    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Powerbank vs akumulator motocyklowy
    <QLQjL.1677152$Eeb3.1553163@fx05.ams1>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <YQ_jL.319395$GzSf.110346@fx04.ams1>
    Date: Wed, 7 Dec 2022 13:40:06 +0100

    Pan Marcin Debowski napisał:

    > Nic mi mądrzejszego do głowy nie przychodzi, chyba że to dla aku
    > motocyklowych norma? Na pewno norma tutaj. Motocyklowe są bardziej
    > obudowane, nic ich nie chłodzi w czasie jazdy, a tu temperatury
    > przeciętnie 27-40C plus to co silnik ogrzeje, a ogrzeje.

    Akumulator *ołowiowy* raczej lubi ciepło. Za komuny niektórzy na noc
    przynosili do domu. Pomagało wstawienie akumulatora do miski z gorącą
    wodą. Nawet taki co nocował na mrozie, podobno po takiej operacji
    potrafił zakręcić bez doładowania. Poza tym gdyby te upały były takie
    złe, to powinny dotyczyć też samochodów. Tymczasem narzekań prędzej
    bym się spodziewał z Alaski, niż z Malajów.

    > Może i tak jest. Może jest też bardziej wyżyłowany, w sensie większa
    > pojemność na jednostkę objętości.

    Ta stara technologia nie jest zbyt podatna na "inżynierowanie". Dużo
    więcej się nie wyciśnie. Ale mnie jeden taksówkarz mówił, że on kupuje
    akumulatory "na wagę". Lepszy jest ten, który przy tej samej pojemności
    więcej waży. I to ma sens. Akumulatory nieodesłane wcześniej na emeryturę,
    swój żywot kończą na zawał. Obrywa się któraś płyta. Bo pod warstwą
    aktywną (ołów gąbczasty lub tlenek ołowiu) nie ma litego metalu, który
    trzyma to w kupie.

    To wyżyłowanie może mieć nieco inny charakter -- zbyt duża gęstość prądu
    na elektrodach małego akumulatora. Co przekłaa się w zużytych ogniwach
    na większy opór wewnętrzny i słabe kręcenie. To dodatkowy czynnik, który
    dochodzi do braku rezerwy pojemności, wymienionej wcześniej.

    --
    Jarek