    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Wed, 10 Jul 2013 08:44:20 -0700 (PDT)
    Subject: Re: 4K Ultra Hight Definition TV
    From: k...@g...com

    W dniu środa, 10 lipca 2013 14:26:55 UTC+2 użytkownik Irek N. napisał:

> [...]
    idące po HDMI z amatorskiej kamery to 24 lub 26Mb/s. Miałem możliwość podłączenia
    aparatu pod projektor w kinie. Obraz był takiej jakości że przeciętny widz ma marną
    szansę stwierdzenia że coś jest nie tak.

> [...]
    >
    > mnie realizacja. Wyobraź sobie, że leci "w ciebie" strzała, obraz
    >
    > powinien pozwolić Ci ją zobaczyć ostrą do samego końca, a tymczasem
    >
    > zazwyczaj strzała się rozmywa, ale dalsze plany pozostają ostre. Oko
    >
    > ludzkie (gdyby nadążyło, ale realizacja jest taka, żeby nadążyło)
    >
    > skupiło by się na obiekcie stanowiącym zagrożenie i starało utrzymać go
    >
    > w ostrości ignorując tło.
    >

    > Jakieś to nie takie jeszcze jest, a przecież są obiektywy pozwalające na
    >
    > utrzymanie całego planu wystarczająco ostro. Przetwarzanie sygnału też
    >
    > powinno dać radę, czyli co... nikomu na tym nie zależy?

    Wymóg ostrości dla plany głównego jest charakterystyczny dla kina. Poza tym
    filmowanie to nie tylko kamera. Komplet obiektywów do kamery filmowej koszuje więcej
    niż profesjonalna kamera typy RED lub Arri Aleksa. Tak z grubsza. Kamery filmowe mają
    taki sam rozmiar przetwornika co rozmiar klatki filmu 35mm. Mogli zrobić każdy
    rozmiar a zrobili taki żeby pasowały obiektywy. Każdy obiektyw ma tylko jeden punkt
    zapewniający maksymalną ostrość i rozdzielczość. W granicach pewnej odległości można
    uzyskać pewne pole tolerancji. Związane jest to z wielkością otworu przysłony.
    Obiektywy filmowe poza tym klasyfikuje się pod względem rozdzielczości. Podaje się ją
    w liniach na 1mm. Najlepsze mają ok 200 linii/mm dla środkowej części obiektywu, na
    brzegach mniej. Im większy przetwornik tym głębia ostrości mniejsza. Głębia ostrości
    to ten parametr o ile od punktu maksymalnej ostrości jest jeszcze ostre. Kamery z
    małymi przetwornikami mają większą głębię ostrości. Ale małe przetworniki są gorsze
    jeśli idzie o parametry od dużych. Są mniej czułe i maja większe szumy. Na dodatek
    nie ma do nich obiektywów bo by miały za małą rozdzielczość dla filmu. Nie daje się
    wykorzystać typowych obiektywów dla pełnej klatki bo będą zachowywały się jak
    teleobiektywy. Im mniejszy przetwornik tym więcej obrazu będzie poza nim przy
    obiektywie dla pełnej klatki. bardzo spadnie kąt widzenia takiego obiektywu. Z czysto
    sprzętowej strony nie da się zrobić tego żeby wszystko było ostre i to co blisko i to
    co daleko. Jak do produkcji telewizyjnej wchodziły kamery cyfrowe oparte na
    przetwornikach półprzewodnikowych to wielkości tych przetworników były niewiele
    większe od przetworników z dzisiejszych kamer internetowych. Z dedykowanymi
    obiektywami zapewniały bardzo dużą głębię ostrości. W zasadzie cały plan był ostry.
    Bardzo źle ( przynajmniej mnie) oglądało się tak nagrany materiał. Nie wiadomo było
    co jest planem głównym a co nim nie jest. Film ma to do siebie że reżyser decyduje na
    czym widz ma skupić uwagę. Jak oglądasz film to widzisz go oczami reżysera. Piszesz
    że chciałbyś widzieć ostrą całą lecącą na Ciebie strzałę. Weź kawałek patyka, ustaw
    go jak by był lecącą na Ciebie strzałą. I sprawdź czy z odległości pięciu metrów w
    dobrym oświetleniu początek i koniec patyka będą tak samo ostre. Nie będą. To jak w
    realu nie będą to dlaczego w filmie miały by być. Jeśli by były to oznaczało by to
    poważny błąd techniczny. Efekt o jakim piszesz można zrobić cyfrowo, z tym że dla
    widza będzie on mało realistyczny.