    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: pcb
    Date: Tue, 24 Sep 2019 13:37:49 +0200

    Pan Piotr Dmochowski napisał:

    > Ja tam nie szufladkuję ludzi i nie wyznaczam im odgórnie pensji.

    Nie chodzi o szufladkowanie ludzi, tylko o szufladkowanie prac.
    Ile co kosztuje, ile za jaką pracę należy zapłacić.

    > Jeżeli mamy wolny rynek i z powodu nadmiaru pracowników są obniżki,
    > to jak mamy niedobór to wypada podnieść płace, no chyba że jak Kalemu
    > ukraść krowa to źle i zaczyna się kombinowanie.

    Gdyby nasi przodkowie nie kombinowali, to byśmy do disiaj na drzewach
    siedzieli. Te kombinacje z robotami idą w tym kierunku, by eliminować
    to, co wyeliminować najłatwiej -- tzw. "głupią robotę". Tej bardziej
    twórczej Kali nie rusza. To mi się podoba.

    > Teoretycznie tak, w praktyce okazuje się że do noszenia pudełek trzeba
    > mieć magistra, max 30 lat, 20 lat doświadczenia, bez żony i dzieci no
    > i wykazywać entuzjazm i wdzięczność za otrzymaną szansę. W gratisie
    > młody dynamiczny zespół i darmowe nadgodziny.

    Gdzie tak jest? Się nie spotkałem. Chyba że w legendach.

    > W tym wypadku wybrali robota, w innym zatrudnią imigranta, ale za
    > chińskiego boga nie podniosą stawek.

    Dlaczego mają wybierać rozwiązania droższe, skoro dostępne są tańsze?

    > Biadolą od lat że brak rąk do pracy, że to, że owo, ale zawsze
    > traktują podwyżkę jako rozwiązanie ostateczne i swoją życiową klęskę.
    > Przez to sami utrwalają biedę i skazują siebie i nas na bycie wyrobnikami.

    Na przykład do zbioru porzeczek? A te porzeczki, to w skupie po złotówce.
    Płacą marnie tam, gdzie i zarobek w branży kiepski. Gaworzenie o sknerach,
    którzy "nie dadzą bo nie, choćby mieli stracić", to jakieś teorie spiskowe.

    > Niemcy to przemysłowa potęga. Fabrykanci zbijają kokosy, zwykły robotnik
    > może żyć na bardzo przyzwoitym poziomie (a przynajmniej mógł do lat 80-tych).
    > Czy to da się u nas powtórzyć?

    Powtarzanie czegoś, co inni robili czterdzieści lat temu, to ostatnia
    rzecz, którą warto robić. Zwłaszcza że już raz próbowano oprzeć rozwój
    i dobrobyt na "zwykłym robotniku".

    Jarek

    --
    -- Ty mały, ty nie obrażaj robotnika, któren wraz z chłopem i inteligentem
    pracującym stanowią zdrową siłę narodu.