  • Data: 2009-11-28 17:50:35
    Temat: Re: prosty odbiornik lampowy (reakcyjny?)
    Od: "Andrzej" <d...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:hermmr$aql$1@atlantis.news.neostrada.pl...
    > Hmm... Doszedłem do wniosku, że zacznę od złożenia prostego odbiornika
    > reakcyjnego na lampie bateryjnej (np. od Szarotki) a więc konstrukcja
    > nieco podobna do tych składanych przez amatorów w czasach międzywojnia.

    Drogo cię to będzie kosztować....

> [...]
    > pierwsze nie będę tego używał cały czas (to raczej eksperyment mający na
    > celu zaznajomienie się z techniką lampową), po drugie raczej nie
    > podejrzewam moich sąsiadów o nieustanne nasłuchiwanie na AM (czyli nawet
    > jeśli przypadkiem "zagwiżdżę" to prawdopodobieństwo, iż ktoś to zauważy
    > jest niewielkie) a po trzecie w końcu dzisiaj niższe pasma są
    > straszliwie zaśmiecone. Ostatnio robiłem próby na rosyjskim radyjku
    > turystycznym i odbiór ZNACZĄCO się poprawiał po wyłączeniu komputera,
    > ładowarek od telefonów oraz oświetlenia (świetlówki energooszczędne).

    przecież podczas normalnej pracy lampa nie oscyluje

    > Głośnika nie przewiduję. Jaką słuchawkę powinienem zastosować? Taka ze
    > starego telefonu, 1600 omów powinna wystarczyć?

    Używało się wtedy "słuchawki wysokoomowe", które miały ok 2kohm.
    Nie przypominam sobie jakichkolwiek telefonów, które miałyby słuchawki 1k,
    Typowo były ok. 60 ohm.

    > Jaka jest najbardziej optymalna metoda montażu? Powinienem się postarać
    > o jakiś kawałek ocynkowanej blachy na chasis i po zamontowaniu gniazdek,
    > kondensatorów obrotowych, cewki itp. pozostałe elementy łączyć pod
    > spodem "na pająka" czy lepszym pomysłem będzie kawałek laminatu z
    > wyżłobionymi punktami lutowniczymi i wielką masą dookoła?

    Poczatkowo była to blacha z wywierconymi otworami na podstawki lamp.
    Do tej blachy były mocowane w odpowiednich miejscach łączówki izolowane lub
    nie
    i do tych łączówek mocowano elementy.Jeśli chcesz zachować wygląd retro...
    Potem stosowano normalny laminat (np. bakelitowy). Na tym laminacie lutowano
    podstawki lamp (specjalne do druku) i wszystkie elementy. To chyba najlepszy
    sposób.
    W starych "Radioamatorach" podany był sposób amatorskiego
    robienia laminatu przez przyklejanie folii na płytce bakelitowej.
    pozdrawiam,
    Andrzej