    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <s2pnh1$4o0$2@gioia.aioe.org> <60512a6e$0$544$65785112@news.neostrada.pl>
    <s2sqjb$mqm$1@gioia.aioe.org> <s2t08u$t22$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <s37do7$c27$8@gioia.aioe.org> <s3ami9$7bi$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <s3eu5t$19kh$3@gioia.aioe.org> <s3fv82$qsf$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <s3pltb$1mk4$2@gioia.aioe.org> <s3s7lv$pu$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <s3vnas$1u4c$2@gioia.aioe.org>
    <60647252$0$560$65785112@news.neostrada.pl> <s4egk7$h0a$2@gioia.aioe.org>
    <606d9502$0$515$65785112@news.neostrada.pl> <s4ubmj$d7g$2@gioia.aioe.org>
    <da6sobzmkrrw$.1r2mpiyye0fky$.dlg@40tude.net>
    <s5u0ef$5gs$2@gioia.aioe.org> <6082aee7$0$517$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <60832503$0$503$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <6083bf03$0$31100$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    Subject: Re: Fotowoltaika (raz jeszcze) - wydajność
    Date: Sat, 24 Apr 2021 11:42:31 +0200

    dyskusyjnych:s...@f...lasek.waw.
    pl...
    Pan J.F. napisał:

    >Nic na temat priorytetów nie sugeruję. Overbooking nieli na łączu
    >do mojej najbliższej centrali, to łącze fizycznie się nie wyrabiało

    No ale dzwoniles i przechodzilo - tak zrozumialem.
    Czy to tylko chwilowe zatkania byly, jak kazali mierzyc, to juz ich
    nie bylo ... na co pan narzeka :-)

    >(może by mogli dać priorytet na speedtesta, ale na to raczej sprzęt
    >nie pozwala).

    Czemu - piorytet na jednym routerze i to tym bardziej centralnym ..

    >Dlaczego? Tu akurat wszystko jest zgodne.

    Hm, usiluje doszukac sie danych na stronie Orange ... trudne to jest.
    Ale to chyba efekt innych dzialan, ogolnie chowaja dane szczegolowe,
    oferty, cenniki - chca wcisnac to, na czym im zalezy.
    IMO - tez karygodna praktyka.

    Ale z jakiegos dokumentu wynika, ze powinni miec 1G down i 300M up.
    I speedtest ma to pokazac.

    Hm - moze to nie jest GPON?
    Albo GPON jest na mniejszych predkosciach ?

    >Umowa na to nic. Szczeliny są w obie strony.

    Tylko ze kierunek "down" moze byc bardziej dynamiczny. Router moze
    wysylac dane wedle potrzeby.
    Natomiast w up podzial jakis bardziej sztywny musi byc.

    No ale wyglada na to, ze klient ma zobaczyc 1G na speedtescie ...
    czyli nie boja sie, ze sasiad tez akurat bedzie cos sciagal ... czyzby
    nie GPON ?

    > Ci zalezy ... to powinienes sie domagac takich zapisow w umowie.

    >Zależy, ale wiem, że domaganie się takich zapisów jest szczytem
    >idiotyzmu. Po prostu trzeba samemu poznać topologię połączeń.

    Taa ... a ona sie moze w dowolnym momencie zmienic ... a masz choc
    zapis, ze operator nie pogorszy swoich laczy ?

    >Mam uwowę na dwa lata. Liczyłem się z tym, że jeśli będzi szybko lecz
    >mało pewnie, pozostawię również stare łącze jako zapas.

    A jak sie teraz pogorszy, to bedziesz pisal na newsy jacy to oszusci?
    :-)

    >No więc własnie. Ale skoro oni mają backup, to ja już nie muszę
    >(choć w zasadzie też mam).

    Jesli bardzo Ci zalezy, to backup potrzebny.

    W koncu moze byc pozar w centrali, albo koparka zerwie kabel, albo
    wlokno pociemnieje i namierzyc bedzie trudniej ...

    Tyle, ze gdzies tam w alternatywie sa komorki ..

    J.