    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Sat, 19 Oct 2013 17:12:45 -0700 (PDT)
    Subject: Re: "zrób mi takie coś" a kwestie prawne
    From: k...@g...com

    W dniu niedziela, 20 października 2013 00:56:37 UTC+2 użytkownik A. L. napisał:
> [...]
    tu nie ma problemu, się robi, się kasuje ile się tam uzgodniło i wszyscy rozchodzą
    się zadowoleni. Co jednak, kiedy zlecenie zaczyna dotyczyć większej ilości sztuk?
    Albo jest więcej chętnych na takie samo zlecenie, bo szeptaną reklamą się rozeszło,
    jakie to "coś" dobre wyszło?

    mająca DG mogę w ten sposób zyskać legalnie bez konieczności martwienia się o US?

    jak to powinno być przeprowadzone? Normalnie DG, i płacenie co miesiąc ZUSu i VATu i
    sratu, czy są zlecenia, czy nie?

    zlecenie ( podchodzą pod ZUS). W obydwu przypadkach są jakieś ograniczenia w
    przypadku zawierania takich umów z aktualnym pracodawcą, jeśli się go ma. Chodzi o
    pracodawcę z którym ma się normalną umowę o pracę na czas nieokreślony.

    > Znaczy, zalozmu ze parcuje na etacie. Po etacie, odsniezam sasiadom
    >
    > chodnik w zimie za 50 zlotych na tydzien. Czy mi nie wolno?
    >

    > A.L.

    Oczywiście ze Ci wolno. Sąsiad (edzi) nie musi(szą) prowadzić działalności
    gospodarczej Żeby Cie zatrudnić. Kodeks Cywilny zawiera odpowiednie zapisy na taką
    okoliczność. Umowa zlecenia będzie odpowiednia. W przypadku takiej umowy
    zleceniodawca wpłaca pobraną zaliczkę na podatek dochodowy do US i wszystkie opłaty
    związane z obowiązkowymi ubezpieczeniami różnymi do ZUSu. Wystawia również dokument
    po zakończeniu roku w którym była zawarta umowa. Umowa o dzieło w przypadku
    odśnieżania według mnie nie przysługuje. Ale w przypadku urządzenia elektronicznego w
    którym zawarta jest wartość intelektualna umowa o dzieło będzie dobra. Nie wydaje mi
    się żeby przeszkodą mogło być że powstanie więcej niż jedno urządzenie i będzie kilka
    umów z różnymi osobami. Malarz albo kompozytor nie muszą zakładać działalności
    gospodarczej żeby sprzedać swoje dzieła. Jak od kompozytora kupią ten sam utwór na
    przykład stacje radiowe to za każde puszczenie na antenie będzie dostawał działkę. W
    przypadku Janka zastanowił bym się czy nie warto mu zamiast sprzedawać wynajmować. W
    umowie najmu może być zapis że oplata jest pobierana co 10 lat. Od takiej umowy płaci
    się w US 8,5% podatku, można i na zasadach ogólnych płacić podatek. Ponieważ kasa z
    najmu nie jest w żaden sposób powiązana ze stosunkiem pracy to nie ma żadnych opłat
    do ZUSu.