzie mający pojęcie o elektronice w samochodzie a
    konkretnie o sposobie działania zapłonu i zechcieli by mnie oświecić. W
    starym rozwiązaniu był przerywacz, cewka zapłonowa i rozdzielacz na 4
    cylindry. W elektronicznym rozwiązaniu mamy dwie cewki z podwójnym
    wyjściem obsługującą cylindry parami np 1-4 i 2-3. Za przerywacz robi
    czujnik położenia wału (angielska chyba CPS) z elektroniką która
    odpowiednio obrabia ten sygnał. Ale co robi za rozdzielacz. Co decyduje
    która para cylindrów dostaje iskrę. W znalezionych opisach sposobu
    działania zapłonu pojawia się czujnik położenia wałków rozrządu. Taki
    czujnik rzeczywiście może decydować która para ma dostać iskrę. Ale co
    jeśli takiego czujnika nie ma?
    Problem ten zainteresował mnie po wymianie wałków i ustawieniu rozrządu w
    nubirze. O ile czujnik CPS zlokalizowałem, to nie widać żadnych przewodów,
    czujników czegokolwiek przy kołach zębatych rozrządu. I tu moje
    umiejętności się kończą w żaden sposób nie mogę wymyślić skąd elektronika
    (ECM) wie do którego cylindra podać iskrę. Nawet uproszczenie problemu i
    podawanie iskry na pary cylindrów (1-4 i 2-3) nie mówi jak ECM wylicza
    która para ma mieć właśnie zapłon. Według mnie z ciągu impulsów z CPS można
    jedynie zorientować się że wał jest w jakimś położeniu skrajnym np. właśnie
    ma być iskra, ale cały czas nie wiem która para ma dostać iskrę. Świadomie
    pomijam kwestię przyspieszania zapłonu bo na tym etapie jest bez znaczenia.
    I jak czy ktoś wyjaśni mi problem ?

    MArek

  • 2. Data: 2015-11-17 14:57:49
    Temat: Re: elektroniczny zapłon w silniku 4-cylindrowym.
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Przy podawaniu iskry na każdy cylinder z osobna masz iskrę w danej
    świecy co drugi obrót wału i musisz wiedzieć, czy to jest obrót parzysty
    czy nieparzysty (sprężanie czy wydech) i bierzesz to z czujnika rozrządu.

    Przy podawaniu iskry na dwa cylindry po prostu podajesz iskrę na daną
    parę świec raz na obrót wału i już. A wał jest na stałe połączony z
    korbowodami, więc wiadomo, w którym położeniu wału na górze są tłoki 1 i
    4, a w którym - 2 i 3.

    MJ

  • 3. Data: 2015-11-17 15:05:51
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello ToTylkoJa,

    Tuesday, November 17, 2015, 2:16:42 PM, you wrote:

> [...]
    > pomijam kwestię przyspieszania zapłonu bo na tym etapie jest bez znaczenia.

    A co tu wyjaśniać? Jeśli iskra jest wywoływana parami a czujnik wału
    uznaje kąt zero dla GPZ cylindrów 1 i 4, to cewkę dla 1.4 odpala się
    tuż przed GPZ a dla 2 i 3 tuż przed 180 stopniami od GPZ. I tyle.

    Jak wyznaczyć 180 stopni? Tarcza dla czujnika ma zęby i trzeba je
    liczyć. Dla GPZ są inne zęby, żeby właściwie zarejestrować GPZ.

    Problem byłby przy 4 cewkach, choć i te można odpalać parami - szkoda
    tylko energii na to.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 4. Data: 2015-11-17 15:16:27
    Od: ToTylkoJa <m...@n...chce.tego.poczta.fm>

    Michał Jankowski wrote:

    > Przy podawaniu iskry na każdy cylinder z osobna masz iskrę w danej
    > świecy co drugi obrót wału i musisz wiedzieć, czy to jest obrót parzysty
    > czy nieparzysty (sprężanie czy wydech) i bierzesz to z czujnika rozrządu.
    Ale co jeśli przy rozrządzie nie ma czujnika? Jak określić czy jest to obrót
    parzysty czy nieparzysty. Bo za to że przy wałkach rozrządu (u mnie w
    nubirze) nie ma żadnych czujników to gwarantuje.

    MArek

  • 5. Data: 2015-11-17 15:21:51
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello ToTylkoJa,

    Tuesday, November 17, 2015, 3:16:27 PM, you wrote:

    > Ale co jeśli przy rozrządzie nie ma czujnika? Jak określić czy jest to obrót
    > parzysty czy nieparzysty. Bo za to że przy wałkach rozrządu (u mnie w
    > nubirze) nie ma żadnych czujników to gwarantuje.

    Przecież już Ci to opisałem - nie ma znaczenia przy podwójnych
    cewkach, czy obrót jest parzysty czy nieparzysty. Strzał idzie w dwa
    cylindry - jeden w końcu suwu wydechu, gdzie spaliny są rozgrzane i
    łatwo się jonizują i świeca niemal nie stanowi przeszkody dla
    przepływu prądu, a w drugim w tym czasie kończy się suw sprężania i tu
    - ze względu na wysokie ciśnienie na świecy iskra ma wyższą energię i
    następuje zapłon.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 6. Data: 2015-11-17 15:33:10
    Od: ToTylkoJa <m...@n...chce.tego.poczta.fm>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Hello ToTylkoJa,
    >
    > Tuesday, November 17, 2015, 2:16:42 PM, you wrote:

    [ciach]

    > A co tu wyjaśniać? Jeśli iskra jest wywoływana parami a czujnik wału
    > uznaje kąt zero dla GPZ cylindrów 1 i 4, to cewkę dla 1.4 odpala się
    > tuż przed GPZ a dla 2 i 3 tuż przed 180 stopniami od GPZ. I tyle.

    Dla upewnienia się, że dobrze zrozumiałem. Mamy 4 iskry na obrót. Zaczynamy
    przy GPZ i jest para 1-4 (pierwsze 2 iskry) a przy GPZ+180 para 2-3
    (kolejne dwie). W "starym" mechanicznym była tylko jedna. Ale chyba tak
    też będzie działać.
    Dzięki za wyjaśnienie.

    MArek

  • 7. Data: 2015-11-17 15:38:37
    Od: ToTylkoJa <m...@n...chce.tego.poczta.fm>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

> [...]
    > przepływu prądu, a w drugim w tym czasie kończy się suw sprężania i tu
    > - ze względu na wysokie ciśnienie na świecy iskra ma wyższą energię i

    Tak zrozumiałem. Jeszcze raz dziękuję za odpowiedz. Po prostu wolno
    odświeżają mi się wątki, i najpierw zacząłem czytać ten.

    MArek

  • 8. Data: 2015-11-17 16:50:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ToTylkoJa" napisał w wiadomości grup
    >W elektronicznym rozwiązaniu mamy dwie cewki z podwójnym
    >wyjściem obsługującą cylindry parami np 1-4 i 2-3. Za przerywacz robi
    >czujnik położenia wału (angielska chyba CPS) z elektroniką która

    Albo CKPS, bo walek rozrzadu tez na C - Camshaft.

> [...]
    >działania zapłonu pojawia się czujnik położenia wałków rozrządu. Taki
    >czujnik rzeczywiście może decydować która para ma dostać iskrę. Ale

    Nie trzeba go. Cewki generuja iskry na przemian, co pol obrotu walu.
    Jedna cewka daje iskre rownoczesnie na dwoch swiecach, i w jednym
    cylindrze jest to akurat wtedy gdy trzeba, a w drugim nie przeszkadza,
    bo sie tam wydech konczy.
    A i tak niektore samochody z takimi cewkami maja drugi czujnik na
    walku rozrzadu, zupelnie nie wiadomo po co. Awaryjny, jak ten na wale
    zawiedzie ?

    Jest potrzebny w autach z 4 cewkami (kazda na jedna swiece), oraz z 4
    wtryskiwaczami ... o ile nie sa polaczone w pary ...

    Problemem za to jest, jak wykryc w ktorej polowce jest wal.
    I tu nie wiem - inny rozklad naciec ?

    Bo np tu sugeruja symetryczny rozklad naciec
    http://www.autozone.com/repairguides/Chrysler-Front-
    Wheel-Drive-Cars-4-CYL-1981-1995-Repair-Information/
    1988-96-ELECTRONIC-DISTRIBUTOR-IGNITION-SYSTEMS/Gene
    ral-Information/_/P-0900c152802514de

    czy tu
    http://www.jeepsunlimited.com/forums/showthread.php?
    472245-04-Grand-Crank-position-Sensor-quot-I-Need-He
    lp-quot
    To jest V6, wiec 3 zaplony na obrot - ale musi wiedziec ktory z
    trzech.

    Posluguja sie dodatkowym czujnikiem ?
    Inny rozklad naciec, to niewywazone kolo ...

    J.

  • 9. Data: 2015-11-17 19:17:36
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2015-11-17 o 16:50, J.F. pisze:
    > Inny rozklad naciec, to niewywazone kolo ...
    Tylko co mają nacięcia do wyważenia?
    Wyważa się w innym miejscu.

    Robert

  • 10. Data: 2015-11-18 12:20:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup
    pl...
    >Tylko co mają nacięcia do wyważenia?
    >Wyważa się w innym miejscu.

    No wiesz, jak w jednym miejscu jest naciecie, to gdzies po drugiej
    stronie tez trzeba troche materialu wyciac. Niekoniecznie pod
    czujnikiem, ale trzeba.
    Skoro kolo i tak wywazane, to moze i nie przeszkadza.

    P.S. Zobaczcie wentylatory przy chlodnicy - miewaja niesymetrycznie
    rozlozone lopaty.

    J.