    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Wed, 22 Mar 2017 07:09:29 -0700 (PDT)
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <oas6ne$fa9$1@node1.news.atman.pl>
    <0...@g...com>
    <58d26e84$0$15208$65785112@news.neostrada.pl>
    <7...@g...com>
    <58d27fb6$0$5157$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: co zamiast "polskiego samochodu elektrycznego"
    From: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 22 marca 2017 22:44:35 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    oglegroups.com...

    > A czym zamierzasz regulowac w tym sprzezeniu zwrotnym ?

    Ja niczego nie zamierzam. Opowiadam Ci jak było/jeszcze gdzieniegdzie jest w welfare
    states. Ustala się jaki procent społeczeństwa lepiej jest odstawić na zasiłek, niż
    uporczywie próbować edukować. To ustalenie zależy od aktualnego budżetu, więc nie
    jest stałe.

    > Zbyt glupich do gazu, zakaz posiadania dzieci ?
    > Humanisci do tego nie dopuszcza :-)

    Fantazja Cię ponosi. Uspokój się, bo humaniści podsłuchują, jeszcze któryś się
    zainspiruje.

    > Pozostaje obnizanie kryterium, aby dostosowac sie do rzeczywistosci
    > :-)
    >
    > No, mozna jeszcze wypchnac na zmywak do Londynu

    Nie da się nikogo nigdzie wypchnąć.

    > , wycofac sie z
    > programu 500+, albo np zaoferowac dobra posade szeregowego w wojsku i
    > zaczac jakas mala wojenke w Afganistanie.

    > Poczekamy, zobaczymy. Nokia wraca do kaloszy :-)

    Kiedyś Ci tu opowiadałem jak Nokia wycofywała się z rynku, zabezpieczając sobie
    ewentualny powrót. Ja akurat życzę im powodzenia. W kraju Samsungów i LG, każdy mnie
    pyta co to takiego leży u mnie na biurku: CAT?

    > Ale w jakim sensie cechowy - ze pracownik musi 10 lat terminowac u
    > pracodawcy, zanim samodzielne uprawnienia dostanie ?

    A czemu 10 lat?

    > System cechowy w kafelkarstwie czy hydraulice domowej moze i by sie
    > sprawdzil.
    >
    > Ale jak to sie ma do do tego co pisales ?
    > Ze u nas przemysl nie chce wyksztalcic pracownika ... a tam chce ?
    > Moze dlatego, ze im odpowiednio placi, wiec nie sp* do lepszej pracy

    Dokładnie tak. Tu w kodeksie pracy nie ma rozwiązania stosunku pracy na mocy
    porozumienia stron, ale praktykuje się taką formę w największych korporacjach. Efekt
    jest dość ciekawy i bez głębszej analizy pozornie niedorzeczny: pracownicy wielkiego
    przemysłu popierają prawicę, a samozatrudnieni i ci ze startupów- lewicę.

    > Podobnie ponoc w Niemczech ... ale czy my aby na pewno o tym samym
    > mowimy ?
    >
    > Kafelki wykladac tam ucza, sciany tynkowac, czy bardziej ambitnych
    > rzeczy, ktore pasuja do TU.
    > U nas politechniki spawaczy np ucza. Inzynierow spawaczy.

    Chyba chciałeś powiedzieć inżynierów spawalników. To nie ma niczego wspólnego ze
    spawaczem. Spawalnikiem sam przez jakiś czas byłem, spawaczem- tylko amatorsko.

    > Glowy nie dam, czy takowy wlasnorecznie cos spawa - no ale byc moze
    > nie musi.

    > Glowy nie dam. Jesli mozna nauczyc kogos po podstawowce, to chyba da
    > sie i humaniste.
    > Oczywiscie mowie o jakis podstawowych umiejetnosciach

    No to trzeba by zdefiniować tę podstawowość. Bo wiesz, spawacz ma w WPS-ie całą listę
    zmiennych, do każdej jakiś zakres wartości, jednak tam jest dużo wiedzy potrzebnej w
    ramach tych podstaw.

    > To niech sie dogadaja. Oplata za wywalonego bedzie nizsza, albo
    > pierwszy kurs dwudniowy, a potem sie okaze.

    > Troche watpie. Tak sie nie zatrudnia spawacza, HR z testami to w
    > ambitniejszej firmie. Co najmniej "przedstawiciel handlowy" :-)

    Zależy od firmy. Pracowałem w firmie z której spawalnik nagle odszedł, a że ja byłem
    najbardziej uczony w przepisach, to na mnie padło pełnienie obowiązków spawalnika.
    Zabierałem kandydatów na strzelnicę, dawałem 10 strzałów i patrzyłem na tarczę. To
    była dobra selekcja. Ale myśmy produkowali produkt pod przepisami w których spawalnik
    był wymagany. A tam gdzie nie jest wymagany, to kto ich przesieje?

    > Poza tym ... a moze to ma sens, zeby najpierw sprawdzic, czy czlowiek
    > sie nadaje na 8h zap* przy tasmie, czy bedzie tylko kombinowal jak te
    > tasme zepsuc :-)

    > Zakladam, ze po paru dniach sie dowiem.

    Po paru dniach będziesz produkował smarki, kluski, napsujesz elektrod, namarnujesz
    gazu, skończą Ci się opłacone kawałki blachy do próbowania i dalej niczego się nie
    dowiesz.

    > Ale co proponujesz w zamian ?
    > Srednia szkole zawodowa, 2-3-letnia, gdzie sie dowiem po 2 latach,
    > choc oczywiscie dadza mi swiadectwo/dyplom i bede spawaczem i pojde
    > szukac pracy :-)

    Ale ja nie jestem od martwienia się niespełnionymi lub niedoszłymi spawaczami. Ja
    jestem przemysł, ja chcę żeby do mnie przychodzili zawodnicy przebrani, nauczeni,
    zdyscyplinowani.

    > Znaczy sie dobry jest :-)

    Znaczy się drogi i pyskaty.

    > Jakos jednak przychodza. Czy uznaja, ze to jedyne co potrafia ... i
    > sie okazuje, ze im dobrze wychodzi, czy tyle tych zamowien, ze sie
    > zatrudnia pomocnika i przyucza do zawodu. A jak sie taki sprawdzi, to
    > sam lapie fuchy :-)
    >
    > A skad sie biora w Danii ?

    Z Polski.