  • Data: 2015-07-27 16:35:34
    Temat: Re: OSM kontra Geoportal
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    dyskusyjnych:mp384c$rgl$...@n...news.atman.pl...
    "J.F." 55b0c15c$0$2194$6...@n...neostrada.pl

    >Uznałem, że chodzi o przeciwną stronę w obrocie, czyli po
    >,,przekątnej''
    >kraju, skoro Szczecin jakoś (nie wiem, jak, bo piszesz dla mnie
    >niezbyt
    >zrozumiale) do Wrocławia Ci nie pasuje. Gdybyś napisał ,,przeciwnej
    >stronie południka 19 E'' (bądź na wschodzie kraju) i nie kombinował
    >ze
    >Szczecina -- zrozumiałbym być może, że błądzę.

    Tak powinienem napisac, ale wtedy jeszcze nie badzo wiedzialem skad
    ten obrot,

    >roznica

    >Rozumiałem to, co pisałeś jakoś tak:
    >Powinna być, czyli nie jest. Czyli jest w tę samą stronę.

    No bo tak mi wyszlo. Z tym, ze "metoda pomiarowa" byla taka, ze wybrac
    jakas ulice polozona niemal dokladnie na linii wschod-zachod, i
    przyrownac do krawedzi obrazka".
    Chyba jakas kiepska wybralem, bo teraz przygladam sie dokladniej, i
    faktycznie jest obrocona w druga strone.
    Wroclaw ze swoimi ~17E jest dwa razy blizej poludnika 19 niz
    Bialystok, wiec i skrecenie mniej widoczne.
    Trzeba bylo brac Zgorzelec lub Szczecin.

    >I pytałem Cię, jak zmiana układu może dać obrót. W wyobraźni
    >obracałem mapę i nijak nie wychodził mi obrót w przechodzenie
    >z układu na układ, gdy bierzemy pod uwagę Układ 1992 z wyróżnionym
    >południkiem 19 E. Wspomniałeś coś o 1992 w Ameryce, czy jakoś
    >podobnie, co mnie jeszcze mocniej utwierdzało w obrotach. IMO
    >gdyby prostowanie mapy (równoleżników) zacząć od Ameryki -- chyba
    >nie można by było odróżnić na terenie Polski obrotu od deformacji.

    To, ze polski panstwowy geoportal korzysta z panstwowego ukladu 1992,
    to jest zupelnie naturalne.

    To, ze OSM, o zasiegu swiatowym, korzysta z polskiego ukladu 1992, to
    jest nie bardzo normalne.
    No i dobrze, bo nie korzysta :-) I stad obrocenie obu map.

    Odwzorowaniem o zasiegu swiatowym jest np UTM, ktory zasade ma podobna
    jak 1992, ale na tym sie podobienstwa koncza, i tez sie nie pokrywa z
    1992.
    Ale OSM z niego tez nie korzysta, wiec mozemy sobie darowac :-)

    >(inaczej mówiąc -- gdyby wyróżnionym południkiem nie był 19 E,
    >ale jakiś odległy, Polska by mogła być w pobieżnej ocenie obrócona)

    A tu widzisz - przy wyroznionym poludniku 19, Bialystok jest
    zauwazalnie obrocony.
    Choc slabo zauwazalnie, bo pierwszy zwrociles na to uwage.
    Choc nie wykluczam, ze wsrod osob zamieszanych w edycje OSM od dawniej
    sprawa byla znana ... i rozwiazana :-)

    >Pisanie o różnicach pomiędzy WGS84 i PUWG1992 IMO nie ma sensu.
    >PUWG1992 opiera się o GRS80 a ta jest niemal identyczna z WGS84.
    >Jeśli dokonałeś skrótu myślowego -- to może ma to sens. (dlatego
    >zapytałem Cię, czy to skrót myślowy)

    skrot - OSM od poczatku posluguje sie wspolrzednymi geograficznymi, i
    stosownie do nich opracowuje odwzorowanie.
    Ma to jakas nazwe ? Chyba nie ma, wiec skrotowo nazwalem WGS84.

    Krajowi geodeci pracuja w swoich siatkach i osnowach, i maja X i Y ..

    "Eneuel Leszek Ciszewski" mora7p$iac$...@n...news.atman.pl

    Jak widac jednak moga i oba obroty sa sluszne :-)

    J.