  • 1. Data: 2013-01-02 19:10:34
    Temat: Jestem pelen podziwu
    Od: Pawel O'Pajak <o...@i...pl>

    Powitanko,

    Coz takiego budzi moj podziw? Ano, dokonalem sekcji programatora pralki.
    Ooo jap*: krzywki, koleczka, styki, sprezynki, zapadki, silniczek.
    Czy ktos moze mnie oswiecic, czemu takich rzeczy nie robi sie na procku
    jak Pan Bog przykazal? Toz to nawet procka nie trzeba, jakiegos EPROMa
    pogonic wolnym taktem.
    Wiem, ma sie zepsuc. No dobra, ale koszt produkcji takiego
    elektromechanicznego programatora to pewnie 2 rzedy wielkosci wiecej niz
    PCB z prockiem. Pralka z 1998r, wtedy nie tylko byla juz
    elektrycznosc;-), ale i EPROMy byly i procki (choc nie pamietam od kiedy
    z flashem na pokladzie).
    Szczesliwego Nowego Ro(c)ku:-)

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 2. Data: 2013-01-02 19:16:30
    Temat: Re: Jestem pelen podziwu
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

> [...]
    > Czy ktos moze mnie oswiecic, czemu takich rzeczy nie robi sie na procku
    > jak Pan Bog przykazal? Toz to nawet procka nie trzeba, jakiegos EPROMa

    Pralki z takimi programatorami pracowaly do smierci technicznej
    pozostalych elementow czyli bebna, silnika, grzalki - znam egz.
    majace po 20 lat i dzialajace nadal.

  • 3. Data: 2013-01-02 19:21:46
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Pawel O'Pajak napisał:

> [...]
    > PCB z prockiem. Pralka z 1998r, wtedy nie tylko byla juz
    > elektrycznosc;-), ale i EPROMy byly i procki (choc nie pamietam od kiedy

    Pralkę ostatnio kupowałem w zeszłym roku, poprzednia się zepsuła (widać
    miała się zepsuć, też była z XX wieku). Raczej tam kółeczek, zapadek,
    sprężynek i krzywek pędzonych silniczkiem nie ma, bo nic się nie kręci.
    Podejrzewam więc, że jest procesor. Pralka z tych niezbyt drogich.
    Wszystkie co je ostatnio widziałem tak mają.

    --
    Jarek

  • 4. Data: 2013-01-02 19:25:16
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Pawel O'Pajak pisze tak:

    > No dobra, ale koszt produkcji takiego elektromechanicznego
    > programatora to pewnie 2 rzedy wielkosci wiecej niz PCB z
    > prockiem.

    Była praca dla małych polskich rączek ;)

    Jak kupowałem pralkę w 2010r to też nie do końca byłem pewny czy
    wyświetlacz nie jest mechaniczny jak na dworcu pkp. A byłem bardzo
    czujny.

    Zobacz kiedy pozbyli sie FDD z kompa, portów serial i drukarki. Ile lat
    sie cisną w pudełku zasilacza ATX.

    --
    Piter

  • 5. Data: 2013-01-02 19:33:02
    Od: Grzexs <g...@g...u-su-nto.pl>

> [...]
    > elektromechanicznego programatora to pewnie 2 rzedy wielkosci wiecej niz
    > PCB z prockiem. Pralka z 1998r, wtedy nie tylko byla juz

    Jeszcze nie tak dawno pracowałem w fabryce, która robiła wspaniałe,
    pasujące na szynę DIN, regulowane, dostosowane do 3 i 4 przewodów i z
    innymi bajerami - elektromechaniczne automaty automaty schodowe (do
    gaszenia światła - żeby nie było niejasności).

    Dla konserwatywnego niemieckiego klienta.
    --
    Grzexs

  • 6. Data: 2013-01-02 19:39:37
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Grzexs napisał:

> [...]
    > i z innymi bajerami - elektromechaniczne automaty automaty schodowe
    > (do gaszenia światła - żeby nie było niejasności).

    I my mamy w to uwierzyć? Przecież jak się zgasi światło, to dopiero
    powstaje niejasność.

    --
    Jarek

  • 7. Data: 2013-01-02 19:41:33
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Pawel O'Pajak" napisał w wiadomości
    >Coz takiego budzi moj podziw? Ano, dokonalem sekcji programatora
    >pralki. Ooo jap*: krzywki, koleczka, styki, sprezynki, zapadki,
    >silniczek.

    A firma jaka ? Niektore mogly nowoczesnch technologii nie opanowac ..

    >Czy ktos moze mnie oswiecic, czemu takich rzeczy nie robi sie na
    >procku jak Pan Bog przykazal? Toz to nawet procka nie trzeba,
    >jakiegos EPROMa pogonic wolnym taktem.
    >Wiem, ma sie zepsuc.

    U mnie polar wytrzymal ze 20 lat. Przeciekac zaczal, a programator
    nadal sprawny.

> [...]
    >Pralka z 1998r, wtedy nie tylko byla juz elektrycznosc;-), ale i
    >EPROMy byly i procki (choc nie pamietam od kiedy z flashem na

    A jak sie flash rozprogramuje ? :-P

    A S202 tez juz byly ? :-)
    Bo procek to jadro systemu, ale pamietaj ze potrzebujesz:
    -przekazniki/triaki do sterowania urzadzeniami ... w tym indukcyjnymi,
    i nie powinny sie zepsuc.
    -cos do zadawania wlasciwego programu ... klawiatura numeryczna ? Oby
    nie bylo "zbyt trudne w obsludze" dla przecietnej pani domu :-)
    enkoder absolutny ?
    -jakis wskaznik postepu by sie przydal,
    -zasilacz,
    -trzeba to wszystko zmontowac gdzies - plytka itp.
    -powinno byc bezpieczne porazeniowo nawet w dosc ekstremalnych
    sytuacjach, typu pekniecie weza i tryskajaca woda.

    I wszystko razem ... chyba jednak drozsze od mechanicznego
    programatora, ktory ma pare blaszek wycinanych na prasie i troche
    czesci z wtryskarki ... szczegolnie jak projekt juz opracowany
    wczesniej ...
    I jest sprawdzony i chodzi dosc niezawodnie ... i nie przeszkadza mu
    chwilowy zanik pradu, ani pracujaca obok suszarka ..

    J.

  • 8. Data: 2013-01-02 20:05:04
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@p...onet.pl>

    Dobry wieczór

    Użytkownik "Pawel O'Pajak" <o...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Czy ktos moze mnie oswiecic, czemu takich rzeczy nie robi sie na
    > procku jak Pan Bog przykazal? Toz to nawet procka nie trzeba,
    [...]

    W czasach _pyrlu_ taki elektromechaniczny programator można było
    reaktywować kanibalizując kilka innych. W tym słusznie minionym
    okresie, obfitującym we wszelkie niedostatki taka technologia miała
    swoje zalety - bez potrzeby "załatwiania" nowego było można przywrócić
    do życia urządzenie nawet w bardzo prymitywnych warunkach. Wbrew
    pozorom, miało to swoje zalety. Poza tym - skutecznej naprawy mógł
    dokonać facio w bereciku, dysponujący jedynie wkrętakiem. W tamtych
    czasach EPROMY, sromy i inne takie to były opowieści o żelaznym wilku.
    Mnie ciekawi co innego - która z obecnych aktulnie na rynku pralek
    posiada stycznik (lub przekaźnik) załączający grzałkę? Gros uszkodzeń
    elektromechanicznych programatorów to były wypalone styki segmentu
    sterującego zasilaniem grzałki. Pamiętam artykuły w "MT", "Zrób sam"
    czy innych, podobnych wydawnictwach, opisujące zaaplikowanie
    przekaźnika R15 czy jakiegoś małego stycznika w obwodzie grzałki.
    Ciekawe, jak jest teraz :-)

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

  • 9. Data: 2013-01-02 20:22:32
    Od: mkonst <m...@n...pl>

    W dniu 02.01.13 20:05, Krzysztof Kucharski pisze:
> [...]
    > innych, podobnych wydawnictwach, opisujące zaaplikowanie przekaźnika R15
    > czy jakiegoś małego stycznika w obwodzie grzałki. Ciekawe, jak jest

    Pomysł miał rewelacyjną skuteczność, do tej pory się zastanawiam
    dlaczego nie montoano ich fabrycznie. Wszystkie Polarowskie pralki w
    rodzinie dostawały na dobry początek stycznik w obwodzie grzałki i
    rzeczywiście kończyły żywot jak bęben przegnił na wylot. Programatory
    nadal były sprawne. Miałem jeden przypadek, że poległ silniczek
    napędzający programator.
    --
    Pozdrawiam Marcin Konstańczak (mkonst)
    marcin(kropka)konstanczak(malpa)neostrada(kropka)pl

  • 10. Data: 2013-01-02 20:31:08
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@p...onet.pl>

    Dobry wieczór

    Użytkownik "mkonst" <m...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:50e488f8$0$1301$65785112@news.neostrada.pl...

> [...]
    > rzeczywiście kończyły żywot jak bęben przegnił na wylot.
    > Programatory nadal były sprawne. Miałem jeden przypadek, że poległ

    Przepraszam, ale chyba popełniłeś "palcówkę" ;-). Otóż, jak żyję, to
    nie słyszałem, aby w pralkach przegnił bęben. Przecież to była
    kapitalnej jakości nierdzewka, surowiec o znaczeniu niemalże
    strategicznym ;-) Gniły, a i owszem, kotły - zewnętrzne, nieruchome
    osłony bębna, zawieszone na amortyzatorach.

    BTW - brak styczników / przekaźników tłumaczono, w zależności od
    "etapu reform" ;-> a to brakiem podzespołów, a to względami
    ekonomicznymi, a to w końcu - ogólnym "tryndem" ;-/

    Serdecznie pozdrawiam - Krzysztof Kucharski