  • 281. Data: 2010-12-10 00:13:16
    Temat: Re: Problem z akumulatorem - d³ugie
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

    > Jak juz pisalem (w co nie wierzysz ;) ) opor przy ladowaniu jest
    > zupelnie inny nic przy rozladowaniu - akumulator nie idealne zrodlo
    > pradu + opornik 0,001oma!
    >
    > WS

    Nie moge wierzyc w nieprawde. Udowodnij to uwierze. Nie udowodnisz bo nie masz o
    tym zielonego pojecia. Kolko sie zamyka a ja mam w dalszym ciagu racje. A tak
    przy okazji. Udowadnia sie stosujac obliczenia a nie podajac jeden przyklad z
    realu. Na razie nie masz racji. W przyszlosci też jej nie bezdiesz mial bo nie
    da sie udowodnic bzdury.

  • 282. Data: 2010-12-14 21:56:02
    Temat: Re: Problem z akumulatorem - d&#179;ugie
    Od: WS <L...@c...pl>

    On 10 Gru, 00:13, "kogutek" <k...@o...pl> wrote:

    > Nie moge wierzyc w nieprawde. Udowodnij to uwierze. Nie udowodnisz bo nie masz o
    > tym zielonego pojecia.

    No coz, producenci nie podaja danych z ktorych mozna to od reki
    policzyc... Ale kazdy, kto polaczyl kablami rozruchowymi dwa aku: full
    naladowane i rozladowane tak, ze nie kreci sam zauwazy, ze opor obu
    nie moze byc "prawie" zero :)

    Doladowywanie aku to u mnie raczej przypadek (wszystkie dzialaja bez
    tego po kila lat), ale ze wzgledu na pogode w tym roku nie pojechalem
    na motomikolaje ;) wiec moge doladowac aku motocyklowe...

    Test: Varta YTX9-BS 8Ah, 80A (EN)

    liczac opor przy rozruchu twoja metoda: R=2.5V/80A=0,031oma

    a co sie dzieje przy ladowaniu?

    podpiety pod ladowarke RC-Power BC-6 daje taki sliczny wykres na
    kompie (musialem posklejac kilka, bo po zmianie pradu ladowania
    zaczyna rysowac od czasu 0)

    Test polegal na ustawieniu pradu ladowania 0.1 0.2 0.4 0.8 1.0A na
    ~2min kazdy... (z tym 1A byl juz problem, bo napiecie przekraczalo
    14.7 i ladowarka sama obnizala na 0.9)

    http://i52.tinypic.com/fusyky.jpg

    Czyli policzmy cos w stylu oporu przy ladowaniu:

    0.1A wymaga napiecia 12.25
    1A wymaga 14.7

    czyli na tym oporze mamy spadek napiecia 2.45V przy 0.9A, co daje
    2.72omy, czyli ~88 razy wiekszy, niz przy ladowaniu...

    tuz po wyjeciu aku zrobilem jeszcze jeden test - podpiolem go pod
    naladowany aku z samochodu przez amperomierz (Metex M-3620) na
    zakresie 20A - przy roznicy napiec ~1V prad ladowania wynosil 0.3A

    Jesli dalej uwazasz, ze ten aku (w obecnym stanie naladowania) da sie
    ladowac pradem wiekszym niz 1A nie przekraczajac napiecia 14.7 to
    napisz jak - bardzo chetnie sprawdze ;) (mam do dyspozycji 2 mierniki
    uniwersalne, ww ladowarke, aku w samochodzie...)

    WS

    PS. Jesli chcesz pisac o jakims impulsowym ladowaniu, to wez pod
    uwage , ze jesli max prad bedzie wiekszy, to sredni juz nie (albo
    napiecie srednie tez wzrosnie ponad limit)

  • 283. Data: 2010-12-15 00:17:23
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

> [...]
    > uwage , ze jesli max prad bedzie wiekszy, to sredni juz nie (albo
    > napiecie srednie tez wzrosnie ponad limit)

    Zapomniales ze prostownik do ladowania akumulatora ma opornosc wewnetrzna i
    wyciagnales zle wnioski. Wez naladowany akumulator zlozony nie s 6 a z 7 cel.
    Taki akumulator bedzie mial napiecie troche powyzej 15V ( teoretycznie bo
    praktycznie troche mniej niz 15V). I podlacz do niego rozladowny ( ok 12V)
    akumulator zlozony z 6 cel. I wtedy zmierz prad ladowania. Inny miernik
    potrzebujesz do pomiaru. W metexie przepali sie bezpiecznik. Taki amperomierz do
    500A bedzie w sam raz. Wyobraz sobie sytuacje w ktorej odlączyles od alternatora
    ten gruby kabel idacy do instalalcji i zamast niego podlązcyles jakies
    obciazenie. Umowmy sie ze to zarowka ktora sie nie przepala. Pomin ze moze sie
    wzbudzic na magnetuzmie szczatkowym. Silnik samochodzie pracuje, alternator sie
    kreci. Zarowka nie swieci. Podajesz teraz pelne napiecie na uzwojenie
    wzbodzania. Zarowka zaczyna swiecic. Napiecie na niej jest duzo wyzsze niz
    14,5V. Jak duze zalezy od konstrukcji alternatora. To moze byc dwadziescia klka
    woltow. Wylaczasz napiecie wzbudzania. Zaroka gasnie. Regulator napiecia jest
    regulatorem dwustanowym. Jak napiecie jest nizsze niz 14,5V podaje pelne
    napiecie na uzwojenie wzbudzania. Jak pzrekroczy 14,5V to wylacza napiecie
    wzbudzania. Jest tam pewna histereza. To znaczy ze powtornire wlaczy napiecie
    wzbudzania jak napiecie spadnie o kilkaset miliwoltoew ponizej napiecia przy
    ktorym wylaczyl. Jesli zamiast Ciebie bedzie wlaczal i wylaczal napiecie
    wzbudzania regulator to na wyjsciu alternatora bedzie srednie napiecie na
    poziomie ustalonym pzrez regulator chociaz jak bys poaptrzyl na oscyloskopie to
    na zarowce bedzie maksymalne napiecie jakie daje alternator ale nie caly czas
    tylko pzrez krotkie odcinki czasu. Om bedzie wieksze obciazenie alternatora tym
    odcinki czasu w jakich jest wlaczone napiecie wzbudzania beda w stosunku do
    odcinkow czasu kiedy jest wylaczone napiecie wzbudzania coraz dluzsze. To nic
    innego jak PWM. Jedynie w granadach jest liniowy regulator napiecia. Tak jeden z
    grupowiczo napisal. Inna sprawa ze to bzdura. Ale jak napisal to chyba wie co
    pisal. I teraz pytanie. Dlaczego akumulator na ktorego zaciskach pojawiaja sie
    impulsy o napieciu duzo wyszym niz 14,5V nie gazuje? Sprobuj sam na nie
    odpowiedziec.

  • 284. Data: 2010-12-15 00:36:10
    Od: WS <L...@c...pl>

    On 15 Gru, 00:17, "kogutek" <k...@v...pl> wrote:

    > Zapomniales ze prostownik do ladowania akumulatora ma opornosc wewnetrzna i
    > wyciagnales zle wnioski.

    Nie zapomnialem - napiecia sa mierzone na wyjsciu (czyli na klemach
    aku) Twierdzisz, ze prawo Ohma nie dizlala tutaj? Ten zasilacz, to
    procesorowa ladowarka aku (Pb podpinalem pierwszy raz, bo szkoda
    zabawy - mam taki wlasnej prod. - duze trafo z odczepami co ~0.5.v + 4
    diody) - utrzymuje zdany prad (badz napiecie) do 5A max, czyli
    zachowuje sie jak zasilacz stabilizowany, czyli zrodlo o oporze
    0omow...

  • 285. Data: 2010-12-15 01:00:18
    Od: WS <L...@c...pl>

> [...]
    > potrzebujesz do pomiaru. W metexie przepali sie bezpiecznik. Taki amperomierz do

    OK, tylko troche to zmodyfikuje, bo extra jednej celi nie uda sie
    podpiac (wszystkie aku zamkniete praktycznie hermetycznie...)
    Podepne pod aku samochodowe + odpale silnik, czyli 14.5V bedzie, moc
    tez odpowiednia???

    I zaloze sie, ze bezpiecznika w mierniku wymienial nie bede ;)

    Mam nagrac film, czy wystarczy podac dane odczytane z miernika? ;)

    WS

    PS. Kazde aku ktore posiadam laduje sie podpinajac napiecie ewidentnie
    wyzsze niz jego SEM. A mam tego troche (NiMH, LiPo... )

  • 286. Data: 2010-12-16 00:42:16
    Od: WS <L...@c...pl>

> [...]
    > impulsy o napieciu duzo wyszym niz 14,5V nie gazuje? Sprobuj sam na nie

    i tu tez musze stwierdzic, ze mijasz sie z prawda ;)

    1.>Dlaczego akumulator na ktorego zaciskach pojawiaja sie
    > impulsy o napieciu duzo wyszym niz 14,5V nie gazuje?

    Jesli pojawiaja sie takie impulsy, to czysty przypadek :) i ich czas
    trwania jest ~zero, czyli moc dostarczona takimi impulsami wynosi
    praktycznie zero
    Gdyby trwaly "dluzej", to aku by sie przeladowal/zagotowal...

    Zeby sprawdzic to max napiecie (oscyloskopu nie chce mi sie pozyczac)
    zrobilem kolejny eksperyment: podlaczylem do zaciskow aku przy
    odpalonym silniku kondensator (2200uF/25V) szeregowo przez diode +
    woltomierz na kondensator
    Kondensator powinien naladowac sie do maksymalnego napiecia na
    zaciskach. Co wyszlo? ~14V czyli 14.5 nap. ladowania minus spadek
    ~0.6V na diodzie...
    I co ty na to? gdzie te "20V" czy wiecej. Jesli moja dioda jest za
    wolna ;) (prostownicza 1n4005) to jakas Schottky'ego tez znajde w
    szufladzie ;)

    A jak wyglada to napiecie na oscyloskopie mozesz zobaczyc np. tu:
    http://www.zkue.ime.pw.edu.pl/download/diagnostyka_a
    lternatora.pdf
    4. Katalog przebiegów wzorcowych strona 21

    a dlaczego tak a nie wg twojej "teorii"?
    to, ze regulator jest dwustanowy, nie oznacza, ze generuje napiecie
    wzbudzenia o przebiegu prostokatnym i alternator daje max napiecie
    albo zero (bo jest to obciazenie o charakterze silnie indukcyjnym i
    napiecie narasta i zanika "stopniowo"), a reguator dba o to, zeby
    odciac wzbudzenie, zanim napiecie na wyjsciu za bardzo wzrosnie...

    wykresy dal sredniego napiecia sa np. tu:
    http://www.zkue.ime.pw.edu.pl/public_html/jarek/Diag
    nostyka/INSTALAC/Instalacja.pdf

    WS

  • 287. Data: 2010-12-16 03:04:55
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

    > wykresy dal sredniego napiecia sa np. tu:

    http://www.zkue.ime.pw.edu.pl/public_html/jarek/Diag
    nostyka/INSTALAC/Instalacja.pdf

    > WS

    Proponuje Ci przerobienie rozdziału trzeciego z lnka ktorego zostawilem. Jak
    przerobisz to bedziesz wiedzial dlaczego oscylogram z pierszego pdfa pokazujacy
    sprawny alternator jest nieprawidlowy jesli idzie o alternator pracujacy w
    samochodzie ze sprawnym regulatorem napiecia. A jest prawidlowy pzry innym typie
    regulatora napiecia. Niestety takie regulatory napiecia z wyjatkiem granady nie
    sa uzywane w samochodach. Nie sa uzywane rowiez regulatory mechaniczne. Z punktu
    widzenia regulacji napiecia powinny byc dokladniejsze bo sa trojstanowe. Ale nie
    byly bo byly mechaniczne. W calej rozciaglosci popieram pomysl przeprowadzenia
    eksperyentu ktory opisales. Jeden pelnosprawny akumulator jest w samochodzie.
    Silnik pracuje. Tak ze dwie minuty na srednich obrotach niech popracuje.
    Napiecie w instalacji pownno się w takim czasie ustalic na poziomie jakie
    wymusza regulator napiecia. Drugiego akumulatora nie musisz specjalnie
    rozladowywac. Wystarczy ze bedzie po nocy po dwoch trzech odpaleniach. Ale jak
    tylko silnik odpali to od razu wylaczaj. Żeby go nie naladoac. Wtedy podlacz
    jeden porzadny kabel rozruchow do obydu minosow. A drugim polacz plusy, z tym
    ze w szereg daj swojego metexa ustawionego na pomiar pradu na najwiekszym
    zakresie. Oczywiscie jaki prad poplynie nie bedziesz w stanie zmierzyc.
    Wczesniej pzrepali sie bezpiecznik w mierniku. Mozesz zrobic zdjecie tego
    pzrepalonego bezpiecznika.

  • 288. Data: 2010-12-16 21:00:54
    Od: WS <L...@c...pl>

    On 16 Gru, 03:04, "kogutek" <k...@v...pl> wrote:
> [...]
    > zakresie. Oczywiscie jaki prad poplynie nie bedziesz w stanie zmierzyc.
    > Wczesniej pzrepali sie bezpiecznik w mierniku. Mozesz zrobic zdjecie tego

    No wiec zrobilem test (jakos nie przestraszylem sie nawet tego, ze
    miernik przy konektorze 20A ma podpis na czerono "UNFUSED", a miernik
    ten bardzo lubie :) )

    Rozladowalem jeszcze to aku do 11V (zarowka 35W/12V przez jakies
    45minut, czyli ponad 2Ah - cwierc jego pojemnosci!)

    Polaczylem minusy kablem rozruchowym 2.5m 700A (pozdrawienia dla
    Chinczykow, ktrzy nie zalowali farby piszac na opakowaniu to 700 : )
    Plusy przez amperomierz kablami z miernika (innych nie mialem jak
    podpiac, ale w koncu ma zakres do 20A),
    obroty w samochodzie troche ponad 2kRPM (lancuchy + 5l plynu do
    spryskiwaczy na pedal gazu, pod pedalem miotla do sniegu, zeby nie
    bylo na czerwonym bez chlodzenia)
    No i nagralem sobie film... (mialem tez woltomierz na zaciskach
    ladowanego aku, ale odczytac z filmu sie nie da - odbijaklo sie
    swiatlo)

    Efekt:

    czas na filmie [min:sek] - prad ladowania [A]

    1:18 16,58
    1:20 13,87
    1:24 12:45
    1:28 11,56
    1:34 10:73
    1:40 10:30
    1:50 9,93
    2:00 9,67
    2:10 9,51
    2:20 9,36
    i tu odlaczylem, bo szkoda mi troche bylo ladowac aku pradem ponad 1C
    (jak widac mocno rozladowany akumulator lepiej podladowac
    prostownikiem niz np. odpalac na kablach...)

    No i? Dalej uwazasz, ze aku laduje sie pelna moca alternatora? (w tym
    wypadku byl alternator sporo wiekszy niz w motocyklu, w koncu moto ma
    aku 8Ah, astra 45Ah)

    WS

  • 289. Data: 2010-12-17 01:35:07
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

> [...]
    >
    > No i? Dalej uwazasz, ze aku laduje sie pelna moca alternatora? (w tym
    > wypadku byl alternator sporo wiekszy niz w motocyklu, w koncu moto ma

    Esperyment Ci się udal. Potwierdzil wszysko co napialem. Akumulatror o 4 razy
    mniejszej pojemnosci ma 4 razy wieksza opornosc wewnetrzna. 16 x 4 = 64. Wez
    akumulator o zblizonej pojemnosci i zmierz jeszcze raz a pzrekonasz sie ze mam
    racje. W zasadzie to Ty juz wiesz ze mam racje. Jeszcze sie droczysz. Skoda ze
    nie podales jakie plynely prady do minuty i osiemnastu sekund.

  • 290. Data: 2010-12-17 09:28:12
    Od: WS <L...@c...pl>

    On 17 Gru, 01:35, "kogutek" <k...@v...pl> wrote:

> [...]
    > racje. W zasadzie to Ty juz wiesz ze mam racje. Jeszcze sie droczysz. Skoda ze
    > nie podales jakie plynely prady do minuty i osiemnastu sekund.

    e... juz mi sie nie chce ;)

    pisales, ze zwiekszenie mocy alternatora ma wplyw na czas
    (do)ladowanai aku, bo laduje max pradem jaki daje (czyli alternator
    pracuje na mocy max), wiec "zwiekszylem" alternator ~5x
    Mial sie spalic bezpiecznik(miernik)...
    Dalem ci link do przebiegow na oscyloskopie, to mowisz, ze nie taki
    regulator i... odsylasz do opisu takiego samego :)

    do 1:18 (jak latwo sie domyslic) prad byl zero, wtedy wlaczylem "+"
    ladowania do aku samochodowego, a nie chcialo mi sie przeliczac czasu
    (na wypadek gdybys np. chcial zrzuty ekranu z filmu wraz z
    czasem :) )

    Wymysliles sobie modele typu "aku to idealne zrudlo pradu z
    opornikiem 0.01oma, alternator to "czarna skrzynka", ktorej jesli na
    wejscie (wzbudz.) damy +14V to na wyjsciu w czasie zero mamy max
    napiecie, jak damy 0, to od razu ono zanika..., tylko, proste
    doswiadczenie z kondenstaorem i dioda wykazalo, ze nic takiego nie
    wystepuje...

    WS