    From: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Przekładnia na pas zębaty
    Date: Sat, 28 Jan 2012 20:57:09 +0100

    > Z opisu kinematycznego przekładni pasowej wynika,
    Pasowej?

    > że czynne cięgno jest mocno naciągane, a bierne luzowane. Powstaje różnica
    prędkości między
    > wałem napędowym, a wałem napędzającym.

    Powstaje uchyb kątowy, "statystycznie" prędkości się zgadzają.

    >Wydaje mi się, że przeciążony pas będzie wylatywał z zębów i przeskakiwał.

    Przeczytaj ze zrozumieniem co napisałem wcześniej.

    > Zastosowanie napinacza uniwersalnego chyba nie pomoże, ponieważ pas
    będzie go wypychał.

    Napinacz zawsze po stronie biernej, jeśli taka występuje. Jeśli nie
    występuje a masz miejsce - odsuń od koła, ale nie dawaj na środku.
    Sprawdzone empirycznie :)

    > Napinacz przytwierdzony mógłby przenieś takie obciążenie, ale kosztem
    > paska.

    Paski zazwyczaj wytrzymują wypchnięcie zębów i to na zadziwiająco małych
    promieniach. Jest to parametr katalogowy zresztą. Jeżeli masz mocny
    pasek, gruby i twardy, wtedy czeka Cię duże koło napinacza - bardzo
    niewygodne konstrukcyjnie.

    >Chyba przemyślę przekładnię łańcuchową.

    Jeżeli możesz - bez zastanowienia i grzebania dalej stosuj. Rozwiązanie
    o wiele sztywniejsze, trwalsze, ale niestety głośniejsze. Stosuję jeśli
    tylko mogę. Napinaczem może być nawet kawałek polietylenu klasy 1000.

    www.1024.pl/plancucha.MP4

    __
    Pzd,
    Irek.N.