-
Data: 2012-01-28 17:28:11
Temat: Re: Przekładnia na pas zębaty
Od: Fafik <a...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 2012-01-28 14:18, Irek N. pisze:
> Fafik pisze:
>> Witam
>> Jak będzie zachowywać się przekładnia na pas zębaty, jeżeli dobiorę
>> rozmiar kół zbyt mały w stosunku do przenoszonego momentu obrotowego?
>> Będzie się to manifestowało w jakiś gwałtowny sposób, czy po prostu
>> szybciej zużyją się elementy przekładni?
>
> Zależy jak mocno przesadzisz.
> Jak trochę, to nic się nie będzie działo, przynajmniej na początku. Po
> pewnym czasie będzie trzeba pasek naciągnąć i znów nic się nie będzie
> działo. Następne naciąganie już może nie przynieść oczekiwanego
> rezultatu - pasek będzie przeskakiwał. Co ciekawe żadne objawy nie będą
> wskazywały na jego zużycie! Na oko pasek jak nowy, ale przeskakuje nawet
> jak nie będzie przeciążany. Powód jest prosty - naciągnął się i jego
> moduł nie pasuje już do kół - jedynie wymiana na nowy pozostaje.
>
> Jak mocniej przeciążysz - to co wyżej, tylko znacznie szybciej i zapewne
> pierwsze naciąganie już niewiele da.
>
> Jak jeszcze mocniej przeciążysz - od razu zacznie skakać, jeśli długi i
> może się naciągnąć, lub zrobi pyk... jeżeli krótki i masz pasek typu LL
> (czyli 2 końce :) ).
>
> Jeżeli pasek zostawisz nie naciągnięty, to pozornie będzie pracował
> poprawnie, ale z czasem odkryjesz, że ma wyjedzone zęby. Zabawniejsze
> jest to, że możesz pasek kilka razy wymienić i zniszczyć w ten sam
> sposób, a koło które go niszczy nie będzie zniszczone - nawet jeżeli
> jest aluminiowe. Ot taka zagwostka dla mnie.
>
> Wszystko też zależy od kąta opasania - bardzo, bardzo ważny parametr i
> wierz mi - warto walczyć o każdy zaczepiony ząb.
Z opisu kinematycznego przekładni pasowej wynika, że czynne cięgno jest
mocno naciągane, a bierne luzowane. Powstaje różnica prędkości między
wałem napędowym, a wałem napędzającym. Wydaje mi się, że przeciążony pas
będzie wylatywał z zębów i przeskakiwał. Zastosowanie napinacza
uniwersalnego chyba nie pomoże, ponieważ pas będzie go wypychał.
Napinacz przytwierdzony mógłby przenieś takie obciążenie, ale kosztem
paska. Chyba przemyślę przekładnię łańcuchową.
Następne wpisy z tego wątku
- 28.01.12 19:57 Irek N.
Najnowsze wątki z tej grupy
- huta ruszyla
- piece wodorowe
- Żarówka do lampy z czujnikiem ruchu
- most kilometrowy
- kladka Zagorze
- zapora Zagorze
- Rodzaj przekładni planetarnej z
- Zapora Stronie Śląskie cd
- Filtr do pompy ruskiej
- Wyważanie kół rowerowych
- Belka
- Precyzyjne cięcie opony samochodowej
- Nieparzyste dmuchanie
- Klej "samopoziomujący"
- Kocioł CO po raz kolejny
Najnowsze wątki
- 2025-01-20 Gdańsk => Programista Full Stack .Net <=
- 2025-01-20 Gliwice => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2025-01-20 Warszawa => Full Stack .Net Engineer <=
- 2025-01-20 huta ruszyla
- 2025-01-20 piece wodorowe
- 2025-01-20 Lublin => Programista Delphi <=
- 2025-01-20 Warszawa => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS
- 2025-01-20 Mińsk Mazowiecki => Area Sales Manager OZE <=
- 2025-01-20 Bieruń => Spedytor Międzynarodowy (handel ładunkami/prowadzenie flo
- 2025-01-19 Test - nie czytać
- 2025-01-19 qqqq
- 2025-01-19 Tauron przysyła aneks
- 2025-01-19 Nowa ładowarka Moya a Twizy -)
- 2025-01-18 Power BANK z ładowaniem przelotowym robi PRZERWY
- 2025-01-18 Pomoc dla Filipa ;)