  • Data: 2013-10-20 14:47:58
    Temat: Re: "zrób mi takie coś" a kwestie prawne
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:889adc9c-6dd7-4579-93b1-acddb5295102@googlegrou
    ps.com...

    > Umowa o dzieło w przypadku odśnieżania według mnie nie przysługuje.

    Jesteś w błędzie.
    Odśnieżanie jak najbardziej kwalifikuje się do "umowy o dzieło".

    > Ale w przypadku urządzenia elektronicznego w którym zawarta jest
    > wartość intelektualna umowa o dzieło będzie dobra.

    Myślę, że źle rozumiesz czym jest "umowa o dzieło". "Umowa o dzieło" nie
    dotyczy tylko i wyłącznie wartości intelektualnej takiej jak obraz,
    muzyka czy wiersz. Dotyczy ona każdego działania, które ma przynieść
    określony skutek.
    Warunkami zawarcia takiej umowy są:
    1. Samodzielność w wykonywaniu tej umowy.
    2. Uzyskanie określonego efektu działania zleceniobiorcy, zawartego w
    umowie do określonego terminu.

    Dla przykładu:
    Zatrudniasz pana Henia, żeby wraz z Tobą i pod Twoim czujnym okiem
    wykonywał określone prace - to już nie kwalifikuje się do umowy o
    dzieło.
    Zatrudniasz pana Henia, żeby przez godzinę odśnieżał podwórko - to także
    nie kwalifikuje się pod umowę o dzieło.

    Aby była możliwość zawarcia umowy o dzieło to ustalasz jaki ma być efekt
    końcowy pracy pana Henia np. wyplewienie ogródka oraz termin, do kiedy
    ma to zostać wykonane. Pan Henio sam określa harmonogram robót, metody
    oraz sam jest sobie kierownikiem. Tylko wtedy może zostać zawarta umowa
    o dzieło.

    > Nie wydaje mi się żeby przeszkodą mogło być że powstanie więcej niż
    > jedno urządzenie
    i będzie kilka umów z różnymi osobami.

    Może przecież zawrzeć umowy z różnymi osobami jak i z jedną osobą umowę
    o dzieło, na mocy której podejmie się wykonania np. 100szt urządzeń w
    terminie np. do 3 marca 2014r.

    > Malarz albo kompozytor nie muszą zakładać działalności gospodarczej
    > żeby sprzedać swoje dzieła.

    To regulują jeszcze inne przepisy prawne. Tu wchodzi działalność
    artystyczna i tego typu działalność nie jest tożsama z "umową o dzieło".
    Artysta ma prawo do 50% kosztu uzyskania przychodu i dotyczy to tylko i
    wyłącznie umów z tzw. przeniesieniem praw autorskich.
    W przypadku "umowy o dzieło" takich jak odśnieżanie, pozamiatanie
    podwórka, wydojenie krów itd. nie ma przeniesienia praw autorskich,
    dlatego w przypadku takiej umowy o dzieło obowiazuje 20% koszt uzyskania
    przychodu.

    > Jak od kompozytora kupią ten sam utwór na przykład stacje radiowe to
    > za każde puszczenie na antenie będzie dostawał działkę.

    To jeszcze inna bajka. Są to tzw. tantiemy i nie mieszaj do tego umów o
    dzieło.

    > W przypadku Janka zastanowił bym się czy nie warto mu zamiast
    > sprzedawać wynajmować.
    > W umowie najmu może być zapis że oplata jest pobierana co 10 lat.
    > Od takiej umowy płaci się w US 8,5% podatku, można i na zasadach
    > ogólnych płacić podatek.
    > Ponieważ kasa z najmu nie jest w żaden sposób powiązana ze stosunkiem
    > pracy to nie ma żadnych opłat do ZUSu.

    Nie musi kombinować.
    Podpisuje "umowę o dzieło", odlicza 20% kosztów uzyskania przychodu,
    oblicza podatek PIT zgodnie z progami czyli do 85528zł liczy 18%
    podatku, wpłaca te 18% od kwoty przekraczającej 3091zł, czyli kwotę
    wolną od podatku.