  • Data: 2021-03-08 15:21:49
    Temat: Re: Żona poszła do łazienki i zgasło światło
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel) szukaj wiadomości tego autora

    Mateusz Bogusz <m...@o...pl> wrote:

    > A dlaczego tak się działo? Z ciekawości, nie jestem elektronikiem.

    Współczesne zasilacze (impulsowe) działają z grubsza tak, że najpierw
    prostują i wygładzają napięcie sieciowe, a potem modulują wyprostowane
    napięcie wysoką częstotliwością, puszczają je na transformator impulsowy
    (który z racji wysokiej częstotliwości może być dużo mniejszy, niż trafo
    sieciowe tej samej mocy) i prostują. Szczegóły się różnią, ale ogólna
    zasada jest właśnie taka i z tego powodu na wejściu w takim zasilaczu jest
    prostownik, a za nim kondensator, żeby wyprostować i wygładzić napięcie
    sieciowe.

    Pusty kondensator jest teoretycznie zwarciem (praktycznie w grę wchodzi
    jego ESR i różne indukcyjności po drodze), więc prąd ładowania jest bardzo
    duży (teoretycznie nieskończony, praktycznie patrz wyżej) -- i bardzo
    krótki, bardzo szybko opadający do niskiej wartości (gdy kondensator już
    się naładuje, a przetwornica ruszy).

    W szeregu powinien być też rezystor ograniczający prąd udarowy (inrush
    resistor), ale czasem nie ma... a może tu był, ale 10 tych ograniczonych
    prądów udarowych to nadal było za dużo :)

    W każdym razie szarpnięcie prądu było takie, że momentalnie wywalało
    zabezpieczenia. A to małe zasilacze wtyczkowe były...

    --
    Chodnikiem biegnie przerażona kobieta, a za nią groźnie sapiąc wielki
    mężczyzna. W końcu ona nie ma już sił. Staje, odwraca się do niego