  • Data: 2009-11-28 21:14:59
    Temat: Re: prosty odbiornik lampowy (reakcyjny?)
    Od: Atlantis <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Grzegorz Kurczyk pisze:

    > Drogo chyba w tym sensie, że lampy do Szarotki chodzą na alledrogo po
    > 15..20zł, a popularne novalowe w cenie przesyłki :-)

    To nie jest drogo. Drogo by było, gdybym musiał płacić 50-100 zł za
    oryginalną lampkę z czasów międzywojnia lub jej współczesną replikę.
    Novalowych trochę mam w domu a w razie czego można zbiór tanio uzupełnić
    na Allegro. Niestety do takiej zabawy za bardzo się nie nadają...

    > Rezystor niepotrzebny. Te lampy mają pewną tolerancję napiecia
    > żarzenia (w końcu baterie nie dają stabilizowanego napięcia). Możesz
    > zastosować jedną baterię R20 lub pojedyncze ogniwo NiMH.

    Czyli na przykład 1,5V z normalnego paluszka takiej lampie nie
    zaszkodzi, a jednocześnie 1,2V z naładowanego do pełna akumulatorka AA
    też jej wystarczy do poprawnego działania?

    > Jeśli chodzi o anodowe, to do takiego jednolampowca dwie do czterech
    > bateryjek do pilotów wystarczy.

    Zastosowanie niższego napięcia anodowego wyraźnie wpłynie na wzmocnienie?

    > Z lamp od Szarotki polecam do Twoich zastosowań lampę 3S4T. Mimo, że
    > jest to pentoda m.cz. to w takich reakcyjniakach działała mi lepiej
    > niż pentoda w.cz. 1T4T. Również 1S5T (dioda detekcyjna /pentoda
    > m.cz.) sprawowała sie nieźle.

    Hmm... Planowałem kupić 1T4T ale może zaopatrzę się również w 3S4T do
    eksperymentów skoro tak mówisz. To jest lampa do stopnia mocy czy do
    wzmacniacza napięciowego m.cz.?

    > Nawet gdybyś doprowadził do wzbudzenia (co zaraz zauważysz w
    > słuchawkach), to moc takiego "nadajnika" jest żadna. Może lekko
    > zakłócisz sąsiadowi zza ściany, ale dalej to już raczej nie.

    1) Za ścianą nie ma sąsiada, są jedynie domownicy, a oni radia na AM
    raczej za często nie słuchają. ;)
    2) Sąsiedzi są kawałek pól i sadów dalej. Sądzę, że oni raczej też
    siedzą na UKF.
    Tak więc naprawdę nie sądzę, żeby komuś chwilowe wzbudzenie odbiornika
    podczas strojenia uprzykrzyło życie. A gdy zabiorę się za to na poważnie
    (proponowane rozwiązanie 2xEF22 + EBL21) zrobię stopień w.cz. przed
    reakcją i nie będzie problemu. ;)

    > Słuchawki 1600om będą dobre. Sprawdź, bo niekiedy każda ze słuchawek
    > moze mieć 1600om. Jak je połączysz szeregowo to już w ogóle będzie
    > super :-)

    Mówiłem o pojedynczej wkładce - to ona ma 1600 omów (zmierzone).
    Dysponuję dwoma takimi. Niestety brak jakiegoś pałąka i obudów - trzeba
    było by je jakoś zaizolować na wszelki wypadek.