    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia.gsm,pl.rec.gps
    Subject: Re: OSM kontra Geoportal
    Date: Fri, 24 Jul 2015 16:23:20 +0200

    "J.F." 55b2375c$0$2189$6...@n...neostrada.pl

    > Ty o elipsodach, a ja o odwzorowaniach.

    Nie JF -- to Ty nie masz pojęcia (teraz już być może masz) o tym, co piszesz.
    (piszesz, że w Polsce jest 1992 GPS to WGS84 -- jedno to człowiek, drugie to
    ssak; akurat 1992 nie opiera sie o WGS84, ale WGS84 jest niemal tożsame z GRS80)

    http://www.asgeupos.pl/index.php?wpg_type=tech_rf

    Elipsoidy GRS'80 i WGS'84 nie różnią się istotnie parametrami geometrycznymi
    (różnica półosi b nie przekracza 0.1mm), dlatego w odwzorowaniach kartograficznych
    nie dokonuje się w zasadzie rozróżniania elipsoid. WGS'84 jest aktualnie przyjętą
    elipsoidą globalnego, satelitarnego systemu obserwacyjno - pozycyjnego GPS (ang.
    Global Positioning System). Elipsoidę GRS'80 stosuje się formalnie w Polsce
    w odwzorowaniach kartograficznych, nowych państwowych układów współrzędnych
    "1992", "2000".

    BTW -- mnie uczono we wczesnych lat osiemdziesiątych, że do rysowania
    map nie używa się już elipsoid, ale używa się geoidy. :)

    > W wyniku odwzorowania elipsoidalna powierzchnia Ziemii jest odwzorowana na
    plaszczyznie,

    To oczywiste.

    > ale poludniki i rownolezniki przestaja przy tym byc prostymi pionowymi i poziomymi
    (no chyba, ze tradycyjny Mercator).

    > OSM jest tak pokazywana, ze nadal sa, przynajmniej w malych skalach.

    W małych skalach? -- w jakich? 1:miliarda?
    Południk musi przeciąć się z równoleżnikiem pod kątem prostym.
    Na tym polega nieeuklidesowa geometria -- trójkąt może mieć wszędzie
    kąty ,,proste'' i nadal być trójkątem, bo jest rysowany nie na
    płaszczyźnie, ale na krzywej.

    Kąt przecięcia będzie prosty/zachowany, ale te równoleżniki
    i południki niekoniecznie będą już proste. ;)

    https://www.google.pl/search?q=odwzorowanie+gaussa+k
    rugera&newwindow=1&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&v
    ed=0CCYQsARqFQoTCJiN8Nbt88YCFSOBcgodSjABRA&biw=1280&
    bih=709

    Pierwszy lepszy link z Googli.

    Kąt prosty (90 stopni, pi/2 itd.) przejdzie na prosty, ale ,,prosta rysowana
    na krzywej płaszczyźnie'' nie przejdzie na prostą, bo tak naprawdę jest krzywa.
    Jest prosta w dwóch wymiarach, ale nie jest prosta w trzech wymiarach.

    > A geoportal stosuje IMO oparta o 1992.

    Wiesz, o co oparty jest 1992 i 2000? Wiesz, bo napisałem Ci.
    Wisz, o co opiera się GPS? Wiesz, bo piszesz.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Uk%C5%82ad_wsp%C3%B3%C
    5%82rz%C4%99dnych_1992#/media/File:Puwg1992_zniekszt
    alcenia.png
    Polska i 1992

    > Niby czemu OSM mialaby stosowac PUWG1992, ktory jest dobry tylko dla Polski ?
    > A i to nie zawsze jest dobry, skoro jest i 2000.

    2000 jest dokładniejszy i dla większych map.
    1992 jest jeden, 2000 to 4 strefy.
    Nawet gdzieś (w necie, bez opłat) są podane błędy obu układów.

    > Choc prawde mowiac to juz nie mam pojecia co openstreetmap.org stosuje.

    A co może stosować? Aby było jasne -- też nie wiem, choć szukałem na OSM. :)

    Nie jest to ważne -- cokolwiek stosuje, nie stosuje czegoś, co
    znacząco odbiega od tego, co stosuje (na czym opiera się) 1992.

    > Siegnalem na 70-ty rownoleznik ... korekcja najwyrazniej jest.
    > Ale jaka i czym skutkuje ?

    Jaka korekcja? I co ma 70 z Białymstokiem?
    Białystok to raczej 53 z małym hakiem.

    > UTM, czy sobie lokalna robia, dla wybranego przez klienta prostokata ?

    > Zobacz, czy bedzie na niej siatka wspolrzednych geograficznych. Albo i
    kilometrowych.

    Są różne siatki -- zobaczę, co jest, ale na razie nie wiem, gdzie ta mapa jest.
    Na pewno ją miałem, bo wg niej liczyłem współrzędne, które zawarłem w nagłówkach
    m@ili.
    Pomierzyłem za pomocą linijki, zapisałem, przeliczyłem i zapisałem. Po drodze
    popełniłem
    błędy -- duże skorygowałem, ale wkradł się mały, którego nie zauważyłem. Błąd ów ;)
    zauważył (wróżąc z fusów -- ale poprawnie; chylę czoła przed jasnowidzami) ktoś
    z grup i zwrócił mi uwagę. (akurat korekta jasnowidza nie była poprawna, ale
    ważne, że zauważenie błędu było poprawne!!!) Wziąłem do ręki mapę, obejrzałem
    zapiski (bo liczenie przeprowadziłem na mapie -- nie mam szacunku do map?
    ależ mam -- żadna mapa papierowa nie jest wieczna, więc bez problemów
    można na mapach pisać) i zauważyłem, gdzie popełniłem błąd. Odczytałem
    inaczej to, co zapisałem, przeliczyłem i otrzymałem poprawniejszy wynik.

    Niestety w tamtych czasach Googlasta mapa wskazywała błędnie, więc nie każdy ;)
    dawał mi wiarę w poprawność moich obliczeń. :) Nie pomogły źródła typu targeo,
    które potwierdzały trafność moich obliczeń. Z czasem Mapa Googli skorygowała
    te błędy i ***chyba*** nawet przestała upierać się co do tego, że mieszkam na
    ulicy Białkowskiego. :)

    > Nie da sie sparowac momentow. Jeden wirnik musi byc wyraznie wiekszy.

    Sparować się da -- oba są identyczne, ale kręcą się przeciwbieżnie.
    (w pewnym sensie oba są identyczne, ale zamontowane odwrotnie/przeciwnie
    względem siebie)

    W samolocie można sparować ciąg tak, że będą dwie pary wspólnie
    znoszące momenty skręcające, ale dające zbiezny ciąg,

    lewa para współbieżnie obracająca się, ale z odwrotnym ustawieniem łopat
    prawa para współbieżnie obracająca się, ale z odwrotnym ustawieniem łopat

    obie pary przeciwbieżnie względem siebie

    > Ja znam dwa,
    > - typu http://allegro.pl/helikopter-syma-s36-zdalnie-sterow
    any-2-4ghz-fv-i5181900536.html

    Ten ma jedną parę.

    > ale to chyba nie o to chodzi :-)

    Chodzi o 3 wirniki z osiami pionowymi.
    2 kręcą się jakoś i 1 odwrotnie.

    W mechanicznym sterowaniu XIX wieku -- niemożliwe z uwagi na komplikacje.
    W serwosterowaniu wspomaganym komputerami? -- co to było dla harcerza?

    > -moze mi sie wydawalo ... ale kiedys chyba widzialem wersje, co z przodu-bokach
    miala po jednym smigle, a na ogonie dwa
    > http://allegro.pl/maly-dron-quadrocopter-scorpion-12
    cm-i5191675018.html

    Ten ma 3 pary. O tym, że tego nie chcę -- pisałem.

    > ale czy to by mozna nazwac trojwirnikowe ? Silniki 3, osie 3, ale smigla 4.

    Mówiłem -- nie pisz po pijaku. Na rysunku są 3 pary śmigieł i 3 pary silników.
    Wirniki widać, silniki... Hm -- zmam ten model z realu. [teraz już z Auchan]

    > No i jeszcze masz
    > http://shrediquette.blogspot.com/p/shrediquette-dlx.
    html
    > Jesli dobrze widze - osie obrotu nie calkiem pionowe ...

    http://shrediquette.blogspot.com/p/shrediquette-dlx.
    html

    Ten spełnia moje wymagania. Jeszcze pytane -- czy jest sterowany,
    czy nie kręci się caały wokoło swojej osi? :)

    -=-

    A teraz wróćmy do OSM kontra Geoportal. Jak wg Ciebie przejście
    pomiędzy GRS80 (o to oparty jest 1992) i WGS84 (tego używa GPS)
    dało obrót o 3 stopnie? W obu wypadkach to elipsoidy a róznice
    pomiędzy nimi są niemal żadne:

[...]

    https://pl.wikipedia.org/wiki/System_odniesienia_GRS
    _80

    GRS 80 jest oparty na teorii geocentrycznej elipsoidy ekwipotencjalnej,
    generalizującej kształt geoidy i zdefiniowanej przez następujące stałe
    standardowe:

    równikowy promień Ziemi: a = 6378137 m
    geocentryczna stała grawitacyjna Ziemi (włączając atmosferę): GM = 3 986 005 x
    108 m3?s-2
    dynamiczny współczynnik kształtu Ziemi, wyłączający stałe deformacje pływowe: J2
    = 108 263 ? 10-8
    spłaszczenie geometryczne: f = 1 / 298,257222101
    prędkość kątowa obrotu Ziemi: ? = 7 292 115 ? 10-11 rad?s-1

    System ten uległ w ciągu 4 lat pewnej niewielkiej modyfikacji, przyjmując
    nazwę WGS 84 (World Geodetic System '84). Ze względu, że parametry elipsoid
    --> tych dwóch systemów różnią się o nieistotną wartość ok. 0,1 mm więc w praktyce
    nazwy elipsoid (tak jak nazwy modeli) przyjmuje się niekiedy wymiennie.
    Położenie
    punktów w odniesieniu do powierzchni elipsoidy określają współrzędne geodezyjne
    B, L oraz h (szerokość, długość, wysokość elipsoidalna) lub równoważne im
    geocentryczne współrzędne prostokątne X, Y oraz Z.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/System_odniesienia_WGS
    _84

    System ten jest wynikiem pewnej niewielkiej modyfikacji systemu GRS-80
    (Geodetic Reference System '80), starszego od WGS-84 o 4 lata. Ze względu
    na fakt, iż parametry elipsoid tych dwóch systemów różnią się o nieistotną
    --> wartość ok. 0,1 mm więc w praktyce nazwy elipsoid (tak jak nazwy modeli)
    przyjmuje się niekiedy wymiennie.

    Półoś duża 6378137,0 m
    Półoś mała ~6356752.3142452 m
    Odwrotność spłaszczenia (1/f) 298,257223563

    Elipsoida WGS-84 stała się podstawowym układem odniesienia w systemach
    nawigacji satelitarnej. Przy używaniu map opartych na innym układzie
    należy wprowadzać poprawki. Chociaż większość odbiorników nawigacji
    satelitarnej ma zaprogramowaną możliwość wyświetlania pozycji w innych
    układach, obecnie trwa proces upowszechniania map opartych o WGS-84.
[...]

    GRS80 WGS84
    6378137 m 6378137,0 m
    ~6356752.3142452 m

    298,257222101 298,257223563

    Pojmujesz różnice? A teraz pokombinuj tak, aby otrzymać obrót 3 stopni. :)
    1992 i 2000 opiera się o GRS80 -- wg Ciebie Geoportal ma 1992. (i ja w to wierzę)
    Wg Ciebie OSM opiera się o WGS84.

    Problem w tym, że WGS84 i GRS80 to (w tych rozważaniach) jedna chwała.
    Jak już (; policzyliśmy ;) 3 stopnie to 262 mm na 5m.

    0. Mamy rotację, nie przesunięcia (; ale jakby różnie poprzesuwać, wyjdzie rotacja
    ;)
    1. Rozniece (czy raczej ilorazy) obu elipsoid są znikome (niemal niemierzalne!) więc
    skąd takie makabryczne efekty finalne?

    Pokombinuj. ;) [a nuż uda się Tobie... nóż i widelec, ale nuż, bo nuże...]

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'