    From: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV
    Date: Thu, 2 Apr 2009 13:50:37 +0200

    news:gr06d2$9cl$1@inews.gazeta.pl...

    > To co ja zaproponowałem, każdy może dość prosto wykonać we własnym
    > zakresie.

    Ale nie w bloku. W domku jednorodzinnym zgadzam się, ale to jest oddzielny
    przypadek choćby z tego powodu, że zwykle masz kontrolę nad całą instalacją
    a więc i systemem uziemień no i możesz robić co Ci się podoba. W bloku sam
    wiesz jak jest, nie masz kontroli nad niczym więcej oprócz własnego kwadratu
    (a tam możesz zrobić jedynie ekwipotencjalizację), wbijanie uziomów
    gdziekolwiek to raczej S-F, ale z drugiej strony brak dobrego uziemienia
    zmniejsza też skutki ew. porażenia, więc obydwa problemy nieco się znoszą :)
    Przykład z mojej praktyki: blok, zerowanie, ktoś popieprzył w puszkach i
    zamienił PEN/L, faza na bolcu (!!!). Dotknięcie kaloryfera (ręka-ręka)
    powodowało jedynie lekkie gryzienie, choć teoretycznie powinienem nie żyć. W
    normalnym użytkowaniu nikt się nie zorientował ! Drugi przykład z mojej
    praktyki: budynek biurowy, PE nie podpięte w ogóle (!!), na skutek awarii w
    odbiorniku faza na PE. Tym razem p..nęło mnie tak (ręka-ręka), że aż mi się
    czas zatrzymał. Tak więc różnie bywa :) Co najważniejsze, ktoś tę instalację
    odebrał, nie wnikałem już, kto.

    A co do rad na grupie najlepiej byłoby ich nie udzielać. To sformalizowany
    temat, niech udziela rad ten, kto potem się podpisze. Poza tym za każdym
    razem jest flame albo prawie flame, to się już staje nudne.

    e.