  • Data: 2023-11-15 20:22:32
    Temat: Re: Przekaźnik napięciowy sterowany kontaktronem
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2023-11-15 o 12:45, Piotr Gałka pisze:

    > Może za jakiś czas, jeśli będę pamiętał.

    Spróbowałem zmierzyć jakie napięcie osiągnie cewka przekaźnika przy
    wyłączeniu.

    Zasadniczo nic nie zmierzyłem. Aby nie testować wytrzymałości jakiegoś
    tranzystora stwierdziłem, ze najpierw będę wyłączał mikroprzełącznikiem.

    Znalazłem jakiś nieduży przekaźnik, ale z silnymi stykami wyjściowymi
    więc też z silniejszą cewką. Z 12V pobiera 50mA. Czyli znacznie mniejsze
    L, mniejsze C i mniejsze R niż dla przekaźnika pobierającego 12mA.
    Dla podstawy czasu 1us/działkę zobaczyłem piłę. Po osiągnięciu 300V
    pionowo w dół i tak ze 30 razy na ekranie. Wygląda, że przy 300V
    następował zapłon iskry, która po spadnięciu napięcia w dół gasła i tak
    w kółko.

    Znalazłem, duży gabarytowo z widocznym uzwojeniem 12V 1250om (cztery
    takie gdzieś kupiłem w latach 70-tych). Efekt właściwie taki sam.

    Czyli wygląda na to, że tamten projekt zakładał, że tranzystor jest cały
    czas przebijany i to wytrzymuje, a może miał jakiś układ zapewniający
    powolne wyłączanie prądu tranzystora. A może równolegle do tranzystora
    był kondensator i sterowanie tranzystora tak obliczone aby przy
    włączaniu za dużo prądu nie popłynęło. Rozrysowane w tamtych czasach
    schematy już dawno wyrzuciłem.

    Kupiłem kiedyś do malucha zapłon tranzystorowy - tranzystorem zastępował
    przerywacz (kondensator z przerywacza się chyba zdejmowało).
    O ile pamiętam tranzystor wyłączający prąd cewki miał między kolektorem
    a bazą w szereg dwie diody Zenera na coś koło 100V każda.
    P.G.