  • Data: 2013-01-02 22:35:58
    Temat: Re: Jestem pelen podziwu
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dobry wieczór

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski" <j...@l...waw.pl> napisał w
    wiadomości news:slrnke97qf.3tu.jaros@falcon.lasek.waw.pl...

    [...]
    > Ja chyba nie mam nic przeciwko optotriakom, przekaźnikom
    > elektronicnym
    > (i innemu podobnemu badziewiu). One chyba też nie wypalają nóżek
    > w procesorze.
    [...]

    Z cyklu: "Krótkie opowieści okołowigilijne" ;-)
    Parę miesięcy temu przydarzyła się awaria pewnego super- hiper- duper-
    arcyprofesjonalnego urządzenia, którego twórcy posługują się umlautami
    ;-) Jak to w takim porządnym sprzęcie bywa - elementami wykonawczymi,
    załączającymi napięcie zasilające poszczególne bloki są styczniki
    pewnej renomowanej firmy, z certyfikatami TUV, DIN i innymi takimi
    poświadczeniami świętości ;-)
    Pierwsze podejrzenie - "cuś" się stało z którymś z tych
    staroświeckich, przestarzałych, elektromechanicznych styczników. Po
    dogłębnym sprawdzeniu i analizie - styczniki są OK. Znaczy - padła
    elektronika. "Cuś", jakaś "amba" zeżarła uP. Zapasowy moduł kontrolera
    po dostarczeniu podjął normalną pracę i historia byłaby własciwie
    niegodna wspominania o niej, gdyby nie moja ciekawość i chęć poznania
    powodu usterki. Uzbrojony w okulary "do bliży", sprzężone z lupą
    warsztatową i silnym źródłem światła (SKS...) rychło wykryłem dziwny
    nalot na PCB kontrolera. Żeby było złośliwiej - nalot występował
    jedynie na stronie zadniej, dostępnej jedynie po odkręceniu drugiego
    pierdyliona wkrętów M3. Pierwszy pierdylion wkrętów blokował dostęp do
    górnej strony PCB.
    Po rozkręceniu spirali zbrojeń i skorzystaniu ze starego, ruskiego
    mikroskopu - ścieżki są podtrawione, niektóre wręcz przeżarte. "Obcy",
    "Predator"? Nein. Nastąpił wyciek z ogniwa litowego 3,6 V, służącego
    podtrzymaniu pamieci uP.
    A takie to bylo dobre ogniwo, nemeckie, z firmy "V" ;->
    Styczniki uniewinnione, pracują po dziś dzień bezawaryjnie ;-)

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski