  • Data: 2009-11-28 20:46:50
    Temat: Re: prosty odbiornik lampowy (reakcyjny?)
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@s...control.slupsk.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik Atlantis napisał:

    > Niby czemu? IMO drogo byłoby gdybym się skłaniał ku oryginalnej lampie z
    > czasów międzywojnia lub nawet jej współczesnej replice.

    Drogo chyba w tym sensie, że lampy do Szarotki chodzą na alledrogo po
    15..20zł, a popularne novalowe w cenie przesyłki :-)

    > Poza tym zbyt wielu części nie ma. Cewka samodzielnie wykonana,
    > kondensatorów zmiennych u mnie dostatek, kondensatory i rezystory to nie
    > problem.
    > Co do zasilania to hmm... Żarzenie z paluszka 1,5V (chyba trzeba będzie
    > dać jakiś rezystor aby uzyskać niewielki spadek napięcia - karta
    > katalogowa mówi o 1,4V). Gorzej z anodowym. Ale ktoś tutaj chyba
    > wspominał, że do prób wystarczy kilka 12V bateryjek do pilotów?

    Rezystor niepotrzebny. Te lampy mają pewną tolerancję napiecia żarzenia
    (w końcu baterie nie dają stabilizowanego napięcia). Możesz zastosować
    jedną baterię R20 lub pojedyncze ogniwo NiMH. Jeśli chodzi o anodowe, to
    do takiego jednolampowca dwie do czterech bateryjek do pilotów
    wystarczy. Z lamp od Szarotki polecam do Twoich zastosowań lampę 3S4T.
    Mimo, że jest to pentoda m.cz. to w takich reakcyjniakach działała mi
    lepiej niż pentoda w.cz. 1T4T. Również 1S5T (dioda detekcyjna /pentoda
    m.cz.) sprawowała sie nieźle.

    > Ja wiem, ale dało się słyszeć głosy ludzi, którym nie za bardzo podobał
    > się fakt, że może zacząć oscylować gdy przesadzi się ze wzmocnieniem.
    > Chciałem jedynie zauważyć, że na tych pasmach _nieustannie_ śmieci wiele
    > urządzeń (zwłaszcza w miastach - ja na szczęście nie mam aż takich
    > problemów) i jedno radio, które przestrojone zagwiżdże sobie przez parę
    > sekund na 225 kHz pewnie nawet nie zostanie zauważone.

    Nawet gdybyś doprowadził do wzbudzenia (co zaraz zauważysz w
    słuchawkach), to moc takiego "nadajnika" jest żadna. Może lekko
    zakłócisz sąsiadowi zza ściany, ale dalej to już raczej nie.

    > Hmm... Masz rację. Nie wiem z czego one pochodzą, ale te słuchawki o
    > których mówiłem (oznaczenie TA-56M 1600 om) raczej nie pochodzą z
    > telefonu - są mniejsze i płaskie. Ze słuchawką telefoniczną skojarzyła
    > mi się inna wkładka - TONSIL W 66. Ta ma z kolei 250 omów.

    Słuchawki 1600om będą dobre. Sprawdź, bo niekiedy każda ze słuchawek
    moze mieć 1600om. Jak je połączysz szeregowo to już w ogóle będzie super :-)

    Pozdrawiam
    Grzegorz