  • 1. Data: 2024-06-30 14:33:08
    Temat: Podstawa bezpiecznikowa jako rozłącznik DC
    Od: nadir <n...@h...org>

    Czy podstawa bezpiecznikowa, na przykład taka:
    https://allegro.pl/oferta/podstawa-bezpiecznikowa-dc
    -feeo-fds-32b-z-bezpiecznikiem-15043270884
    może służyć jako rozłącznik/wyłącznik prądów roboczych DC?

    Niby na obudowie jest etykieta, żeby nie rozłączać pod obciążeniem, ale
    w kilku instalacjach PV widziałem podobne podstawy bezpiecznikowe jako
    jedyny rozłącznik, coś podobnego do tych rozdzielnic:
    https://allegro.pl/oferta/rozdzielnica-pv-1000v-dc-a
    c-1-string-fotowoltaika-11445229565
    https://allegro.pl/oferta/rozdzielnica-pv-1000v-dc-1
    -string-fotowoltaika-11543197198?fromVariant=1144522
    9565

    To jak, wystarczy sama podstawa jako jedyny rozłącznik czy należy
    zastosować dodatkowy rozłącznik DC?

  • 2. Data: 2024-06-30 17:52:34
    Temat: Re: Podstawa bezpiecznikowa jako rozłącznik DC
    Od: titanus <t...@g...kom>

    W dniu 30.06.2024 o 14:33, nadir pisze:
> [...]
    c-1-string-fotowoltaika-11445229565
    > https://allegro.pl/oferta/rozdzielnica-pv-1000v-dc-1
    -string-fotowoltaika-11543197198?fromVariant=1144522

    Obie rozdzielnice są zrobione NIEZGODNIE ze sztuką.

    1. Obwody stało prądowe i zmiennoprądowe NIE POWINNY się znajdować w
    jednej obudowie.
    2. Już kiedyś pisałem: wyłącznik, rozłącznik i odłącznik: każdy ma swoje
    zastosowanie.
    3. Żeby nie strzępić klawiatury:

    https://praktycznie-elektryka.blogspot.com/2019/03/f
    otowoltaika-instalacja-elektryczna.html

    https://instsani.pl/technik-urzadzen-i-systemow-ener
    getyki-odnawialnej/vademecum-energetyki-odnawialnej/
    energia-sloneczna/panele-fotowoltaiczne/zabezpieczen
    ia-instalacji-pv/

    > To jak, wystarczy sama podstawa jako jedyny rozłącznik czy należy
    > zastosować dodatkowy rozłącznik DC?

    nie.

    --
    Pozdrawiam - titanus

  • 3. Data: 2024-06-30 18:10:00
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    -feeo-fds-32b-z-bezpiecznikiem-15043270884
    > może służyć jako rozłącznik/wyłącznik prądów roboczych DC?
    AC jeszcze rozłączysz ale DC? zapomnij, przy 400V łuk potrafi mieć
    2-4cm, taką plazmę potrafi 'wyciągnąć' DC. Są filmiki gdzie zwierają
    kable od PV i ciągną łuk.

    > Niby na obudowie jest etykieta, żeby nie rozłączać pod obciążeniem, ale
    > w kilku instalacjach PV widziałem podobne podstawy bezpiecznikowe jako
    > jedyny rozłącznik,
    I próba rozłączenia skończy się źle dla klienta który tam wsadzi palce.
    A DC bardzo nieprzyjemnie 'kopie'.

> [...]
    9565

    > To jak, wystarczy sama podstawa jako jedyny rozłącznik czy należy
    Dodatkowy rozłącznik, i zwracać uwagę na biegunowość, bo przy odwrotnej
    się sfajczy.

    --
    Janusz

  • 4. Data: 2024-06-30 21:12:04
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 30.06.2024 o 17:52, titanus pisze:

    > Obie rozdzielnice są zrobione NIEZGODNIE ze sztuką.
    >
    > 1. Obwody stało prądowe i zmiennoprądowe NIE POWINNY się znajdować w
    > jednej obudowie.

    To jest nie tylko sprzedawane, ale też montowane przez wiele firm od
    fotowoltaiki.

    > 2. Już kiedyś pisałem: wyłącznik, rozłącznik i odłącznik: każdy ma swoje
    > zastosowanie.

    A wiele firm montujących PV tego nie wie.

> [...]
    getyki-odnawialnej/vademecum-energetyki-odnawialnej/
    energia-sloneczna/panele-fotowoltaiczne/zabezpieczen

    Znam te i inne strony.

    > nie.

    No to patrz.
    https://youtu.be/ckaPRTAH-gQ?t=216
    I takich filmów i instalacji jest pełno, wiele montowanych przez firmy,
    pewnie niektóre z nich mają jakoś wyjebiste certyfikaty.

  • 5. Data: 2024-06-30 21:20:46
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 30.06.2024 o 18:10, Janusz pisze:

> [...]
    > kable od PV i ciągną łuk.
    > I próba rozłączenia skończy się źle dla klienta który tam wsadzi palce.

    Akurat u znajomego rozłączałem takie bezpieczniki pod obciążeniem, z tym
    że on ma chyba napięcie DC w okolicach 350V i tragedii nie było.
    Ale faktycznie ma zamontowane podstawy bezpiecznikowe jako jedyny
    rozłącznik przed falownikiem. Sam sobie tego nie zrobił, firma mu
    zamontowała.

    > Dodatkowy rozłącznik, i zwracać uwagę na biegunowość, bo przy odwrotnej
    > się sfajczy.

    Ja akurat nic nie będę montował, chociaż o zachowaniu biegunowości w DC
    pamiętam.