    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: NTC w pralce Miele, pomocy...
    Date: Sun, 1 Feb 2015 15:03:21 +0100

    Pan J.F. napisał:

    > Mam gdzies jeszcze w szufladzie BC416, czy 413.
    > Ale pytania to nie zmienia - jak sie robi sniskoszumne tranzystory

    Nie zmienia też odpowiedzi (mojej): nie mam pojęcia. Ale faktem jest
    to, że kiedyś niskoszumne tranzystory specjalnie wybierano z tego, co
    udało się wyprodukować, a dzisiaj wszystkie wychodzą od razu dobre.

    > No, jak robisz niskoszumny wzmacniacz, to sie starasz - i producent
    > scalaka i producent magnetofonu dobierajac scalak.

    Wybierano najlepsze z tych, które powstały z jednego plasterka krzemu.
    to daje cząstkową odpowiedź na pytanie -- technologia technologią, ale
    ogromny wpływ na szumy muszą mieć lokalne od niej odchylenia. Łatwo więc
    wybrać jeden dobry tranzystor, dużo trudniej układ scalony, w którym
    wszystkie tranzystory będą miały dobre parametry.

    > No tak, ale skoro uklady udalo sie polepszyc w pozniejszych, to czemu
    > tranzystory nie ?

    Jak to się nie dało?! Przecież współczesne tranzystory są dużo lepsze
    od tych z lat siedemdziesiątych.

    > oporniki akurat mielismy metalizowane. Krajowy przemysl nie opanowal
    > produkcji tanich weglowych.

    Wszystko może szumieć. Nawet kabel.

    > No wiesz, mamy "fabryke telewizorow" a nawet kilka.
    >
    > Koreanczycy poludniowi tak malo chyba nie zarabiaja ...

    Koreańczycy południowi są "na salonach" dopiero gdzieś od lat
    dziewięćdziesiątych. Pamiętam, jak w roku 1990 IBM podarował do
    CIUW super-hiper maszynę 3090 z przyległościami, jako węzeł PLEARN.
    Na monitorach napisane było "Made in Korea" -- ludzie patrzyli
    ze zgorszenim i mruczeli pod nosem "Korea? gdzie to kurna w ogóle
    jest, co ten Wuj Sam nam tu przysłał?". Przedtem, w latach
    siedemdziesiątych, koreańscy inżynierowie specjalnymi czarterowymi
    samolotami latali na weekendy do Japonii -- dorabiać tam jako
    gastarbajterzy (w swoim zawodzie, ale za dużo lepsze pieniądze).

    Jarek

    --
    Szumią, szumią drzewa, trzeba czy nie trzeba
    Jak się w szum ten wsłuchać i nastawić ucha