eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikasilnik krokowy jako wskazówkaRe: silnik krokowy jako wskazówka
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: silnik krokowy jako wskazówka
    Date: Sun, 8 Nov 2009 16:23:00 +0000 (UTC)
    Organization: : : :
    Lines: 55
    Message-ID: <s...@f...lasek.waw.pl>
    References: <hcmsrq$vdu$1@news.onet.pl> <hcn2ff$ioj$1@news.onet.pl>
    <hcn2u6$k5l$1@news.onet.pl> <7...@m...uni-berlin.de>
    <hcnnuc$101n$1@news2.ipartners.pl> <7...@m...uni-berlin.de>
    <v...@4...com>
    <9...@u...googlegroups.com>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <3...@u...googlegroups.com>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <n...@4...com>
    NNTP-Posting-Host: 87-205-37-6.adsl.inetia.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: inews.gazeta.pl 1257697380 23420 87.205.37.6 (8 Nov 2009 16:23:00 GMT)
    X-Complaints-To: u...@a...pl
    NNTP-Posting-Date: Sun, 8 Nov 2009 16:23:00 +0000 (UTC)
    X-User: zzxxccvv
    User-Agent: slrn/0.9.8.1 (Linux)
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:575133
    [ ukryj nagłówki ]

    Pan J.F napisał:

    >> Ja też tylko oglądałem niedawno taki aparat zapłonowy w jakimś japońskim
    >> silniku. Kręcił się dwa razy wolniej od wału silnika (jak to aparat
    >> zapłonowy), na ośce była trójkątna krzywka (silnik trzycylindrowy).
    >
    > I bywaja takie z 4-ro wypustkowa dla 4 cylindrow.

    To dość oczywiste.

    >> Ale czytałem też kiedyś na temat zapłonu w jakims francuskim samochodzie
    >> (chyba Renault). Tam na obwodzie koła zamachowego zrobili dwa występy
    >> blisko siebie, a przy tym cewka głowicy. Układ elektroniczny (chyba
    >> analogowy, to dawno było) z interwału między impulsami wyznaczał sobie
    >> prędkość obrotową silnika, a na tej podstawie regulował opóźninie, po
    >> którym ma być odpalana iskra. Regulator odśrodkowy już nie był potrzebny.
    >
    > W tym powyzej tez juz pewnie nie ma regulatora odsrodkowego.

    No właśnie jest, widziałem.

    > To sie zalatwia elektronicznie ..

    Cała elektronika to maleńki modulik z czterema końcówkami -- dwie
    do cewki czujnika, dwie jako klucz w obwodzie cewki zapłonowej.

    > choc ciekaw jestem jak - opoznic przebieg jest latwo, przyspieszyc nie.
    > Czyzby te czujniki byly ustawione mocno za wczesnie, czy w kontrolerze
    > jest jakis PLL ?

    Przy klasycznej konstrukcji aparatu, to raczej nie może być skuteczne.
    Po obrocie wału o pół obrotu (co tyle mniej więcej pojawiają się
    impulsy) prędkość kątowa może się zmienić, zwłaszcza na wolnych obrotach.
    Dokładnoś wyznaczenia kąta zapłonu będzie niewystarczająca. Natomiast
    w tym francuskim silniku właśnie tak to było -- impulsy generowane za
    wcześnie, a z aktualnej prędkości koła zamachowego wyznaczone ich
    opóźnienie. To można zrobić bardzo precyzyjnie.

    >> Rozumiem, że współcześnie są nie dwa występy, lecz fragment zębatki?
    >> Dobrze rozumiem?
    >
    > O ile sie orientuje to na kole z jednej strony jest wystep, a po
    > przeciwnej kilka/zebatka. Ta zebatka jest po to zeby wiadomo bylo
    > ktora polowka kola jest, i zeby wlasciwe dwie iskry generowac.

    No i jeszcze po to, żeby z częstotliwości mijania kolejnych zębów
    wyznaczyć prędkość kątową wału. Bo skoro z drugiej strony jest
    pojedynczy występ, to tamtym czujnikiem się nie da.

    > Czasem to chyba sa oba uklady - czyzby dla niezawodnosci ?

    I układ arbitrażu jak w jakiejś sondzie kosmicznej? Raczej wątpię.

    --
    Jarek

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: