  • Data: 2023-11-15 13:32:11
    Temat: Re: Przekaźnik napięciowy sterowany kontaktronem
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2023-11-14 o 18:56, Mirek pisze:

    > Może po prostu dioda za wolna jest?

    Wstawiłem tam zwykłą 1N4007. Ale za wolna dioda to chyba głównie jest
    kwestia szybkości 'wyłączania' a tu chodzi o włączenie. A jeśli miała by
    zbyt dużą pojemność to częściowo od razu by obciążała skok napięcia więc
    to nawet lepiej (namiastka układu gasikowego).
    Kiedyś dawno widziałem zabezpieczenie przepięciowe dla przychodzącego z
    zewnątrz budynku kabla Ethernet. Każda linia zabezpieczona diodami
    1N4007 do transila. Skoro tam mogły pracować to chyba nie są zbyt wolne.

    Jak każdego dnia ostatnio po kolejnym 'przespaniu się z problemem'
    dzisiaj znów przyszedłem do pracy z przekonaniem, że chyba wiem co jest
    grane.
    Tylko, że np. wczoraj też tak miałem i się okazało, że to było tylko
    niczym nie uzasadnione 'przekonanie'.

    Wolę więc nie pisać co mi dziś chodzi po głowie zanim się, nie
    przekonam, że znów głupio.

    Mogę opisać co wczoraj miałem za pomysł, ale to dłuższy wykład.

    Info 1.
    Kiedyś dawno (ubiegły wiek) nie miałem na płytce miejsca na jeden
    elektrolit i z filtru ? usunąłem elektrolit po prawej stronie
    (zasilanie przychodzi z lewej a zasilony układ jest po prawej)
    zostawiając tam tylko kondensator 100n.
    Moje myślenie było takie: Nie boję się zakłóceń przychodzących od
    zasilacza a chcę filtrować zakłócenia generowane w moim układzie.
    Skutek: piezoceramiczny buzzer sterowany przeciwsobnie (bo wymagał
    sporego napięcia aby był dobrze słyszalny) miał w stanie spoczynku na
    sobie napięcie zasilania w jedną stronę. No i on zaczął pikać w takt
    włączania i wyłączania czytnika RFID.
    Się nauczyłem, że dI obciążenia daje się przeliczyć na dU na wyjściu
    takiego filtra korzystając ze wzoru I?L/2=U?C/2 i jak C jest małe to U
    jest duże.
    Info 2.
    Pamiętam, że dla małych izolowanych DCDC widziałem w pdf-ach, że na
    wejściu i wyjściu trzeba dołączyć na zewnątrz kondensatory.

    Skojarzyłem te dwie informacje i przyjąłem hipotezę, że może na wyjściu
    DCDC które jest tam w układzie też oczekują podłączenia jakiegoś C i go
    tam nie ma. I zakłócenia wywołane gwałtownym spadkiem poboru prądu przy
    wyłączaniu rygla są generowane w taki sposób jak w Info 1 na wyjściu
    filtra ?.
    Widząc f zakłóceń da się policzyć LC, a widząc dU spowodowane mniej
    więcej znanym dI da się policzyć C/L więc da się policzyć C i L.
    Wyszło mi 22nH i 500pF - to na pewno nie są elementy użyte na wyjściu
    zasilacza więc pomysł był chybiony.
    P.G.