  • Data: 2013-09-12 01:56:39
    Temat: Re: chcę zmienić silnik spalinowy na parowy, wolno mi?
    Od: Refleksyjny <n...@p...org.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2013-09-12 01:10, X-Man pisze:
    > "J.F" <j...@p...onet.pl> wrote in message

    Przecież 30KM to dużo! biorąc pod uwagę, że w steamerach masz tę moc
    maksymalną od zerowych obrotów, czyli cały czas, a nie jak w silnikach
    spalinowych dopiero od jakichś tam obrotów wyższych.

    > w maluchu to może tak ale w normalnym aucie którym jadą sobie 4 osoby z
    > bagażami to ze 200KM byłoby akurat no i chętnie się dowiem jaki to jest
    > ten moment obrotowy przy tych 30KM ? 399Nm przy 175KM w moim aucie nie
    > powala jak się jeździ na pusto to jeszcze daje radę zpakowany po dach
    > jakos jedzie ale szału nei robi aaa i żeby nie było jestem jak
    > najbardziej za tym żeby silnikowi parowemu się udało itd no ale 30KM to
    > się może sprawdzić w motorowerze a nie w normalnym aucie większym od
    > malucha

    Hm, myślisz zbyt współcześnie. :)
    WYdaje mi się, że chyba nigdy nie czytałeś o historii motoryzacji
    (polecam Witolda Rychtera - Dzieje Samochodu) i nie doceniasz jak dużo
    to jest mocy silnika te 30KM w silniku o dużym momencie obrotowym!
    Zwłaszcza w latach 20 zeszłego wieku... :)
    W obecnych silnikach spalinowych moc maksymalna np 75KM jest osiągana
    ale tylko przy bardzo wysokich obrotach, np 5500 RPM. Na niższych
    obrotach, a więc takich na jakich auto jeździ przez 95% czasu moc
    generowana przez silnik jest ułamkiem maksymalnej mocy. Zobacz sobie
    jakieś wykresy wzrostu mocy w zależności od obrotów. Przy 2000RPM moc
    może wynosić np 20-25KM i to w zupełności wystarcza do jazdy na V biegu
    90-100km/h.

    A ten parowy Doble z 1924 roku jeździ obecnie (6 egzemplarzy się
    zachowało) jak doczytałem nawet z prędkościami do 190km/h na prostej
    asfaltowej autostradzie, a 140km/h to ze spokojem wyciąga.

    Typical performance.
    The 1924 model Doble Series E steam car could run for 1,500 miles (2,400
    km) before its 24-gallon water tank needed to be refilled; even in
    freezing weather, it could be started from cold and move off within 30
    seconds, and once fully warmed could be relied upon to reach speeds in
    excess of 90 miles per hour (140 km/h). In recent years Doble cars have
    been run at speeds approaching 120 mph (190 km/h), this without the
    benefits of streamlining, and a stripped down version of the Series E
    accelerated from 0 - 75 mph (121 km/h) in 10 seconds.[12][13] Its fuel
    consumption, burning a variety of fuels (often kerosene), was
    competitive with automobiles of the day, and its ability to run in eerie
    silence apart from wind noise gave it a distinct edge. At 70 mph (110
    km/h), there was little noticeable vibration, with the engine turning at
    around 900 rpm.

    Contemporary Doble advertisements mentioned the lightness of the engine,
    which would lead customers to compare it favorably with heavier gasoline
    engines, but "engine" in a steam car usually refers solely to the
    expander unit, and does not take into account the complete power plant
    including boiler and ancillary equipment; on the other hand clutch and
    gearbox were not needed. Even so, the overall weight of a Series E was
    in excess of 5000 pounds.