  • Data: 2012-04-28 22:12:03
    Temat: Re: "rzetelna" wiedza redaktora z gazety :P
    Od: Atlantis <N...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2012-04-25 19:24, Anerys pisze:

    > Jako minerał o dużej gęstości, galena łatwo pochłania fale
    > elektromagnetyczne bez konieczności zastosowania elektryczności. I tak,

    No cóż... Wydawało mu się, że zrozumiał temat, a tak naprawdę nie miał
    pojęcia o czym pisze. :) Pamiętaj, że to "Fakt". Nie można u nich liczyć
    na zbyt skrupulatną kontrolę merytorycznej poprawności tekstów idących
    do druku. ;)

    > wskaźnik do lokalizacji stacji nadawczych

    Ktoś ma pojęcie skąd to się mogło wziąć? ;)

    > nie było typowego radia, bo OIDP, Lee de Forest wynalazł triodę dopiero
    > w 1906 roku, więc jeśli coś było wcześniej, to ciekawe, jak modulowano
    > przekaz :P (A tym bardziej jak sterowano głośnik) :))

    A tutaj akurat w pewnym sensie miał rację. Braun odkrył to zjawisko
    jeszcze w latach siedemdziesiątych XIX wieku. Nie jestem do końca pewien
    kiedy dokładnie na szerszą skalę zaczęto stosować takie detektory - to
    znaczy czy było to jeszcze pod koniec XIX stulecia, czy też na początku
    XX wieku.

    Kluczem do rozwiania twoich wątpliwości jest stwierdzenie, że taki
    detektor może służyć nie tylko do odbioru modulacji AM. Można było na
    nim słuchać też sygnałów Morse'a nadawanych w systemie fal gasnących,
    emitowanych przez stacje iskrowe (nie mylić z łukowymi!). Taka stacja
    nadawała szybką serię gasnących fal, jedna po drugiej. Przebieg takiej
    fali wyindukowany w antenie i przepuszczony przez detektor dawał "peek",
    który był w stanie poruszyć membranę słuchawek. Jeśli takie "peeki"
    następowały szybko po sobie, otrzymywało się dźwięk. I ot cała filozofia. :)

    Zresztą co do modulacji też nie masz racji - trioda wcale nie była tu
    niezbędna. W pierwszych nadajnikach AM nośną modulowano przepuszczając
    ją bezpośrednio przez mikrofon węglowy. Problemem było uzyskanie samej
    nośnej. Fessenden już w 1900 roku próbował sobie radzić przy pomocy
    specjalnie zmodyfikowanego nadajnika iskrowego. Potem, jeszcze przed
    lampami pojawiły się nadajniki łukowe i alternatory w.cz., dające na
    wyjściu ładny sygnał CW.