  • Data: 2012-10-26 00:27:18
    Temat: Re: [OT] lekkie - wycena instalacji elektr.
    Od: k...@v...pl szukaj wiadomości tego autora

    W dniu piątek, 26 października 2012 00:10:02 UTC+2 użytkownik Jarosław Sokołowski
    napisał:

    > Bywało, że nawet kilkanaście. Ale te o których teraz mowa, czyli
    >
    > druty instalacji w ścianie, też się skręca na dłuższym odcinku.

    > To też porównanie nie dotyczyło takiej dziurki w płytce, tylko
    >
    > łączówki robionej wedle wszelkich reguł sztuki.

    > Sprzęt elektroniczny z tego okresu często był montowany w szafach,
    >
    > gdzie jedna płytka obok drugiej wtykana była w złącze krawędziowe.
    >
    > Te złącza widywałem w dwóch wykonaniach -- do lutowania (dziurka
    >
    > w blaszcze na kabelek, a nie do wlutowania w prostopadłą płytkę
    >
    > montażową, jak we współczesnych PC) oraz do owijania. Te owijane

> [...]

    Z owijaniem na kołku i skręcaniem to tak jak
    z szałem w kortach i kałem w szortach. Kołek
    do owijania ma przekrój zbliżony do kwadratu
    i ma ostre krawędzie. W czasie owijania przewód
    wcina się na pewną głębokość. To wcięcie
    zapewnia gazoszczelność. Stąd praktycznie
    nieograniczona trwałość parametrów takiego
    połączenia. Przy skręcaniu siła jest za mała
    żeby spowodowała odkształcenie plastyczne
    przewodów i wciśnięcie jednego w drugi. Jest
    styk ale nie ma gazoszczelności.