    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Thu, 25 Oct 2012 15:27:18 -0700 (PDT)
    <a...@m...uni-berlin.de>
    <5089335b$0$1217$65785112@news.neostrada.pl>
    <a...@m...uni-berlin.de>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <5089a621$0$26710$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    Subject: Re: [OT] lekkie - wycena instalacji elektr.
    From: k...@v...pl

    W dniu piątek, 26 października 2012 00:10:02 UTC+2 użytkownik Jarosław Sokołowski
    napisał:

    > Bywało, że nawet kilkanaście. Ale te o których teraz mowa, czyli
    >
    > druty instalacji w ścianie, też się skręca na dłuższym odcinku.

    > To też porównanie nie dotyczyło takiej dziurki w płytce, tylko
    >
    > łączówki robionej wedle wszelkich reguł sztuki.

    > Sprzęt elektroniczny z tego okresu często był montowany w szafach,
    >
    > gdzie jedna płytka obok drugiej wtykana była w złącze krawędziowe.
    >
    > Te złącza widywałem w dwóch wykonaniach -- do lutowania (dziurka
    >
    > w blaszcze na kabelek, a nie do wlutowania w prostopadłą płytkę
    >
    > montażową, jak we współczesnych PC) oraz do owijania. Te owijane

> [...]

    Z owijaniem na kołku i skręcaniem to tak jak
    z szałem w kortach i kałem w szortach. Kołek
    do owijania ma przekrój zbliżony do kwadratu
    i ma ostre krawędzie. W czasie owijania przewód
    wcina się na pewną głębokość. To wcięcie
    zapewnia gazoszczelność. Stąd praktycznie
    nieograniczona trwałość parametrów takiego
    połączenia. Przy skręcaniu siła jest za mała
    żeby spowodowała odkształcenie plastyczne
    przewodów i wciśnięcie jednego w drugi. Jest
    styk ale nie ma gazoszczelności.