  • 1. Data: 2024-07-05 11:33:14
    Temat: Działanie naczynia wyrównawczego
    Od: Marek <f...@f...com>

    Jest w układzie bojlera naczynie wyrównawcze z membraną i manometrem
    od strony wody. Bojler zasilany jest z układu z zaworem zwrotnym,
    więc podgrzewana woda rozszerza się tylko do naczynia. Dlaczego w
    trakcie tego procesu nie rośnie ciśnienie w układzie wody?
    Rozszerzajaca się woda przecież kompresuje gaz w naczyniu, więc po
    obu stronach membrany ciśnienia powinny być równe (wyższe niż na
    początku)....

    --
    Marek

  • 2. Data: 2024-07-05 12:40:58
    Temat: Re: Działanie naczynia wyrównawczego
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 05.07.2024 o 11:33, Marek pisze:
> [...]
    > woda przecież kompresuje gaz w naczyniu, więc po obu stronach membrany
    > ciśnienia powinny być równe (wyższe niż na początku)....

    Woda ciepła-zimna to zmiana koło 1% objętości. Manometr pewnie nie drgnie.

    Robert

  • 3. Data: 2024-07-05 12:54:12
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 5 Jul 2024 12:40:58 +0200, Robert Wańkowski wrote:

    > Woda ciepła-zimna to zmiana koło 1% objętości. Manometr pewnie nie drgnie.

    1% ale w całej objętosci, nie wiadomo jakiej instalacji - może tylko
    "bojlera".

    Ale istotnie - pewnie zmiana objętosci gazu mała, to i cisnienie
    prawie stałe.

    wersja druga - bojler trochę zagazowany, naczynie wyrównawcze puste,
    membrana się o scianki opiera.

    J.

  • 4. Data: 2024-07-05 13:20:26
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 05.07.2024 o 12:54, J.F pisze:

    > 1% ale w całej objętosci, nie wiadomo jakiej instalacji - może tylko
    > "bojlera".

    Napisał, że bojler, czyli ile... z 200 l.

    > Ale istotnie - pewnie zmiana objętosci gazu mała, to i cisnienie
    > prawie stałe.
    >
    > wersja druga - bojler trochę zagazowany, naczynie wyrównawcze puste,
    > membrana się o scianki opiera.

    Jak? Bojler może być zagazowany? On w 100% wypełniony wodą.

    Robert

  • 5. Data: 2024-07-05 13:38:35
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 5 Jul 2024 13:20:26 +0200, Robert Wańkowski wrote:

    > Napisał, że bojler, czyli ile... z 200 l.

    > Jak? Bojler może być zagazowany? On w 100% wypełniony wodą.

    Woda zawiera troche rozpuszczonego tlenu i innych gazów.
    Które się wydzielają w miarę podgrzewania.

    Jak ma wypływ u samej góry, to się odgazowuje samoczynnie, jak troche
    niżej, to już róznie może być.

    J.

  • 6. Data: 2024-07-05 16:52:22
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 5 Jul 2024 12:54:12 +0200, "J.F"
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Ale istotnie - pewnie zmiana objętosci gazu mała, to i cisnienie
    > prawie stałe.

    Jak cieśninie stałe, przecież woda się rozszerza i ściska powietrze w
    membranie.
    Naczynie ma 10l. Jak ciśnienie robocze z membrany ucieknie po roku
    (nie wiem czy już membrana ma gdzieś nieszczelności) to ciśnienie po
    stronie wody rośnie z 3 bar (ciśnienie wodociągu) do 6 i otwiera się
    zawór bezpieczeństwa.
    Jak ciśnienie robocze w membranie napompuję do 3 bar to po przy
    rozgrzewaniu wody praktycznie nie ma ruchu manometru a w naczyniu
    przecież sprężany jest gaz przez rozszerzającą się wodę...

    --
    Marek

  • 7. Data: 2024-07-05 17:28:37
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 05 Jul 2024 16:52:22 +0200, Marek wrote:

    > Jak cieśninie stałe, przecież woda się rozszerza i ściska powietrze w
    > membranie.

    Jak sciska powietrze za membraną, to cisnienie rośnie :-)

    Jesli nie widzisz zmian cisnienia, to albo nie sciska, albo manometr
    zacięty :-)

> [...]
    > (nie wiem czy już membrana ma gdzieś nieszczelności) to ciśnienie po
    > stronie wody rośnie z 3 bar (ciśnienie wodociągu) do 6 i otwiera się

    Masz na mysli, że jak zejdzie powietrze z naczynia, to woda nie ma się
    gdzie rozszerzyc, i dojdzie przy ogrzewaniu do większego wzrostu
    cisnienia? Owszem.

    > Jak ciśnienie robocze w membranie napompuję do 3 bar to po przy
    > rozgrzewaniu wody praktycznie nie ma ruchu manometru a w naczyniu
    > przecież sprężany jest gaz przez rozszerzającą się wodę...

    Widac:
    -boiler mały, ten 1% z przykładowych 200l, to 2l, jak tyle wpłynie do
    naczynia i zmniejszy objętość powietrza z 10 do 8 litrów ... no
    powinna byc jakaś zmiana cisnienia, nieduza, do 4 atm (bo absolutne
    cisnienia liczymy) plus temperatura.

    -ten 1% to przy podgrzaniu o 50K (C). Tyle masz, czy mniej ?

    -nie wiemy, czy nie masz w boilerze/instalacji jakiejs resztki
    powietrza, która się kompresuje.

    -Boiler też się rozszerza od temperatury, i objętość rośnie.
    Stal nierdzewna ma dosć wysokie wspóczyniki - linowy rzędu 17e-6,
    objętosciowy będzie ok 50e-6, woda ma ok 200e-6,

    -nie wiemy co tam w reszcie instalacji - może są duże rezerwy ...

    -zawór zwrotny wody moze nie jest całkiem szczelny.

    J.

  • 8. Data: 2024-07-07 07:58:24
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 5 Jul 2024 17:28:37 +0200, "J.F"
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Jak sciska powietrze za membraną, to cisnienie rośnie :-)

    No właśnie, ja chcę zobaczyć ten wzrost ciśnienia na manometrze.

    > Jesli nie widzisz zmian cisnienia, to albo nie sciska, albo manometr
    > zacięty :-)

    Nie nie jest zacięty, bo gdy braknie powietrza w membranie to
    ciśnienie skacze z 3 do 6 barów a przy 6 otwiera się zawór
    bezpieczeństwa.

> [...]
    > naczynia i zmniejszy objętość powietrza z 10 do 8 litrów ... no
    > powinna byc jakaś zmiana cisnienia, nieduza, do 4 atm

    No właśnie chciałbym to zobaczyć.

    > -nie wiemy, czy nie masz w boilerze/instalacji jakiejs resztki
    > powietrza, która się kompresuje.

    Skoro się kompresuje to rośnie ciśnienie - czemu tego nie widać na
    manometrze.

    > -zawór zwrotny wody moze nie jest całkiem szczelny.

    Jest szczelny bo ciśnienie rośnie gwałtownie gdy nie ma powietrza w
    membranie.

    No dobra zamiast gadać po próżnicy spojrzałem na obliczenia
    przykładowego wzrostu ciśnienia przy zmianie objętości naczynia z 9l
    do 8l (100l wody spowoduje, że 1l wpłynie do naczynia zmniejszając
    jego objętość o 1l). Wg tych obliczeń (chatgpt) ciśnienie z
    początkowych 3 barów wzrośnie do ~3.3... co faktycznie "na oko" mogę
    nie widzieć na manometrze bo się spodziewam większej różnicy.....
    A w sytuacji gdy woda nie ma gdzie się rozszerzyć powoduje bardziej
    dramatyczne różnice w ciśnieniach...

    --
    Marek

  • 9. Data: 2024-07-07 10:05:46
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 07.07.2024 o 07:58, Marek pisze:

> [...]
    >
    > Nie nie jest zacięty, bo gdy braknie powietrza w membranie to ciśnienie
    > skacze z 3 do 6 barów a przy 6 otwiera się zawór bezpieczeństwa.

    On jest, ale poza rozdzielczością manometru.

    > Skoro się kompresuje to rośnie ciśnienie - czemu tego nie widać na
    > manometrze.

    Jak wyżej.

> [...]
    > manometrze bo się spodziewam większej różnicy.....
    > A w sytuacji gdy woda nie ma gdzie się rozszerzyć powoduje bardziej

    Może trzeba delikatnie puknąć jak w barometr, aby zobaczyć trend. :)

    A podczas obserwacji w czasie nagrzewania wody używałeś jej?

    Robert

  • 10. Data: 2024-07-08 13:03:52
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 07 Jul 2024 07:58:24 +0200, Marek wrote:

    > No właśnie, ja chcę zobaczyć ten wzrost ciśnienia na manometrze.

    > Nie nie jest zacięty, bo gdy braknie powietrza w membranie to

    Chyba nie tyle braknie, co skompresuje?

    > ciśnienie skacze z 3 do 6 barów a przy 6 otwiera się zawór
    > bezpieczeństwa.

    No ale ciekawe to skakanie. Powinno rosnąc jakoś stopniowo.

    > No właśnie chciałbym to zobaczyć.

    Odłączyc naczynie, pompkę od opon podłączyc i przetestować ?
    Albo wodną.

    > Skoro się kompresuje to rośnie ciśnienie - czemu tego nie widać na
    > manometrze.

    Jego moze byc tyle, ze zmiana objętosci mała, i wzrost cisnienia mały.

> [...]
    > jego objętość o 1l). Wg tych obliczeń (chatgpt) ciśnienie z
    > początkowych 3 barów wzrośnie do ~3.3... co faktycznie "na oko" mogę

    Z tymi AI byłbym bardzo ostrożny, ale to akurat dobrze policzył.

    > nie widzieć na manometrze bo się spodziewam większej różnicy.....
    > A w sytuacji gdy woda nie ma gdzie się rozszerzyć powoduje bardziej
    > dramatyczne różnice w ciśnieniach...

    No ale czemu nie ma - nieszczelność drobna i powietrze zza membrany
    schodzi?

    I skąd takie cisnienie - tylko z podgrzewania i rozszerzania ?

    J.