  • Data: 2015-07-24 19:13:33
    Temat: Re: OSM kontra Geoportal
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    dyskusyjnych:mothot$tu8$...@n...news.atman.pl...
    >"J.F." 55b2375c$0$2189$6...@n...neostrada.pl
    >Nie JF -- to Ty nie masz pojęcia (teraz już być może masz) o tym, co
    >piszesz.
    >(piszesz, że w Polsce jest 1992 GPS to WGS84 -- jedno to człowiek,
    >drugie to
    >ssak; akurat 1992 nie opiera sie o WGS84, ale WGS84 jest niemal
    >tożsame z GRS80) [...]
    >BTW -- mnie uczono we wczesnych lat osiemdziesiątych, że do rysowania
    >map nie używa się już elipsoid, ale używa się geoidy. :)

    Wtedy nikt w Polsce nie wiedzial co to jest GPS i jak to zmieni
    kartografie :-)

    >To oczywiste.

    >W małych skalach? -- w jakich? 1:miliarda?
    >Południk musi przeciąć się z równoleżnikiem pod kątem prostym.

    Nie musi, bo sa odwzorowania wiernokatowe i te drugie.
    Ale akurat skupiamy sie na rownokatowych.

    Mimo, ze sie przecinaja pod katem prostym, to nie musza byc juz
    pionowo/poziomo na mapie narysowane.
    Nie musza tez byc prostymi.

    >Kąt przecięcia będzie prosty/zachowany, ale te równoleżniki
    >i południki niekoniecznie będą już proste. ;)
    >
    > https://www.google.pl/search?q=odwzorowanie+gaussa+k
    rugera&newwindow=1&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&v
    ed=0CCYQsARqFQoTCJiN8Nbt88YCFSOBcgodSjABRA&biw=1280&
    bih=709
    >Pierwszy lepszy link z Googli.

    No widzisz - piszesz, a nie rozumiesz, linkujesz, a nie patrzysz
    Zobacz na to
    http://www.asgeupos.pl/index.php?wpg_type=tech_rf&su
    b=u1965

    uklad 1965, ale zasada akurat ta sama. Zreszta znajdziesz podobny
    rysunek dla 1992 w swojej okolicy
    http://aragorn.pb.bialystok.pl/~dmalyszko/GIS_Materi
    aly/SIP_Zajecia/SIP_Odwzorowania.htm

    W przyjetym ukladzie poludnik 19 jest srodkowy.
    I on jest linia prosta w dodatku "pionowa".
    Rownolezniki sa krzywe, a styczne do "poziomej" linii tylko wzdluz
    poludnika 19.

    W okolicach Bialegostoku, na niewielkim obszarze krzywizne mozemy
    pominac,
    ale pionowe i poziome poludniki i rownolezniki juz nie sa.

    A co pokazuje OSM ?
    http://www.openstreetmap.org/?mlat=53.15947&mlon=23.
    12136#map=16/53.15947/23.12136

    Przeciagnij sobie mape w lewo i przyloz ekierke czy zrob zrzut ekranu.
    Koniec tej pinezki jest dokladnie na tej samej wysokosci co srodek
    ronda Jezioranskiego po prawej.
    I ma dokladnie te sama szerokosc geograficzna.

    Czyli OSM pokazuje to tak, ze rownoleznik jest poziomy. A geoportal
    tak, ze nie jest - jest skosny.
    Dlatego obie mapy sa obrocone.
    I zdjecia oczywiscie tez, jesli sie maja zgadzac z mapa.

    http://www.openstreetmap.org/?mlat=53.14947&mlon=23.
    14136#map=16/53.14947/23.14136
    Tu mozna sie dopatrzec, ze poludnik jest pionowy ... no, prawie
    pionowy.

    >2000 jest dokładniejszy i dla większych map.
    >1992 jest jeden, 2000 to 4 strefy.
    >Nawet gdzieś (w necie, bez opłat) są podane błędy obu układów.

    A OSM w/g Ciebie, to ktory ma stosowac ?

    >A co może stosować? Aby było jasne -- też nie wiem, choć szukałem na
    >OSM. :)

    >Nie jest to ważne -- cokolwiek stosuje, nie stosuje czegoś, co
    >znacząco odbiega od tego, co stosuje (na czym opiera się) 1992.

    Ta, szczegolnie jak ogladam mape np Nowego Jorku. PUWG1992 bedzie
    znakomity ...

    >Jaka korekcja? I co ma 70 z Białymstokiem?

    Nic nie ma, ale mapy tam jeszcze sa.

    I widac, ze rozmiar jednej minuty dlugosci i szerokosci geograficznej
    jest calkiem rozny.
    Czyli jakies odwzorowanie rownoodleglosciowe stosuje, a przy takim
    poludniki i rownolezniki powinny byc krzywe :-)

    >Są różne siatki -- zobaczę, co jest, ale na razie nie wiem, gdzie ta
    >mapa jest.

    Jakby co, to skany roznych map wojskowych w necie sa ..

    >A teraz wróćmy do OSM kontra Geoportal. Jak wg Ciebie przejście
    >pomiędzy GRS80 (o to oparty jest 1992) i WGS84 (tego używa GPS)
    >dało obrót o 3 stopnie? W obu wypadkach to elipsoidy a róznice
    >pomiędzy nimi są niemal żadne:

    Nie o elipsoidy tu chodzi !

    Geoportal pokazuje tak, ze poziome linie na mapie maja te sama
    wspolrzedna geograficzna X.
    A pionowe te sama wspolrzedna Y. Bo taka zasada ukladu 1992.

    A OSM pokazuje tak, ze poziome linie maja te sama szerokosc
    geograficzna.
    Dlatego, ze od poczatku opieral sie na wskazaniach GPS - to bylo
    dostepne amatorom.
    No i w Bialymstoku wychodza roznice juz spore jak widac.

    >Problem w tym, że WGS84 i GRS80 to (w tych rozważaniach) jedna
    >chwała.
    >Jak już (; policzyliśmy ;) 3 stopnie to 262 mm na 5m.
    > 0. Mamy rotację, nie przesunięcia (; ale jakby różnie poprzesuwać,
    > wyjdzie rotacja ;)
    >1. Rozniece (czy raczej ilorazy) obu elipsoid są znikome (niemal
    >niemierzalne!) więc
    skąd takie makabryczne efekty finalne?
    >Pokombinuj. ;) [a nuż uda się Tobie... nóż i widelec, ale nuż, bo
    >nuże...]

    Mam nadzieje, ze wyjasnilem zasade, to teraz ... sam policz :-P

    Tak mi cos chodzi po glowie, ze kafelki rastrowe w OSM byly tak
    zrobione, ze mialy jakis staly rozmiar katowy.
    Ktory w miare dobrze pasowal do naszych szerokosci geograficznych.
    Ale to bylo chyba dawno i juz nieprawda ... a jednak

    http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Slippy_map_tilena
    mes
    rozmiar w dlugosci geograficznej - staly (czyli w kilometrach zmienny)
    Rozmiar w szerokosci - zmienny - tak dobrany, aby w miare pasowal do
    kilometrow w dlugosci.

    Ale czy kafelki jeszcze sa w uzyciu ?

    J.

    P.S.
    >Sparować się da -- oba są identyczne, ale kręcą się przeciwbieżnie.

    Ale wirniki mialby byc trzy - to trzeciego nie sparujesz, bo z czym
    :-)

    any-2-4ghz-fv-i5181900536.html
    >Ten ma jedną parę.
    >Chodzi o 3 wirniki z osiami pionowymi.

    Jak spojrzysz na ogon, to jest tam male smigielko o pionowej osi.

    cm-i5191675018.html
    >Ten ma 3 pary. O tym, że tego nie chcę -- pisałem.
    >Mówiłem -- nie pisz po pijaku. Na rysunku są 3 pary śmigieł i 3 pary
    >silników.

    Ale pisalem - wariacja na temat - skresl dwa dolne silniki wraz ze
    smiglami.
    Trzeci dolny silnik tez skresl, ale smiglo zostaw - na drugim koncu
    przelotowej osi silnika.

    Zostana dwa smigla krecace sie np w prawo i trzeci wirnik krecacy sie
    w lewo - dwusmiglowy.
    Pasuje ?

    html
    >Ten spełnia moje wymagania. Jeszcze pytane -- czy jest sterowany,
    >czy nie kręci się caały wokoło swojej osi? :)

    Jesli dobrze widze - to osie obrotu sa przechylane serwomechanizmem,
    wiec owszem - kreci sie caly, ale na zyczenie.

    Zreszta ... eeee ... nie dawales wymogu, ze nie ma sie krecic :-)
    Co ci krecenie przeszkadza, niech sie kreci :-)