  • Data: 2023-11-15 19:46:55
    Temat: Re: Przekaźnik napięciowy sterowany kontaktronem
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2023-11-15 o 19:03, Mirek pisze:

    > Oscyloskop dużo prądu nie potrzebuje. Weź dwa transformatory od
    > halogenów, albo co tam masz pod ręką - warto sprawdzić.

    Z tymi zakłóceniami mniej więcej doszedłem do ładu.
    Na kabel zasilający oscyloskopu założyłem 3 ferryty 240 om.
    Na kabel między dwoma zasilaczami impulsowymi po 48V z wyjściami
    połączonymi w szereg a całym tym ustrojstwem założyłem 2 takie ferryty.
    A na wyjściu które mierzę dałem rurkowy 24pF (taki jakie jeszcze w
    lampowych urządzeniach były używane.

    W mierzonym wyjściu 24V miałem 3 rzeczy wpięte na (-) - dwa krokodylki i
    chwytak sondy 2, a na (+) chwytak sondy 1.
    Po tamtych zmianach sygnał na sondzie 2 stanowił może 10% sygnału na
    sondzie 1 więc uznałem, że to co widzę na sondzie 1 jest mniej więcej
    wystarczające do oceny przepięcia powstającego w momencie wyłączenia
    rygla (pokazanie przez oscyloskop różnicy nic więcej nie wnosiło więc
    sobie darowałem).

    > A propos zakłóceń: mam problem z zakłócaniem radia na długich falach -
    > nie da się nawet zbliżyć przewodu zasilającego nie mówiąc o podłączeniu.
    > Radio gra dobrze tylko na bateriach.
    > Próbowałem ferryty,

    Nie pomogą bo one tłumią w okolicy 100MHz.

    listwy przeciwzakłóceniowe - nic nie daje.

    Nigdy nie używałem - to jest chyba raczej przeciw-przepięciowe - czyli
    tam jest warystor. Jego zadaniem jest nie działać dopóki nie przyjdzie
    przepięcie - więc normalnie nie działa i nic nie da.

    Jeśli zakłócenia w sieci są common mode, a możliwe, że takie są, to
    podłączenie się przez dławik CM mogłoby pomóc. Na RS485 stosuję CM 4,7mH
    i tak koło 100kHz zaczyna być widać jego obecność. Dla długich trzeba by
    chyba więcej mH no i musi wytrzymywać AC 230V.

    > Teraz ni właśnie przyszło do głowy żeby przez trafo separujące podłączyć
    > i rdzeń podłączyć do uziemienia... ale to chyba do kranu, bo PEN też sieje.

    To i kran może siać.
    Trafo izolujące zapewni izolację od DC do jakiejś f, a powyżej dławik
    CM. Razem powinny odciąć radio od tego co w sieci (ale tylko CM).

    A jeśli zakłócenia nie są CM. Jeśli sinus w sieci jest obcięty (a tanie
    zasilacze impulsowe lubią się zasilać tylko ze szczytów AC) to to nie
    jest zakłócenie CM i to obcięcie może zawierać sporo harmonicznych
    sięgających nawet fal długich. Trzeba by filtr przepuszczający 50Hz i
    wycinający wyższe częstotliwości.

    Tylko... już nie pamiętam kiedy próbowałem odbierać długie.
    P.G.