    From: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Żona poszła do łazienki i zgasło światło
    Date: Thu, 4 Mar 2021 21:56:59 +0000 (UTC)

    Mateusz Bogusz <m...@o...pl> wrote:

    > a) nadzwyczajny zbieg okoliczności kiedy akurat włączała światło w
    > łazience?

    Miałem taki. Włączyłem wiertarkę i dosłownie w tym momencie wywaliło prąd
    na działce. Nie tylko u mnie, bo wywaliło wszystkie trzy fazy na całych
    ogródkach działkowych, a jak wyjeżdżałem to nie działały też latarnie i
    sygnalizacja świetlna w promieniu paru km.

    Nie wiem co to było, ale a) wiertarka była sprawna (i przedtem i potem
    działała i do dziś działa normalnie), b) nie wiem, co musiałoby się stać,
    żeby zrobić aż takie zniszczenia, a bezpieczniki nie zadziałały.

    > b) żarówki LED 2x5W przeciążyły trafo?

    Nie wydaje mi się. Nawet jeśli tam jest duży prąd udarowy to raczej nie
    będzie większy, niż ciągnie np. halogen 400 W podczas włączania, czy
    toroid do halogenów 12 V. Czy nawet czajnik (tu nie udarowy).

    > c) włącznik światła podczas zmiany pozycji zrobił zwarcie? Tylko żadne
    > bezpieczniki czy różnicówki nie wyskoczyły.

    To mało prawdopodobne, on jest przecież wpięty szeregowo.

    > Ze dwa razy w roku takie jaja. Poprzednim razem lodówkę otworzyłem i mi
    > błysnęła jasno-ciemno-jasno.

    Też myślę że przypadek, zbieg okoliczności.

    > Pewnie to zupełnie co innego, ale kiedy jeszcze pracowałem w biurze to
    > kolega co jakiś czas gdy podłączał swój telefon do USB aby podładować to
    > wszystkim migały monitory podłączone do tej samej listwy co komputer z
    > tym USB.

    Raz mrygnęły? Miewam tak jak podłączam coś, co ciągnie jakiś prąd udarowy
    (nawet niezbyt duży) -- monitor na chwilę gaśnie. W sumie muszę kiedyś
    zmierzyć, co tam się w sieci dzieje.

    Mam też inny ciekawy motyw. Jak zapalam światło w łazience (dwa mocne
    LEDy, ale markowe), to neonówka w grzałce akwariowej (wyłączonej
    termostatem) na chwilę mruga. Sprawdzone wielokrotnie i powtarzalne.
    Podejrzewam, że pojemność otwartego termostatu i indukcyjność grzałki
    (która bocznikuje neonówkę) pozwalają przenieść na neonówkę ten niewielki
    udar.

    --
    Profesor przerywa wyklad i zwraca się do studentow siedzacy w ostatnim
    rzedzie: