  • 1. Data: 2024-08-04 04:27:23
    Temat: wyciskanie/odlewanie hdpe. Co ma sens?
    Od: ptoki <p...@e...pl>

    Wszyscy wiemy ze mozna drukowac 3d (dlugo trwa, trza se kupic filament,
    mozna drukowac co sie tylko umie zaprojektowac lub sciagnac z sieci ale
    wytrzymalosc jest taka se), mozna pociac cos na cnc (drewno, sklejka,
    plastik, aluminium - zalozmy ze hobbysta/domownik - ale tu ogranicza nas
    nieco fakt ze najczesciej wycina sie elementy 2d a wycinanie 3d trwa dlugo.)

    Wypatrzylem sie na jutubie na temat recyklingowania hdpe (ldpe/pe tez).
    W sumie trzeba stopic plastik w piekarniku/opiekaczu, wcisnac w forme i
    poczekac az ostygnie. Od boedy cos tam przyciac/oszlifowac/spolerowac.

    W domowych warunkach nie da sie za bardzo tego zautomatyzowac ale imho
    jest szybciej niz druk 3d a ma zalete taka ze i mocniejsze od druku 3d i
    mozna robic rzeczy 3d.

    Obejrzalem sporo filmow i ludki albo wyciskaja jakies kubki czy guziki w
    formy co maja, albo wyciskaja filament i nawijaja na forme (imho bez
    sensu) albo robia placki i sciskaja miedzy jakimis miskami robiac w ten
    sposob proste foremki lub w jakies drewniane sztance robiac nieduze
    formatki albo wyciskajac np w ksztaltowniki stalowe robiac sobie z tego
    klocki/listwy.

    No i tu pytanie.
    Majac takie mozliwosci. Czyli rozgrzane hdpe mozliwe do latwego
    formowania. Co ma z niego sens robic?

    Pytam bo:
    zrobienie miliarda misek jest bez sensu,
    robienie drogiej formy na jakis pierdolet tez jest bez sensu,
    Robienie czegos z klockow 5x5cm (jakas lawka czy cos) tez jest bez sensu
    bo by trzeba tych nakretek zbierac latami (albo zabrac dzieciom na
    wozkach) a i tak by chyba lepsze niz z deski sosnowej nie wyszlo.

    Dumam czy warto zrobic jakas forme pol 3d w jakiejs sklejce, wciskac w
    nia to miekkie hdpe bo to bylo by relatywnie latwoe do ogarniecia i dalo
    by wydajny rezultat.

    Ale nie wiem co warto produkowac zeby mialo sens.
    Sens porownywalny z tym co w sklepie. Bo mimo ze material za darmo to
    jednak prad i czas darmowy jednak nie jest.

    --
    Lukasz

  • 2. Data: 2024-08-04 10:00:39
    Temat: Re: wyciskanie/odlewanie hdpe. Co ma sens?
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 04.08.2024 o 04:27, ptoki pisze:
> [...]
    > plastik, aluminium - zalozmy ze hobbysta/domownik - ale tu ogranicza nas
    > nieco fakt ze najczesciej wycina sie elementy 2d a wycinanie 3d trwa

    A propos długości. Porównanie wykonanie elementu analogowo i cyfrowo.
    https://youtu.be/Q3sjsu1FPCk?si=111YcX_o02JtN0cX
    No i kanał wart uwagi.

> [...]
    > Sens porownywalny z tym co w sklepie. Bo mimo ze material za darmo to
    > jednak prad i czas darmowy jednak nie jest.

    Gra nie warta świeczki.Skomplikowanego kształtu się nie zrobi. Kiepsko
    wygląda. Same wady, które wymieniłeś.
    Na kanał na YT jedynie się nadaje. :)

    Robert

  • 3. Data: 2024-08-04 10:04:00
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 3 Aug 2024 21:27:23 -0500, ptoki <p...@e...pl> wrote:
    > zrobienie miliarda misek jest bez sensu,

    https://youtu.be/zv8dVTYtPeA?t=54m19s

    Sens jest jak znajdziesz popyt. Hindus czy Chińczyk w kwestii tych
    misek już chyba by tak sądził.

    --
    Marek

  • 4. Data: 2024-08-04 11:27:37
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 3 Aug 2024 21:27:23 -0500, ptoki wrote:
> [...]
    > W sumie trzeba stopic plastik w piekarniku/opiekaczu, wcisnac w forme i
    > poczekac az ostygnie. Od boedy cos tam przyciac/oszlifowac/spolerowac.

    PE oszlifować? kiepsko.

    > W domowych warunkach nie da sie za bardzo tego zautomatyzowac ale imho
    > jest szybciej niz druk 3d a ma zalete taka ze i mocniejsze od druku 3d i
    > mozna robic rzeczy 3d.

    Tylko trzeba miec forme.

    > Obejrzalem sporo filmow i ludki albo wyciskaja jakies kubki czy guziki w
    > formy co maja, albo wyciskaja filament i nawijaja na forme (imho bez
    > sensu)

    Darmowy. I smieci nie generują.

    > No i tu pytanie.
    > Majac takie mozliwosci. Czyli rozgrzane hdpe mozliwe do latwego
    > formowania. Co ma z niego sens robic?

    Dużo różnych rzeczy?

> [...]
    > Robienie czegos z klockow 5x5cm (jakas lawka czy cos) tez jest bez sensu
    > bo by trzeba tych nakretek zbierac latami (albo zabrac dzieciom na

    Ale są inne źródła.
    A nakrętek teraz to nie wiem czy uzbierasz - maja być przymocowane do
    butelek.

    > wozkach) a i tak by chyba lepsze niz z deski sosnowej nie wyszlo.

    Hm, w linach podobno Dyneema najmocniejsza.

    > Dumam czy warto zrobic jakas forme pol 3d w jakiejs sklejce, wciskac w
    > nia to miekkie hdpe bo to bylo by relatywnie latwoe do ogarniecia i dalo
    > by wydajny rezultat.

    A nie przyklei się?

    > Ale nie wiem co warto produkowac zeby mialo sens.
    > Sens porownywalny z tym co w sklepie. Bo mimo ze material za darmo to
    > jednak prad i czas darmowy jednak nie jest.

    A co ostatnio plastikowego kupowałes? :-)

    No i dlatego druk 3D wygrywa - nie trzeba inwestować w formę, nie
    trzeba się zastanawiać na czym zarobić :-)

    mydelniczka, etui na telefon, pudeleczka na śrubki ...

    J.

  • 5. Data: 2024-08-04 13:10:12
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 4 Aug 2024 10:00:39 +0200, Robert Wańkowski napisał(a):

    > A propos długości. Porównanie wykonanie elementu analogowo i cyfrowo.
    > https://youtu.be/Q3sjsu1FPCk?si=111YcX_o02JtN0cX
    > No i kanał wart uwagi.

    Fantastyczny materiał, dzięki :)

    W szkole średniej chodziliśmy na praktyki do pewnego zakładu.
    Były tam m.in. Centra Obróbcze, podobnie działające. Ale programowane wtedy
    jeszcze taśmą perforowaną.

    Można było tak stać cały dzień i z typowym opadem szczęki oglądać, jak
    maszyna sama zmienia sobie narzędzia i przechodzi kolejne etapy obróbki :)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 6. Data: 2024-08-05 21:08:27
    Od: ptoki <p...@e...pl>

    On 2024-08-04 03:00, Robert Wańkowski wrote:

    > A propos długości. Porównanie wykonanie elementu analogowo i cyfrowo.
    > https://youtu.be/Q3sjsu1FPCk?si=111YcX_o02JtN0cX
    > No i kanał wart uwagi.

    Ten mnie jeszcze nie zahaczyl. Dzieki, obejrze se.

    A co do pociskania parametrow obrobki to pare innych kanalow przejrzalem
    i generalnie jak sie freza kupi za 100-200usd a czesc sprzeda za 1200usd
    to zuzyty frez sie wrzuca w koszta.

    Zalozmy ze hobbysta nie przejmuje sie tym zanadto ale jednak poswiecenie
    10 minut na zrobienie 4 guzikow nie ma sensu.
    Nawet jak beda z inicjalami klienta czy ryjkiem myszki miki.

    > Gra nie warta świeczki.Skomplikowanego kształtu się nie zrobi. Kiepsko
    > wygląda. Same wady, które wymieniłeś.
    > Na kanał na YT jedynie się nadaje. :)

    no wlasnie.
    Ogladam kanal takich braci z uk co przerabiaja plastki na cos
    uzytecznego i to straszna manufaktura.

    Duzo roboty recznej, powolne. Mam pewne zwidy rzeczywistosci prl-owskiej.
    Takie dziadowanie bo nie ma nic lepszego.

    Robili koce termiczne dla biednych z torebek po czipsach.

    Cos co w hurcie kosztuje pare groszy robili chyba pol godziny i zuzyli
    pol godziny pradu zelazka na maks grzania.

    Z tego co robia sens maja np. blaty do stolikow/krzesel z hdpe. Robi sie
    szybko, swoje kosztuja w sklepie (gruba deska do krojenia z hdpe to
    okolice chyba 100pln teraz). Wiec sens jest.

    Ale w sumie tylko to. A ile takich stolikow/krzesel da sie narobic dla
    siebie albo sasiadow?

    --
    Lukasz

  • 7. Data: 2024-08-05 21:39:26
    Od: ptoki <p...@e...pl>

    On 2024-08-04 03:00, Robert Wańkowski wrote:

    > A propos długości. Porównanie wykonanie elementu analogowo i cyfrowo.
    > https://youtu.be/Q3sjsu1FPCk?si=111YcX_o02JtN0cX
    > No i kanał wart uwagi.

    Obejrzalem.

    Tak jak sie spodziewalem.
    I zgadzam sie z tym co na filmie.
    No, moze te dwa dni robienia projektu bylo nieco duzo.
    Taka czesc nie jest az tak skomplikowana zeby dwie dniowki natym spedzic.
    No i specjalne narzedzia maja znaczenie. Te wszystkie zaokraglenia czy
    fikusne noze do planowania mocno zmieniaja takie statystyki czasu
    wykonania po obu stronach siatki.

    A no i sprzatanie :)
    Pokazal ale nie wspomnial ze przy robieniu recznie tego sprzatania jest
    nieco wiecej.

    --
    Lukasz

  • 8. Data: 2024-08-05 21:49:33
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 5 Aug 2024 14:39:26 -0500, ptoki wrote:

> [...]
    > No i specjalne narzedzia maja znaczenie. Te wszystkie zaokraglenia czy
    > fikusne noze do planowania mocno zmieniaja takie statystyki czasu

    Jest jeszcze jedna sprawa - on tego potrzebował kilka sztuk.
    Projekt robi się raz.

    J.

  • 9. Data: 2024-08-05 22:22:35
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 05.08.2024 o 21:08, ptoki pisze:
    > A co do pociskania parametrow obrobki to pare innych kanalow przejrzalem
    > i generalnie jak sie freza kupi za 100-200usd a czesc sprzeda za 1200usd
    > to zuzyty frez sie wrzuca w koszta.

    Tak robię. Kupuję marketowe frezy za 12 zł i wyrzucam. Ostrzenie
    kosztuje 18 zł.
    Do niektórych prac nie potrzeba firmowych.

    Robert

  • 10. Data: 2024-08-06 05:00:19
    Od: ptoki <p...@e...pl>

    On 2024-08-05 14:49, J.F wrote:

    > Jest jeszcze jedna sprawa - on tego potrzebował kilka sztuk.
    > Projekt robi się raz.

    Ta, nie pisalem bo w materiale sam tworca to stwierdzil.

    ALE!

    Jak sie robi pol seryjnie ale nadal recznie to nalezy podzielic cala
    prace na etapy ktore sa proste i powtarzalne.

    Jakby tak mial recznie zrobic tych uchwytow 10 to pewnie by nieco
    pomodyfikowal prace tak aby nie musiec duzo cudowac obrabiajac kolejny
    egzemplarz.

    Wtedy cos co on robil w jednej sztuce 20h mozna zrobic 10 sztuk w 150h.

    --
    Lukasz