-
Data: 2012-01-28 17:28:11
Temat: Re: Przekładnia na pas zębaty
Od: Fafik <a...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 2012-01-28 14:18, Irek N. pisze:
> Fafik pisze:
>> Witam
>> Jak będzie zachowywać się przekładnia na pas zębaty, jeżeli dobiorę
>> rozmiar kół zbyt mały w stosunku do przenoszonego momentu obrotowego?
>> Będzie się to manifestowało w jakiś gwałtowny sposób, czy po prostu
>> szybciej zużyją się elementy przekładni?
>
> Zależy jak mocno przesadzisz.
> Jak trochę, to nic się nie będzie działo, przynajmniej na początku. Po
> pewnym czasie będzie trzeba pasek naciągnąć i znów nic się nie będzie
> działo. Następne naciąganie już może nie przynieść oczekiwanego
> rezultatu - pasek będzie przeskakiwał. Co ciekawe żadne objawy nie będą
> wskazywały na jego zużycie! Na oko pasek jak nowy, ale przeskakuje nawet
> jak nie będzie przeciążany. Powód jest prosty - naciągnął się i jego
> moduł nie pasuje już do kół - jedynie wymiana na nowy pozostaje.
>
> Jak mocniej przeciążysz - to co wyżej, tylko znacznie szybciej i zapewne
> pierwsze naciąganie już niewiele da.
>
> Jak jeszcze mocniej przeciążysz - od razu zacznie skakać, jeśli długi i
> może się naciągnąć, lub zrobi pyk... jeżeli krótki i masz pasek typu LL
> (czyli 2 końce :) ).
>
> Jeżeli pasek zostawisz nie naciągnięty, to pozornie będzie pracował
> poprawnie, ale z czasem odkryjesz, że ma wyjedzone zęby. Zabawniejsze
> jest to, że możesz pasek kilka razy wymienić i zniszczyć w ten sam
> sposób, a koło które go niszczy nie będzie zniszczone - nawet jeżeli
> jest aluminiowe. Ot taka zagwostka dla mnie.
>
> Wszystko też zależy od kąta opasania - bardzo, bardzo ważny parametr i
> wierz mi - warto walczyć o każdy zaczepiony ząb.
Z opisu kinematycznego przekładni pasowej wynika, że czynne cięgno jest
mocno naciągane, a bierne luzowane. Powstaje różnica prędkości między
wałem napędowym, a wałem napędzającym. Wydaje mi się, że przeciążony pas
będzie wylatywał z zębów i przeskakiwał. Zastosowanie napinacza
uniwersalnego chyba nie pomoże, ponieważ pas będzie go wypychał.
Napinacz przytwierdzony mógłby przenieś takie obciążenie, ale kosztem
paska. Chyba przemyślę przekładnię łańcuchową.
Następne wpisy z tego wątku
- 28.01.12 19:57 Irek N.
Najnowsze wątki z tej grupy
- Klej "samopoziomujący"
- Kocioł CO po raz kolejny
- zapora Stronie Slaskie
- powodz
- Nie atom tylko fotowoltanika i elektroliza
- Test samoodkręcania nakrętek
- Budowlańcy pomóżcie
- wyciskanie/odlewanie hdpe. Co ma sens?
- Pomysł na czujnik przeciążenia siłownika.
- dokładne poziomowanie
- Kije trekkingowe tuning
- Tokarze CNC czyli ciężkie życie prototypiarza
- Stojak do wiertarki
- Działanie naczynia wyrównawczego
- Przenośny zbiornik ciśnieniowy
Najnowsze wątki
- 2024-09-22 Klej "samopoziomujący"
- 2024-09-22 Kocioł CO po raz kolejny
- 2024-09-22 Nikon D5500 i wyzwalanie migawki
- 2024-09-22 jak zmierzyć średnicę tarczy?
- 2024-09-22 kto jest winny zmarnowaniu legendy Passata?
- 2024-09-21 nowe samochody to gówno ładnie opakowane
- 2024-09-20 Cholera KUPIŁBYM MG MG3
- 2024-09-20 Ujemny wzrost elektryków
- 2024-09-15 Wolkswagen szantażuje rząd aby powróciły dotacje do elektryków
- 2024-09-22 Emanuel kiedyś szukał gotowca do chłodzenia leków
- 2024-09-21 Sprzęty z Lidl-a
- 2024-09-19 idzie nowe
- 2024-09-20 Access point na zewnątrz
- 2024-09-22 Uszczelnienie dachu - płyta żelbet
- 2024-09-22 Re: Uszczelnienie dachu - płyta żelbet