  • Data: 2015-07-28 00:55:58
    Temat: Re: OSM kontra Geoportal
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> szukaj wiadomości tego autora

    "J.F." 55b641d1$0$27521$6...@n...neostrada.pl

    > skrot - OSM od poczatku posluguje sie wspolrzednymi geograficznymi,
    > i stosownie do nich opracowuje odwzorowanie.
    > Ma to jakas nazwe ? Chyba nie ma, wiec skrotowo nazwalem WGS84.

    http://www.mini.pw.edu.pl/~okulewiczm/downloads/inz/
    Geoportal_PracaDyplomowa.pdf
    2.5.4. Odwzorowanie Mercatora

    Gdzieś (w tym wątku) nawet używasz tego słowa, więc chyba je znasz. ;)
    (znasz == rozumiesz, o co chodzi)

    Jest to odwzorowanie walcowe równokątne, opracowane w XVI w. przez
    flamandzkiego kartografa Gerharda Merkatora, używane głównie w mapach
    lotniczych i morskich.[22] Obecnie wykorzystywane w serwisach mapowych
    takich jak Google Maps, Bing Maps i OpenStreetMap[16]. Jest ono dokładne
    na równiku, ale im bliżej biegunów tym większe pojawiają się deformacje.
    Sam biegun nie może być odwzorowany, gdyż jego współrzędne odpowiadające
    szerokości geograficznej zbiegają do nieskończoności. Z tego względu
    wspomniane serwisy wyświetlają mapy Ziemi do około 85 stopnia
    szerokości geograficznej.

    2.6.2. Układ ,,1992'' Kod EPSG projekcji: 2180 Jeden z obowiązujących w Polsce
    układów współrzędnych. Opiera się na odwzorowaniu Gaussa-Kr¨ugera elipsoidy
    WGS-84 w jednym pasie o szerokości 10 stopni. Jest to jednolity układ
    współrzędnych
    całego kraju. Występują w nim duże zniekształcenia długościowe (od -70 cm/km
    do +90 cm/km), przez co układ nie może być wykorzystywany dla map w dużej skali.
    Używany do map topograficznych w skali 1:10 000 i mniejszych.

    2.6.4. Google Web Map Kod EPSG projekcji: 3857 Układ wykorzystywany przez
    Google Maps. Wykorzystuje elipsoidę WGS-84 do bezpośredniego zapisywania
    współrzędnych punktów i obiektów. W momencie rysowania mapy wykorzystywane
    jest odwzorowanie Mercatora.

    2.5.3. Odwzorowanie Gaussa-Kr¨ugera Jest to bardzo popularne odwzorowanie,
    wykorzystywane w Polsce już w czasach międzywojennych. Używano go niemal
    we wszystkich obowiązujących układach. Również obecnie wykorzystywane jest
    w obu obowiązujących w naszym kraju układach: ,,1992'' (dla map średnio-
    i małoskalowych, używany m.in. w naszym krajowym geoportalu[13]) i ,,2000''.
    O odwzorowaniu Gaussa-Kr¨ugera tak napisał Kociński (2010)[1]: Jest to
    odwzorowanie równokątne walcowe poprzeczne, w którym południk środkowy
    obszaru odwzorowuje się wiernie. Ponieważ całej powierzchni elipsoidy
    ziemskiej 2.5. Odwzorowanie kartograficzne (map projection) 21 Rysunek 2.7:
    Odwzorowania kartograficzne (źródło: [2]) nie można odwzorować bez dużych
    zniekształceń, dlatego obszar Ziemi dzieli się na wąskie pasy południkowe
    i każdy z takich pasów odwzorowuje się oddzielnie, w oddzielnym układzie
    współrzędnych prostokątnych płaskich. Szerokość pasów ustalono tak, aby
    każdy z nich można było rozwinąć na płaszczyźnie i przedstawić na mapie
    bez praktycznie odczuwalnych zniekształceń, przekraczających stopień
    dokładności mapy. W tym celu powierzchnię elipsoidy dzieli się na 60
    pasów południkowych po 6 stopni każdy lub 120 pasów po stopni każdy.

    Jeszcze raz:

[...]

    I już. Projekcja EPSG 3857, odwzorowanie Mercatora.

    -=-

    WGS84 czy GRS80 to dla nas jedna chwała.
    IMO pisanie 'tu 1992' a tam 'WGS84' może być skrótem myślowym.
    Obrót całej Polski IMO nie może być efektem przejścia pomiędzy
    różnymi projekcjami takimi jak 1992 (z wyróżnionym południkiem
    centralnym) i jakąś ,,ogólnoświatową''. (chyba, że ten system
    ,,ogólnoświatowy'' jest wzorowany na polskich 1992 (czy 2000)
    z jakimś (jakimiś) odległym (odległymi) południkiem (południkami)
    centralnym(centralnymi), co IMO byłoby chyba bezsensownym
    rozwiązaniem z uwagi na rosnące błędy)

    EPSG Geodetic Parameter Set

    -=-

    Różnice pomiędzy WGS84 i GRS80 są dla nas nieistotne.
    Na WGS84 opiera się OSM, a na GRS80 opiera się 1992.

    -=-

    IMO nie możesz mówić jakoś tak:

    ,,nie wiem, jak nazywa się...
    być może nie ma nazwy''

    skoro używasz gdzieś słowa Mercator.

    -=-

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Odwzorowanie_walcowe_r
    %C3%B3wnok%C4%85tne

    Odwzorowanie walcowe równokątne (odwzorowanie Merkatora) to odwzorowanie
    walcowe Ziemi. Południkom i równoleżnikom odpowiadają odcinki, kąty między
    nimi są zachowane.

    Odwzorowanie na równiku jest dokładne, ale wraz z oddalaniem się od niego
    błędy rosną, gdyż na odwzorowaniu wszystkie równoleżniki mają te same długości.
    Prowadzi to do ogromnych deformacji wyglądu obszarów w okolicach bieguna. Z tych
    powodów jej używanie ma sens tylko w nawigacji, gdyż bardzo łatwo znaleźć na
    takiej mapie dowolny punkt o zadanych współrzędnych geograficznych oraz
    wyznaczać azymuty.

    Do celów geodezyjnych, kartograficznych, katastralnych i gospodarczych,
    powszechnie wykorzystywane jest zmodyfikowane odwzorowanie Merkatora - wiernokątne
    walcowe poprzeczne np. w układzie UTM. Jest to jedno z najstarszych odwzorowań
    kartograficznych, wynalezione w XVI w. przez flamandzkiego kartografa Gerarda
    Merkatora, w czasach wielkich odkryć geograficznych, związanych z długimi
    wyprawami morskimi. kiedy szczególnie ważne było wyznaczanie azymutów,
    a zatem też wiernokątność mapy.

    -=-

    http://www.theairlinepilots.com/forumarchive/nav/mer
    c4.jpg <-- to ten?

    -=-

    Wyjaśnij mi, jak to możliwe, że takie odwzorowanie kontra odwzorowanie
    Gaussa-Kr'ugera da obrócenie całej Polski, gdy centralnym/wyróżnionym
    południkiem w tym ostatnim odwzorowaniu jest środkowy (nie brzeżny)
    południk Polski.

    IMO dać może jedynie rozciąganie Polski na północy względem,południa.
    (albo odwrotnie) Ale to rozciągnie nie jest obrotem -- jest deformacją.
    I akurat taka deformacja pasuje do naszych rozważań.

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'