    From: JAM <j...@y...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Honda pokazuje jak robić silniki :)
    Date: Fri, 29 Jan 2010 16:13:07 -0800 (PST)

    On Jan 29, 4:13 pm, Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> wrote:
    > JAM pisze:
    >

    > Ja patrzę na te dane z artykułu.
    > BMW jest 7 cali dłuższe.

    Prawda, sprawdzilem. Wydaje sie na oko krotsze. To pewnie przez to, ze
    Corvette nie ma zderzakow wystajacych z nadwozia wiec wydaje sie
    wieksza. Tak szy siak, roznice rozmiarow sa kilkucalowe. Mowimy wiec w
    zasadzie o samochodach porownywalnych rozmiarow.

    > 267lbs różnicy, czyli 121kg.
    > Nie wiem ile silnik w BMW jest cięższy, ale stawiam że różnice jak
    > wynoszą kilkanaście, może 20kg, to wszystko.
    > 100kg w BMW waży to, że to normalny tatusiowóz gdzie do tyłu wkłada się
    > dzieci w fotelikach, do bagażnika wózek i jedzie na wycieczkę.

    Dodaj do tego skrzynie biegow lub przekladnie glowna, ktora musi miec
    wieksze przelozenie bo silnik jest wysokoobrotowy i znajdziesz jeszcze
    kilka kilogramow w samym ukladzie napedowym. Ale nie o to tu chodzi.
    Pierwsze 100 - 200 metrow i tak w samochodach o tej samej mocy
    wyznacza wlasciwie przyczepnosc opon. Mozesz dodac moze i 100 KM a
    czas do 100 km/h zbijesz moze z 4.0 s na 3.8. s. Tak wiec nie tutaj
    widac przewage. Przewage widac w komentarzach dziennikarzy, ktorzy
    sami przyznaja, ze silnik Corvette jest elastyczniejszy i szybciej
    reaguje na pedal gazu.

    > Z miarodajnością tak porównywanych osiągów też bywa bardzo różnie.

    Nie bardzo rozumiem. Przyspieszanie samochodu na prostej jest dosyc
    powtarzalnym pomiarem. To raczej jazda po kretych torach wyscigowych
    jest duzo mniej miarodajna, bo tam wiele zalezy od umiejetnosci
    kierowcy.

    > Po pierwsze dopasowanie skrzyni do rozpędzania się do tych, a nie innych
    > prędkości. Pytanie czy takie 100mph jest rozwijane tuż przed redline,
    > czy tuż po zmianie biegu i już się robi praktycznie sekunda różnicy.

    Oba pojazdy maja 6-biegowe skrzynie biegow i podobna moc. Corvette
    jest sporo bardziej aerodynamiczny i ma mniejsza powierzchnie czolowa
    wiec jego najwyzszy bieg jest z pewnoscia strojony na duzo wieksza
    predkosc maksymalna niz BMW. Juz z tego faktu raczej wynika, ze
    rozpietosc poszczegolnych biegow Corvette bedzie wyzsza niz BMW co
    wymaga elastycznego silnika. Biegi stopniuje sie uzywajac prostego
    podwojnego postepu geometrycznego. Ale tak jak pisalem, Corvette ma
    coraz lepsza dynamike od BMW w miare wzrostu predkosci. Nie chodzi
    wiec tu tylko o to jak ustawiony jest pierwszy bieg, ale na dlaszych
    biegach przewaga rosnie choc oczywiscie zaczyna grac spora role
    aerodynamika.

    > Jednak co by nie mówić BMW pomimo 13.6% mniejszej mocy do masy czas na
    > 1/4 mili ma gorszy o zaledwie 1%, a czas okrążenia o niecałe 2%.

    I to jakim kosztem :-)

> [...]
    > litra setki koni potrzebne do wyprzedzenia, po to żeby za chwilę znowu
    > stać się oszczędnym małym silniczkiem.
    > To widać w tej chwili - wprowadza się już takie silniki, być może w
    > celach bardziej ćwiczebno-pomiarowych żeby zebrać więcej informacji jak
    > unia przykręci śrubę zużycia paliwa.
    >
    > Co do hybryd, to jakoś aż tak bardzo ich nie widać - raz że się okazuje
    > że te oszczędności raczej marne, dwa że sama hybryda droga, a trzy że
    > mimo wszystko nie udaje się chyba zapewnić odpowiednio długiej
    > żywotności akumulatorów (co znowu zderza się z ekologią).

    Piszesz o hybrydach Toyoty. Te faktycznie niewiele oferuja. Ja raczej
    pisze o tym co wchodzi w tym roku na rynek - Chevrolet Volt. To nowa
    klasa hybryd zbudowana tak, aby bardzo duza czesc uzytkownikow wogole
    nie musiala uzywac silnika spalinowego. Samochod jest skonstruowany
    tak aby pierwsze 70 km przejechac wylacznie na napedzie elektrycznym
    (w typowych warunkach miejskich i w typowej temperaturze
    umiarkowanej). Silnik spalinowy ma sie wlaczac dopiero po przejechaniu
    tego dystansu. W czasie, gdy pojazd nie jest uzywany, baterie maja byc
    ladowane z gniazdka. Ma to spowodowac to, ze bardzo duzy procent
    posiadaczy moze nie miec wlaczonego silnika spalinowego przez pol roku
    albo dluzej.

    > Co do zasilania samochodów z gniazdek tu może być jeszcze kwestia
    > lobbingu zarówno nafciarzy jak i władz które paliwa płynne mogą łatwiej
    > obłożyć podatkami.

    Malo kto produkuje energie elektryczna z ropy naftowej. To sie niezbyt
    oplaca. Trudno wiec podejrzewac, aby nafciarze lobbingowali o to aby
    sobie zmniejszyc obroty.

    JAM
    http://marchel.home.comcast.net/~marchel/