    From: "kogutek" <k...@v...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Problem z akumulatorem - d&#179;ugie
    Date: Wed, 15 Dec 2010 00:17:23 +0100
    Sender: n...@n...onet.pl

    > No coz, producenci nie podaja danych z ktorych mozna to od reki
    > policzyc... Ale kazdy, kto polaczyl kablami rozruchowymi dwa aku: full
    > naladowane i rozladowane tak, ze nie kreci sam zauwazy, ze opor obu
    > nie moze byc "prawie" zero :)
    >
    > Doladowywanie aku to u mnie raczej przypadek (wszystkie dzialaja bez
    > tego po kila lat), ale ze wzgledu na pogode w tym roku nie pojechalem
    > na motomikolaje ;) wiec moge doladowac aku motocyklowe...
    >
    > Test: Varta YTX9-BS 8Ah, 80A (EN)
    >
    > liczac opor przy rozruchu twoja metoda: R=2.5V/80A=0,031oma
    >
    > a co sie dzieje przy ladowaniu?

> [...]
    Zapomniales ze prostownik do ladowania akumulatora ma opornosc wewnetrzna i
    wyciagnales zle wnioski. Wez naladowany akumulator zlozony nie s 6 a z 7 cel.
    Taki akumulator bedzie mial napiecie troche powyzej 15V ( teoretycznie bo
    praktycznie troche mniej niz 15V). I podlacz do niego rozladowny ( ok 12V)
    akumulator zlozony z 6 cel. I wtedy zmierz prad ladowania. Inny miernik
    potrzebujesz do pomiaru. W metexie przepali sie bezpiecznik. Taki amperomierz do
    500A bedzie w sam raz. Wyobraz sobie sytuacje w ktorej odlączyles od alternatora
    ten gruby kabel idacy do instalalcji i zamast niego podlązcyles jakies
    obciazenie. Umowmy sie ze to zarowka ktora sie nie przepala. Pomin ze moze sie
    wzbudzic na magnetuzmie szczatkowym. Silnik samochodzie pracuje, alternator sie
    kreci. Zarowka nie swieci. Podajesz teraz pelne napiecie na uzwojenie
    wzbodzania. Zarowka zaczyna swiecic. Napiecie na niej jest duzo wyzsze niz
    14,5V. Jak duze zalezy od konstrukcji alternatora. To moze byc dwadziescia klka
    woltow. Wylaczasz napiecie wzbudzania. Zaroka gasnie. Regulator napiecia jest
    regulatorem dwustanowym. Jak napiecie jest nizsze niz 14,5V podaje pelne
    napiecie na uzwojenie wzbudzania. Jak pzrekroczy 14,5V to wylacza napiecie
    wzbudzania. Jest tam pewna histereza. To znaczy ze powtornire wlaczy napiecie
    wzbudzania jak napiecie spadnie o kilkaset miliwoltoew ponizej napiecia przy
    ktorym wylaczyl. Jesli zamiast Ciebie bedzie wlaczal i wylaczal napiecie
    wzbudzania regulator to na wyjsciu alternatora bedzie srednie napiecie na
    poziomie ustalonym pzrez regulator chociaz jak bys poaptrzyl na oscyloskopie to
    na zarowce bedzie maksymalne napiecie jakie daje alternator ale nie caly czas
    tylko pzrez krotkie odcinki czasu. Om bedzie wieksze obciazenie alternatora tym
    odcinki czasu w jakich jest wlaczone napiecie wzbudzania beda w stosunku do
    odcinkow czasu kiedy jest wylaczone napiecie wzbudzania coraz dluzsze. To nic
    innego jak PWM. Jedynie w granadach jest liniowy regulator napiecia. Tak jeden z
    grupowiczo napisal. Inna sprawa ze to bzdura. Ale jak napisal to chyba wie co
    pisal. I teraz pytanie. Dlaczego akumulator na ktorego zaciskach pojawiaja sie
    impulsy o napieciu duzo wyszym niz 14,5V nie gazuje? Sprobuj sam na nie
    odpowiedziec.