  • Data: 2009-04-02 14:18:36
    Temat: Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:gr28b0

    > Ale nie w bloku.

    Pewnie, że nie w bloku tylko w kamienicy.

    > W domku jednorodzinnym zgadzam się, ale to jest oddzielny
    > przypadek choćby z tego powodu, że zwykle masz kontrolę nad całą
    > instalacją
    > a więc i systemem uziemień no i możesz robić co Ci się podoba. W bloku sam
    > wiesz jak jest, nie masz kontroli nad niczym więcej oprócz własnego
    > kwadratu
    > (a tam możesz zrobić jedynie ekwipotencjalizację), wbijanie uziomów
    > gdziekolwiek to raczej S-F, ale z drugiej strony brak dobrego uziemienia
    > zmniejsza też skutki ew. porażenia, więc obydwa problemy nieco się znoszą
> [...]

    Myślisz, że u autora wątku woda do grzejników dostarczana jest bezprzewodowo
    ?
    Przecież wyraźnie napisał, że jest instalacja z miedzi, czyli musi być nowa.
    Jeżeli jest taka instalacja to gdzieś w piwnicy musi być kocioł lub dojście
    miejskiego CO.
    Nie sądzę, żeby ktoś zrobił pion CO z plastiku, a doprowadzenia grzejników z
    miedzi, a do tego 2 razy w tygodniu go rozpinał i spinał. No chyba, że to
    jest instalacja z kotłem gazowym w łazience :)

    > Przykład z mojej praktyki: blok, zerowanie, ktoś popieprzył w puszkach i
    > zamienił PEN/L, faza na bolcu (!!!). Dotknięcie kaloryfera (ręka-ręka)
    > powodowało jedynie lekkie gryzienie, choć teoretycznie powinienem nie żyć.
    > normalnym użytkowaniu nikt się nie zorientował !

    Bo najprawdopodobniej wszystkie instalacje były z sobą połączone i "gryzła"
    tylko niewielka różnica potencjałów.
    Być może też nie była to kwestia zamienioncyh PEN i L lecz uszkodzonego PEN.

    > Drugi przykład z mojej
    > praktyki: budynek biurowy, PE nie podpięte w ogóle (!!), na skutek awarii
    > odbiorniku faza na PE. Tym razem p..nęło mnie tak (ręka-ręka), że aż mi
    > się
    > czas zatrzymał. Tak więc różnie bywa :) Co najważniejsze, ktoś tę
    > instalację
    > odebrał, nie wnikałem już, kto.

    Trochę dziwne, bo w budynkach biurowych, w zakładach, w firmach ochrona z
    bolcem była wymagana od dziesiątków lat. Gdyby ten czas Ci ponownie nie
    ruszył to ktoś napewno spędzał by część swojego życia w ośrodku wczasowym z
    widokiem poprzez stalowe firanki na betonowy dziediniec :)

    > A co do rad na grupie najlepiej byłoby ich nie udzielać. To sformalizowany
    > temat, niech udziela rad ten, kto potem się podpisze. Poza tym za każdym
    > razem jest flame albo prawie flame, to się już staje nudne.

    Jednak czy stać obojętnie wobec złych rad ?
    Poza tym czy w ogóle był by jakiś sens istnienia grup dyskusyjnych, gdyby
    każda odpowiedź była "proszę się skontaktować z odpowiednim specjalistą w
    tej dziedzinie" ?
    Na dobrą sprawę większość dyskusji kręci się dookoła norm i szeregu
    zawiłości prawnych.