    From: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: zagar z dcf77
    Date: Tue, 13 Oct 2015 15:18:50 +0200

    Am 13.10.2015 um 08:26 schrieb Atlantis:

    > Tak swoją drogą, czy nikt nie stworzył takiego systemu, który pracowałby
    > na jakimś wyższym paśmie, był bardziej odporny na zakłócenia i nie
    > wymagał stosowania silnie kierunkowej anteny ferrytowej? Zasięg co
    > prawda mniejszy, ale chyba nie byłoby problemem umieszczenie nadajników
    > w jakichś instytutach badawczych w większych miastach. Tudzież nadawanie
    > jakiegoś standardowego sygnału czasu razem w radiem lub telewizją.
    > Przecież tutaj nawet RDS by się sprawdził w podstawowych zastosowaniach.
    >
    > Rozumiem, że mieliśmy DCF77, potem długo nic i dopiero stosunkowo
> [...]

    Systemy zegara na falach VLF jest stosowany od dawna, kiedy jeszcze
    satelity i odbiorniki satelitarne były marzeniami. Były tworzone na
    potrzeby lokalne i przekazują urzędowy czas w danym kraju. W Niemczech
    jest to DCF77, w Czechosłowacji była OMA50, W Anglii MCF itd itp. W
    Polsce ograniczono się do wysyłania częstotliwości wzorcowej na kanale
    PR1, i sygnału czasu o godzinie 12:00. We Francji sygnał czasu jest
    nadawany równolegle z programem radiowym na 162kHz. Na potrzeby kraju
    wielkości Francji czy Niemiec wystarczy jeden nadajnik długofalowy,
    zasięg rzędu 500km wystarcza w zupełności. Sygnały są jednocześnie
    częstotliwościami wzorcowymi danego kraju.
    Radio i TV na UKF, UHF niespecjalnie nadaje się do tego celu (za
    wyjątkiem częstotliwości wzorcowej). W dobie cyfryzacji RTV jest i tak
    już starocią.
    Dla zwykłych zjadaczy szynki wystarczy sygnał RDS, czy innego GSM.
    Synchronizacja np. badań na dystansie kilkuset km już taka prosta nie
    jest. Lepiej skorzystać z jednego źródła sygnału.

    Waldek