eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.sci.inzynieriaPrzekładnia na pas zębatyRe: Przekładnia na pas zębaty
  • Data: 2012-01-28 17:28:11
    Temat: Re: Przekładnia na pas zębaty
    Od: Fafik <a...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu 2012-01-28 14:18, Irek N. pisze:
    > Fafik pisze:
    >> Witam
    >> Jak będzie zachowywać się przekładnia na pas zębaty, jeżeli dobiorę
    >> rozmiar kół zbyt mały w stosunku do przenoszonego momentu obrotowego?
    >> Będzie się to manifestowało w jakiś gwałtowny sposób, czy po prostu
    >> szybciej zużyją się elementy przekładni?
    >
    > Zależy jak mocno przesadzisz.
    > Jak trochę, to nic się nie będzie działo, przynajmniej na początku. Po
    > pewnym czasie będzie trzeba pasek naciągnąć i znów nic się nie będzie
    > działo. Następne naciąganie już może nie przynieść oczekiwanego
    > rezultatu - pasek będzie przeskakiwał. Co ciekawe żadne objawy nie będą
    > wskazywały na jego zużycie! Na oko pasek jak nowy, ale przeskakuje nawet
    > jak nie będzie przeciążany. Powód jest prosty - naciągnął się i jego
    > moduł nie pasuje już do kół - jedynie wymiana na nowy pozostaje.
    >
    > Jak mocniej przeciążysz - to co wyżej, tylko znacznie szybciej i zapewne
    > pierwsze naciąganie już niewiele da.
    >
    > Jak jeszcze mocniej przeciążysz - od razu zacznie skakać, jeśli długi i
    > może się naciągnąć, lub zrobi pyk... jeżeli krótki i masz pasek typu LL
    > (czyli 2 końce :) ).
    >
    > Jeżeli pasek zostawisz nie naciągnięty, to pozornie będzie pracował
    > poprawnie, ale z czasem odkryjesz, że ma wyjedzone zęby. Zabawniejsze
    > jest to, że możesz pasek kilka razy wymienić i zniszczyć w ten sam
    > sposób, a koło które go niszczy nie będzie zniszczone - nawet jeżeli
    > jest aluminiowe. Ot taka zagwostka dla mnie.
    >
    > Wszystko też zależy od kąta opasania - bardzo, bardzo ważny parametr i
    > wierz mi - warto walczyć o każdy zaczepiony ząb.

    Z opisu kinematycznego przekładni pasowej wynika, że czynne cięgno jest
    mocno naciągane, a bierne luzowane. Powstaje różnica prędkości między
    wałem napędowym, a wałem napędzającym. Wydaje mi się, że przeciążony pas
    będzie wylatywał z zębów i przeskakiwał. Zastosowanie napinacza
    uniwersalnego chyba nie pomoże, ponieważ pas będzie go wypychał.
    Napinacz przytwierdzony mógłby przenieś takie obciążenie, ale kosztem
    paska. Chyba przemyślę przekładnię łańcuchową.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: