  • Data: 2011-09-08 14:15:41
    Temat: Re: Mo?e mi kto? wyjasni?, jak to dzia?a ?[OT]
    Od: Piotr Dmochowski <i...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2011-09-08 10:42, JanuszR pisze:
    > Tyle, że odbiornik radiowy nie był sprzeczny z ówczesną wiedzą, miał
    > pełne poparcie w wynikach badań Hertza i Maxwella. "Biorezonanse" zaś
    > podobno działają lecz nie wiadomo jak, dlaczego i czy w ogóle działają.
    Tylko że takich wynalazków w historii było sporo. Taka na przykład
    fermentacja. Opis zjawiska podał Pasteur w 1857r. Czyli zgodnie z
    poglądem że "bez dowodu nie zadziała" do połowy XIX w. wszyscy powinni
    być trzeźwi :) Dodatkowo obalił on teorię samorództwa która głosiła że
    bakterie biorą się "z niczego".

    Ciekawie też wygląda historia antyseptyki.
    "Pierwszym propagatorem antyseptyki był węgierski lekarz położnik Ignaz
    Semmelweis, który w 1847 roku skutecznie przeprowadził kampanię w
    sprawie dezynfekcji rąk roztworem chloru w klinikach położniczych. W
    krótkim czasie udało się zmniejszyć śmiertelność o połowę wśród
    rodzących kobiet.
    Bardziej znanym od Semmelweisa i nazywanym ojcem antyseptyki był
    brytyjski chirurg Joseph Lister. Za skuteczny środek dezynfekcji uważał
    Lister kwas karbolowy (fenol). Zalecał stosowanie tego środka w czasie
    zabiegów i operacji w formie rozpylonego aerozolu (1867). Dzięki temu
    śmiertelność operacji przepukliny z 78% spadła do 10%. Rok 1867
    traktowany jest również jako początek nowej epoki w chirurgii."
    Koch ogłosił wyniki badań nad prątkami gruźlicy w 1882r. co rozpoczęło
    dalsze badania nad bakteriami chorobotwórczymi.
    Czyli znowu ktoś wyrwał się przed szereg i bez podparcia w teorii
    poprawił skuteczność leczenia.

    Na deser chleb z pajęczyną :) czyli historia penicyliny. Nie wiem od
    kiedy stosowało się chałupnicze metody z chlebem ale na pewno od bardzo
    dawna.
    "Pierwszy raz fakt występowania substancji hamujących rozwój niektórych
    bakterii chorobotwórczych opisał w 1897 r. francuski lekarz wojskowy
    Ernest Duchesne w swojej rozprawie doktorskiej pt. "Antagonizm między
    pleśniami i mikrobami". Odkrycie to nie zostało jednak przez nikogo
    rozwinięte, a sam odkrywca zmarł w 1912 r. na gruźlicę, która mogłaby
    być wyleczona, gdyby efektem badań Francuza było wyizolowanie składnika
    czynnego odpowiedzialnego za opisane zjawisko.
    Powtórnego odkrycia dokładnie tego samego zjawiska dokonał (jak głosi
    legenda - przypadkiem, gdyż w wyniku bałaganu w laboratorium, na
    resztkach pożywienia zaczęły wzrastać drobnoustroje) 28 września 1928 r.
    Alexander Fleming, jednak i jemu nie udało się wyizolować substancji
    czynnej, choć stwierdził, że jej skuteczne działanie ma miejsce nawet
    przy bardzo dużym rozcieńczeniu. W 1938 r. grupa trzech naukowców, w
    skład której obok Fleminga weszli Howard Walter Florey oraz Ernst Boris
    Chain, wyizolowała składnik czynny zakładając rok później pierwszą na
    świecie wytwórnię penicyliny. Za swoje odkrycie zostali oni uhonorowani
    w 1945 r. Nagrodą Nobla."
    Piotrek