    Subject: Re: o jak mnie wkurwiają tacy kolesie...
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Date: Thu, 15 Dec 2016 09:01:36 +0100

    W dniu 2016-12-14 o 20:47, Luke pisze:

    > Coś około 4 klasy, na przedmiocie "przyroda" jest kilka lekcji o czymś,
    > co nazwałbym maksymalnie uproszczoną wiedzą o projektowaniu
    > eksperymentu. Ale dość obszerną, z definicjami. Tylko potem zapomina się
    > o tym na lata.

    Wiesz, to jest drobiazg w porównaniu z tym, jak wygląda cała reszta
    szkolnictwa. Mam tutaj na myśli chociażby sposób, w jaki prezentuje się
    historię nauki i techniki. Uczniowi przedstawia się długą listę
    "wybitnych jednostek", które "wyprzedzały swoje czasy" i w momencie
    genialnej imaginacji wpadły na jakiś pomysł, który miał zmienić świat.
    Zaraz potem pojawiał się opór ze strony otoczenia, nierozumiejącego
    doniosłości wielkiego odkrycia. Taka narracja nie ma wiele wspólnego z
    rzeczywistą metodą naukową, pełną żmudnej pracy, błądzenia w ślepych
    uliczkach oraz kolektywnego wyszukiwania i poprawiania błędów.

    Nic dziwnego, że potem jeden youtuber z drugim jest przekonany, że wpadł
    na genialny pomysł, tylko te głupie elity z tytułami naukowymi nie chcą
    mu tego przyznać. Przecież w szkole uczyli, że tak wyglądały wielkie
    odkrycia naukowe.

    Na studiach też nie zawsze jest lepiej. Kiedyś miałem okazję rozmawiać
    ze znajomymi, którzy kończyli wtedy pisać prace magisterskie. Dyskusja
    zeszła na jakieś cięższe tematy światopoglądowe. Czego to ja się wtedy
    nie dowiedziałem...
    1) Nie można udowodnić, że magia nie istnieje. Dopóki nie dostarczysz
    dowodu jej nieistnienia, można spokojnie zakładać, że jest prawdziwa.
    2) Ewolucja to tylko teoria, a więc jeszcze nie dostarczono dowodu jej
    prawdziwości.
    3) Nauka to tylko jeden z wielu sposobów patrzenia na świat. Nie jest
    ani lepszy, ani gorszy np. od mitów i magii praktykowanej przez
    prymitywne plemiona. To po prostu nasza lokalna wersja sposobu
    tłumaczenia świata.