    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia.gsm,pl.rec.gps
    Subject: Re: OSM kontra Geoportal
    Date: Thu, 23 Jul 2015 20:02:19 +0200

    "J.F." 55b0c15c$0$2194$6...@n...neostrada.pl

    > Zebys dal dwa osobne zdjecia ... koniec przestawia sie o 3 piksele, a do srodka ~60
    ... 3 stopnie faktycznie.

    O jakich 2 osobnych piszesz zdjęciach?

    > Standard w OSM ? A niby czemu ?

    W ogóle standard.

    > OSM jest GPS-centryczna, czyli WGS84 :-)

    > A ja sprawdzilem i Wroclaw .... po przeciwnej stronie kraju roznica powinna byc w
    przeciwna strone. No chyba, ze Szczecin
    > powinienem ...

    JF -- piszesz pod natchnieniem złych duchów. :)
    środek obrotu jest nieistotny! Zauważył to już niejeden mędrzec.
    Ziemia wokoło Słońca, czy Słońce wokoło Ziemi, czy razem wokoło
    wspólnego środka masy, czy wokoło Twego palca -- nie ma różnicy. :)
    Powaga!!! **Wszelkie** transformacje brył sztywnych (a fotka krzywej
    Ziemi jest już taką sztywniarą) można wyrazić za pomocą 3 obrotów
    i 3 przesunięć. Są trzy osie ortogonalne. I 6 stopni swobody.

    > Kompasu raczej nie radze, za malo dokladny.

    Bingo!!!!!

    > Ale namiar na gwiazde polnocna, Ksiezyc czy Slonce mozna wziac ...

    Więc weź ten namiar. ;)

    > Tudziez z GPS skorzystac przy jakiejs prostej w terenie ...

    I co da GPS? (z jego odchyłkami) Mamy do czynienia z odchyłka 26 cm na 5 metrów.
    GPS wzbogacony o EGNOS daje metrowe dokładności.

    > Tak samo - nie wiesz, gdzie ta sciana tak naprawde jest,

    Nie jest mi to potrzebne, bo rysuje ścianę względem innych ścian.
    To nazywa się szkicem mieszkania. :) Można nawet zbudować/narysować
    pełny projekt domu bez dokładnej orientacji względem kierunków świata.

    > trzeba miec punkt odniesienia.
    > A jak masz dwa punkty, to juz mozna ustalic azymut :-)

    JF... Piłeś? -- nie pisz. Nie piłeś? -- nie ćpaj.
    Nie mam możliwości dokładnego (z dokładnością rzędu 3 stopni)
    zmierzenia kątów względem kierunków świata za pomocą domowych
    urządzeń.

    Niby można iść nie 5 metrów, ale 5 kilometrów (wówczas odchyłka
    dla 3 stopni wyniesie 262 metry, co dla domowych dobrych
    odbiorników GPS jest dobrze wykrywalną wartością) i narysować
    sobie prostą w oparciu o wskazania GPS, ale jak narysować
    w mieście tak długą prostą? :) Prosta długości 500 metrów
    da odchyłkę rzędu 26 metrów -- to trochę za mało. Jeśli mam
    policzyć obrót mniejszy niż 3 stopnie -- raczej musze celować
    w dokładność lepszą niż 1 stopnia. 5 kilometrów to minimum
    dla smartfonów. Jakiś geodezyjny odbiornik dałby sobie radę
    na kilkuset metrach, ale ja takiego nie mam.

    Mogę aproksymować, mając wielodniowe pomiary?
    Nie mam takiej cierpliwości. :)

    > Opony tak, ale czy ze zdjec lotniczych uzyskasz taka dokladnosc odczytu pozycji
    kraweznika ? :-)

    Nie wiem. Raczej tak.

    -=-

    Zauważ jednak to, o czym piszę wielokrotnie -- jest ten sam podkład
    (to samo zdjęcie lotnicze) w OSM i w Geoportalu i ten podkład jest
    różnie ustawiony względem różyczki.

    Ktoś coś obrócił -- być może słusznie, być może niesłusznie uczynił.
    Ale na pewno nie mogą istnieć dwie różne prawdy naraz. :)

    Szukanie prawdy poza miastem (na długości 5 kilometrów) nie ma sensu,
    bo być może tam obrót jest zupełnie inny, gdyż taki podkład nijak nie
    jest sztywniakiem na tak dużych odległościach.

    Geoportal (czy OSM) potrafią (z dokładnością 1 stopnia)
    dokładnie wyliczyć błąd obrotu -- ja nie potrafię.

    -=-

    Nudząc się (ćwicząc) przerysowałem różyczkę. :)

    http://eneuel.w.duna.pl/Wypuklina/StrazMiejska/Straz
    Miejska.htm

    Po lewej stronie ma trzy poletka prostokątne a po prawej -- dwa.
    Podzieliłem zapewne tak, że inni śmiać się mogliby ze mnie, bo to
    jakby drapanie lewą ręką za prawym uchem. Są to moje początki i po
    prostu kombinowałem, zamiast rzucić okiem do źródła, na które często
    powołuję się. Rysunek ma teraz wysokość 166*3px -- jest to podzielne
    (bez reszty) zarazem przez i 3, i przez 2. :) I nie rozjeżdża się
    w żadnej sprawdzonej przeze mnie przeglądarce -- znam co najmniej
    12, sprawdziłem w co najmniej 8. :)

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'