  • Data: 2013-09-11 22:53:47
    Temat: Re: chcę zmienić silnik spalinowy na parowy, wolno mi?
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Wed, 11 Sep 2013 13:10:34 +0200, Refleksyjny napisał(a):

    > A ja czytałem, że samochody parowe Doble zużywały 4l nafty na 100km.

    Obawiam się że one tak zużywały 4l nafty jak dzisiejsze samochody zużywają
    2l/100km...
    Np.
    http://www.mototok.pl/Skoda-Fabia-Greenline-z-rekord
    em-spalania-221-l100-km-a600
    Nie mówiąc o prototypach i rekordzie pojazdu napędzanego silnikiem
    spalinowym wynoszącym 0.018l/100km
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Eco-marathon

    Silnik parowy w samochodzie nie wydaje się szczególnie oszczędny, dochodzi
    w sumie jedna przemiana więcej, a to raczej nie zwiększa sprawności.
    W silniku spalinowym masz spalanie paliwa które bezpośrednio powoduje
    wzrost ciśnienia nad tłokiem.
    W silniku parowym masz jeszcze jedną operację związaną z grzaniem wody.

    Silnik parowy (a i to nie tłokowy, a raczej turbina parowa), zaczyna mieć
    sens tam gdzie masz blok elektrowni, czyli wszystko jest wielkie, można to
    doskonale izolować itp. itd.
    A i to tam gdzie paliwo to węgiel czy reaktor atomowy.
    Bo już tam gdzie paliwo jest lekkie - w elektrowniach gazowych to już
    pewnie turbina gazowa będzie najlepsza.

    Co do legalności pomysłu, to obawiam się że przerobienie go na węgiel,
    będzie tak samo potraktowane przez urzędy jakbyś przerobił go na olej
    opałowy - chociaż tu pewny nie jestem.