  • Data: 2009-11-10 11:42:36
    Temat: Re: silnik krokowy jako wskazówka
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Marek Lewandowski napisał:

    > Robiłem parę rzeczy dla moto - reguła była prosta:
    > - jeśli już musi być czujnik do czegoś, to musi być przynajmniej
    > awaryjnie zdublowany
    > - jeśli nie może być zdublowany, to musi istnieć awaryjny program
    > pracy bez niego
    > - wyjątki od powyższego są bardzo nieliczne i dotyczą krytycznych
    > systemów jak np. zadajnik od pedału gazu albo układ kierowniczy.

    W to również trudno mi uwierzyć. W kwantyfikator, nie w robienie dla.
    Nie ma pomysłu co robic gdy w chłodnicy pojawi się dziura, gdy
    zepsują się wycieraczki, gdy zmostkuje się świeca lub uszkodzi
    izolacja przewodu wysokiego napięcia. Można by było umieścić dwa
    redundantne czujniki przy kole zamachowym współpracujące z dwoma
    występami. To by było logiczne działanie w kierunku podniesienia
    niezawodności (jeśli ktoś uzna, że nie umie nawinąć niezawodej cewki).
    Ale pozostawienie klasycznego aparatu zapłonowego w sytuacji, gdy
    jest już *w pełni funkcjonalny* układ z czujnikiem na kole, to co
    innego. To jakby w silniku z wtryskiem zostawić na wszslki wypadek
    gaźnik. Moje podejrzenia skłąniają się ku temu, że nowy układ nie
    zawsze jest w pełni funkcjonalny -- stary realizuje np. rozdział
    zapłonu (szczegółów nie chcę wymyślać, tak tylko przypuszczam).

    -- Jarek

    PS
    We współczesnych tłokowych silnikach lotniczych zdaje się jest obowiązek
    zdublowania *całego* układu zapłonowego. Są dwa (takie same) czujniki,
    regulatory, cewki zapłonowe, przewody wysokiego napięcia. I oczywiście
    dwie świece w każdym cylindrze. Ale to całkiem co innego.